Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

Η εριστικότητα της διαλεκτικής
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2, 3, 4, 5  Επόμενο
 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Ελεύθερες Απόψεις
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
iason
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Ιούν 2003
Δημοσιεύσεις: 3910
Τόπος: (Γ)Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Νοέ 30, 2015 9:29 pm    Θέμα δημοσίευσης: Η εριστικότητα της διαλεκτικής Απάντηση με Συμπερίληψη

Δεν αναφέρομαι στο γνωστό έργο του Σοπενάουερ, αλλά πιο πέρα, στην ίδια τη φύση της διαλεκτικής καθ΄ εαυτής, ως απόρροια της ίδιας της φύσεως του σκεπτομένου ανθρώπου.

Για την διαλεκτική έχουν υπάρξει διάφορες προσεγγίσεις, αλλά το κοινό υπόβαθρο είναι η πόλωση. Το σύνηθες είναι αυτή η πόλωση να εκφράζεται ως σύγκρουση. Στην πράξη, το "Θέση > Αντίθεση > Σύνθεση" παραμένει άπιαστο όνειρο.

Είναι τελικά δυνατόν να κατακτήσουμε την σύνθεση; Νομίζω πως όχι. Σε έναν κόσμο που γίνεται όλο και πιο βίαιος, όλο και πιο κτηνώδης, η σκέψη του δρώντος ανθρώπου θα ακολουθήσει την φυσική πεπατημένη: το δρόμο της σύγκρουσης.

Διαψεύστε με! Shocked
_________________
-Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
troian
Πρύτανης


Εγγραφή: 05 Ιαν 2011
Δημοσιεύσεις: 1950
Τόπος: ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Δεκ 01, 2015 6:07 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Νομίζω αρκεί να ισχύσει έστω μια φορά έστω για ένα θέμα ή υποθέμα το θέση-αντίθεση-σύνθεση και θα διαπσευστείς.
_________________
Ξένος ήμην και ου συνηγάγετέ με
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
iason
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Ιούν 2003
Δημοσιεύσεις: 3910
Τόπος: (Γ)Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Δεκ 01, 2015 12:24 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Σίγουρα. Παλιