Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας |
Συγγραφέας |
Μήνυμα |
pol Πρύτανης
Εγγραφή: 28 Αύγ 2004 Δημοσιεύσεις: 1504
|
Δημοσιεύθηκε: Παρ Μάϊ 16, 2008 2:11 pm Θέμα δημοσίευσης: Η μυστική, εμπειρική και γνωσιολογική διάσταση της πίστης |
|
|
Θεολογία και Ψυχοθεραπεία
Η μυστική, εμπειρική και γνωσιολογική διάσταση της πίστης
του Νικήτα Καυκιού
Στο κείμενο αυτό προσπαθούμε να δείξουμε ότι το Αγιοπνευματικό μυστήριο της πίστης πέρα από τη μυστική και εμπειρική του διάσταση συνιστά μια ιδιότυπη, γνωσιολογική προσέγγιση ασύμπτωτη με την επιστημονική γνώση. Πρόκειται για ένα απόσπασμα μιας ευρύτερης μελέτης που αφορά στις σχέσεις της ψυχολογίας με τη θρησκεία, η οποία θα δημοσιευτεί σταδιακά στο δικτυακό μας τόπο.
Οι προσωπικές απόψεις που διατυπώνονται δεν προσφέρονται στους αναγνώστες ως έγκυρες βεβαιότητες αλλά ως προκλητικές αφετηρίες προβληματισμού. Με πολύ χαρά θα δεχθούμε τις διορθωτικές παραινέσεις και τις κριτικές παρατηρήσεις των αναγνωστών.
Ολόκληρο το κείμενο του επιστήμονα κ. Νικήτα Καυκιού εδώ: http://www.psyche.gr/epist2.htm _________________
Αλήθεια είναι η κατά Θεόν αίσθησις |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Bugman Πρύτανης
Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003 Δημοσιεύσεις: 13585 Τόπος: Καλλιθέα
|
Δημοσιεύθηκε: Δευ Μάϊ 19, 2008 9:26 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
!!!!!!!!!!!!! _________________ Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!
Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί! |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
LSNM Πρύτανης
Εγγραφή: 13 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 1953
|
Δημοσιεύθηκε: Δευ Μάϊ 19, 2008 9:57 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
http://www.psyche.gr/epist2.htm
Νομίζω πρόκειται για πολύ σοβαρή δουλειά. _________________ Αν δεν φας το "θεριό", θεριό δεν γίνεσαι ... [Αριστοτέλης σε ελεύθερη μετάφραση]
"Truth is much too complicated to allow anything but approximations" John von Neumann |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
pol Πρύτανης
Εγγραφή: 28 Αύγ 2004 Δημοσιεύσεις: 1504
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Μάϊ 20, 2008 9:59 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Όλα τα άρθρα του Νικήτα Καυκιού τα χαρακτηρίζει σοβαρότητα και συνέπεια. Τίποτε αυθαίρετο ή έξω από την πραγματικότητα θα ανταμώσεις στα γραπτά του. _________________
Αλήθεια είναι η κατά Θεόν αίσθησις |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Δάκης Μαυροφρείδης Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιαν 2007 Δημοσιεύσεις: 2627 Τόπος: Αθήνα
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 01, 2009 2:27 am Θέμα δημοσίευσης: Re: Η μυστική, εμπειρική και γνωσιολογική διάσταση της πίστη |
|
|
pol έγραψε: | Θεολογία και Ψυχοθεραπεία
Η μυστική, εμπειρική και γνωσιολογική διάσταση της πίστης
του Νικήτα Καυκιού
Στο κείμενο αυτό προσπαθούμε να δείξουμε ότι το Αγιοπνευματικό μυστήριο της πίστης πέρα από τη μυστική και εμπειρική του διάσταση συνιστά μια ιδιότυπη, γνωσιολογική προσέγγιση ασύμπτωτη με την επιστημονική γνώση. Πρόκειται για ένα απόσπασμα μιας ευρύτερης μελέτης που αφορά στις σχέσεις της ψυχολογίας με τη θρησκεία, η οποία θα δημοσιευτεί σταδιακά στο δικτυακό μας τόπο.
Οι προσωπικές απόψεις που διατυπώνονται δεν προσφέρονται στους αναγνώστες ως έγκυρες βεβαιότητες αλλά ως προκλητικές αφετηρίες προβληματισμού. Με πολύ χαρά θα δεχθούμε τις διορθωτικές παραινέσεις και τις κριτικές παρατηρήσεις των αναγνωστών.
Ολόκληρο το κείμενο του επιστήμονα κ. Νικήτα Καυκιού εδώ: http://www.psyche.gr/epist2.htm |
Εγώ θα μείνω σ' αυτό το κείμενo για σχολιασμό.
Τι ακριβώς εννοείς με τη φράση "Αγιοπνευματικό μυστήριο της πίστης" και τι εννοείς ότι το μυστήριο αυτό συνιστά μια "γνωσιολογική προσέγγιση". Θέλω να επιμείνεις στον ορισμό του συγκεκριμένου μυστηρίου και στο επίθετο "γνωσιολογικός". Θέλω να διαβάσω την απάντηση για να συνεχίσω.
Υ.Γ. Μη με παραπέμψεις στο link. _________________ Δεν υπάρχει τίποτα πιο θαυμαστό και αξιόλογο από την ανάδειξη του ωραίου. Αρκεί, ο σκοπός της ίδιας της πράξης να μην αναλώνεται μέσα σε μια ανερμάτιστη και φλύαρη ματαιοδοξία
Δ.Μ.
http://d-mavrofrides.simplesite.com |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
leontas Επίκουρος
Εγγραφή: 02 Ιαν 2008 Δημοσιεύσεις: 47
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Μάρ 17, 2009 6:18 pm Θέμα δημοσίευσης: Re: Η μυστική, εμπειρική και γνωσιολογική διάσταση της πίστη |
|
|
Δάκης Μαυροφρείδης έγραψε: | pol έγραψε: | Θεολογία και Ψυχοθεραπεία
Η μυστική, εμπειρική και γνωσιολογική διάσταση της πίστης
του Νικήτα Καυκιού
Στο κείμενο αυτό προσπαθούμε να δείξουμε ότι το Αγιοπνευματικό μυστήριο της πίστης πέρα από τη μυστική και εμπειρική του διάσταση συνιστά μια ιδιότυπη, γνωσιολογική προσέγγιση ασύμπτωτη με την επιστημονική γνώση. Πρόκειται για ένα απόσπασμα μιας ευρύτερης μελέτης που αφορά στις σχέσεις της ψυχολογίας με τη θρησκεία, η οποία θα δημοσιευτεί σταδιακά στο δικτυακό μας τόπο.
Οι προσωπικές απόψεις που διατυπώνονται δεν προσφέρονται στους αναγνώστες ως έγκυρες βεβαιότητες αλλά ως προκλητικές αφετηρίες προβληματισμού. Με πολύ χαρά θα δεχθούμε τις διορθωτικές παραινέσεις και τις κριτικές παρατηρήσεις των αναγνωστών.
Ολόκληρο το κείμενο του επιστήμονα κ. Νικήτα Καυκιού εδώ: http://www.psyche.gr/epist2.htm |
Εγώ θα μείνω σ' αυτό το κείμενo για σχολιασμό.
Τι ακριβώς εννοείς με τη φράση "Αγιοπνευματικό μυστήριο της πίστης" και τι εννοείς ότι το μυστήριο αυτό συνιστά μια "γνωσιολογική προσέγγιση". Θέλω να επιμείνεις στον ορισμό του συγκεκριμένου μυστηρίου και στο επίθετο "γνωσιολογικός". Θέλω να διαβάσω την απάντηση για να συνεχίσω.
Υ.Γ. Μη με παραπέμψεις στο link. |
Συμφωνώ! δεν μπορείς να μιλάς αόριστα γίνε πιο συγκεκριμένος.
Αν δεν μπορείς απλά μη λες τίποτα. διαφορετικά θα το εκλάβω ως promotion _________________ ΚΑΙ ΤΟ ΦΩΣ ΕΝ ΤΗ ΣΚΟΤΙΑ ΦΑΙΝΕΙ,
ΚΑΙ Η ΣΚΟΤΙΑ ΑΥΤΟ ΟΥ ΚΑΤΕΛΑΒΕΝ
ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΕΤΕ ΤΑ ΑΣΧΗΜΑ... |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Νικήτας Επιστημονικός Συνεργάτης
Εγγραφή: 30 Απρ 2009 Δημοσιεύσεις: 20 Τόπος: Greece
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Απρ 30, 2009 7:22 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
O Δάκης ρωτά
Παράθεση: | Εγώ θα μείνω σ' αυτό το κείμενo για σχολιασμό.
Τι ακριβώς εννοείς με τη φράση "Αγιοπνευματικό μυστήριο της πίστης" και τι εννοείς ότι το μυστήριο αυτό συνιστά μια "γνωσιολογική προσέγγιση". Θέλω να επιμείνεις στον ορισμό του συγκεκριμένου μυστηρίου και στο επίθετο "γνωσιολογικός". Θέλω να διαβάσω την απάντηση για να συνεχίσω. |
Παιδιά χαιρετώ και αν θέλετε μπορώ να γράψω δυο λόγια σχετικά με το κείμενο μια που το έγραψα ο ίδιος αν και είναι δύσκολο να μιλήσει κανείς για αυτά τα ζητήματα:
"Αγιοπνευματικό μυστήριο της πίστης" εννοώ ότι η πίστη δεν προκύπτει μέσα από λογική σκέψη αλλά γεννάται στην ανθρώπινη καρδιά ως δώρο του Αγίου Πνεύματος δηλαδή του ίδιου του Θεού. Η πίστη είναι μυστήριο διότι δεν κατανοείται και δεν εξηγείται μέσα από το λόγο. Της αρμόζει περισσότερο η σιωπή παρά ο λόγος.
Η πίστη συνιστά "γνωσιολογική προσέγγιση" διότι μέσα από αυτήν "γνωρίζουμε" το Θεό και όχι με άλλο τρόπο. Είναι όμως γνώση αγνωσίας. Δηλαδή γνώση υπέρλογη, μυστική.
Την ονομάζω γνώση, μεταφορικά. Το ίδιο και ο όρος "γνωσιολογική" είναι μεταφορικός-συμβολικός όρος και όχι κυριολεκτικός.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο Θεός δεν γνωρίζεται αλλά κοινωνείται με τη Χάρη. Η γνώση του Θεού είναι η μετοχή στην Αγία Ζωή Του.
Η γνώση του Θεού βιώνεται ως προσωπική-ερωτική σχέση. Δεν πρόκειται για ακριβή γνώση αλλά για έντονη σχέση. Για ερωτικό δεσμό. Αυτός ο έντονος, ερωτικός δεσμός, μάς αποκαλύπτει τις ενέργειες του Θεού στη ζωή μας και μας μεταμορφώνει υπαρξιακά-καθολικά.
Αν θα θέλαμε να μιλήσουμε λοιπόν για γνώση Θεού θα λέγαμε ότι πρόκειται για ένταση σχέσης.
Πρόκειται για ερωτική και όχι γνωστική γνωσιολογία. Με ανάλογο τρόπο αναφέρεται στην Παλαιά Διαθήκη ότι ο Αδάμ γνώρισε (έγνω) την Εύα. Εννοώντας την σεξουαλική συνεύρεση. Βέβαια με τον Θεό η γνώση δεν είναι σεξουαλική, είναι όμως σταυρικά ερωτική. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Πρύτανης
Εγγραφή: 12 Μάρ 2004 Δημοσιεύσεις: 18523
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Απρ 30, 2009 8:57 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Ο θεός δεν μπορεί να ερωτεύεται γιατί δεν έχει καμιά έλλειψη,ως τέλειος που είναι.Στον έρωτα κάτι σου λείπει κι αυτό είναι ο Άλλος.Συν τοις άλλοις,όταν δεν έχεις να χάσεις τίποτα,τι νόημα έχει ο έρωτας; |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
skapaneas Πρύτανης
Εγγραφή: 13 Μάϊ 2007 Δημοσιεύσεις: 12421 Τόπος: Εδώ ........ Χρόνος: Τώρα ....... Τρόπος: Απλά + Λαϊκά
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Απρ 30, 2009 9:07 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Νικητα καλως ηλθες !
Υπονοεις καπου οτι ο λογος ειναι αχρηστος ;
Τοτε γιατι ο ανθρωπος μιλαει και μαλιστα μιλαει για το Θεο ;
Και ποια ειναι η χρησιμοτητα του λογου μας στην Πιστη, ποιο ειναι το νοημα του να μιλαμε για την Πιστη, εφοσον της αρμοζει η σιωπη ;
Θεωρω οτι για τον ανθρωπο ο λογος ειναι το κλειδι στην προσεγγιση του Θεου...
Και οτι χωρις το λογο και την ενσυνειδητη χρηση του, η Πιστη ειναι "κενη" περιεχομενου και "αδυνατον" να υπαρξει ως ιδιοτητα του οντος ! _________________ Ο ανθρωπος ειναι ο λογος του συμπαντος |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Νικήτας Επιστημονικός Συνεργάτης
Εγγραφή: 30 Απρ 2009 Δημοσιεύσεις: 20 Τόπος: Greece
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Απρ 30, 2009 10:25 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Γειι σας παιδιά Χαιρετώ και ευχαριστώ για τις απαντήσεις. Θα προτιμούσα να απαντήσει κάποιος άλλος φίλος στα ερωτήματα που βάζεται ή να απαντήσετε εσείς οι ίδιοι πρώτα και θα παρέμβω και εγώ. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Πρύτανης
Εγγραφή: 12 Μάρ 2004 Δημοσιεύσεις: 18523
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Απρ 30, 2009 10:27 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Γεια σου κι εσένα!Εγώ,πάντως,δε μπορώ ν' απαντήσω. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
kaneis Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιούλ 2004 Δημοσιεύσεις: 2376
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Απρ 30, 2009 10:41 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
(οταν δε σου λειπει τιποτα,και δεν υπαρχει απωλεια,φροντιζεις τον αλλο και οχι τον εαυτο σου και αυτο λεμε ελευθερια) _________________ ο ηλιος δεν σηκωνει τα πεπλα αλλα τα φανερωνει |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Chaos Πρύτανης
Εγγραφή: 09 Φεβ 2008 Δημοσιεύσεις: 2132 Τόπος: Αθήναι
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Απρ 30, 2009 10:42 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Νικήτας, και από μένα Καλώς Όρισες. Χρειάζονται φωνές που να υποστηρίζουν την άποψή τους με δυναμισμό αλλά και περίσκεψη και νηφαλιότητα.
Από την άλλη πλευρά, έχοντας διαβάσει προσεκτικά το κείμενό σου, διακρίνω ότι μάλλον προμηνύονται καταιγίδες' καθότι ο όλος λόγος σου, μάλλον απευθύνεται σε ανθρώπους ήδη πεπεισμένους για την ορθότητα της Πίστης σου, παρά σε ερευνώντες τα της Α-ληθείας (που λέει και ο rakis).
Προς τούτο, σου παραθέτω τα ακόλουθα, ως δείγματα - και όχι δήγματα - των ενταύθα συζητήσεων...
http://www.filosofia.gr/forum/viewtopic.php?p=45736#45736
http://www.filosofia.gr/forum/viewtopic.php?p=48593#48593
http://www.filosofia.gr/forum/viewtopic.php?p=62133#62133 _________________ Ψάχτης, Ξερόλας, Ανακατωσούρας, Καλότροπος, Κακόψυχος...
http://chaos-excavations.blogspot.com/ |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Νικήτας Επιστημονικός Συνεργάτης
Εγγραφή: 30 Απρ 2009 Δημοσιεύσεις: 20 Τόπος: Greece
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Απρ 30, 2009 10:53 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Chaos
Παράθεση: | όλος λόγος σου, μάλλον απευθύνεται σε ανθρώπους ήδη πεπεισμένους για την ορθότητα της Πίστης σου |
Chaos δεν είμαι πεπεισμένος για την ορθότητα της Πίστης μου. Αμφιβάλλω και προσπαθώ να της ξεφύγω. Αλλά μάλλον η Πίστη με κρατάει. Ακόμη και όταν φεύγω με γυρίζει πίσω με το ζόρι.
Νομίζω ότι καλύτερα από τον χαρακτηρισμό "πιστός" θα έλεγα ότι είμαι "ένας αποτυχημένος δραπέτης της Πίστης" |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Πρύτανης
Εγγραφή: 12 Μάρ 2004 Δημοσιεύσεις: 18523
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Απρ 30, 2009 11:06 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
kaneis έγραψε: | (οταν δε σου λειπει τιποτα,και δεν υπαρχει απωλεια,φροντιζεις τον αλλο και οχι τον εαυτο σου και αυτο λεμε ελευθερια) |
Αν δε σου λείπει τίποτα,προφανώς δε θα σου λείπει κι η φροντίδα του άλλου. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
|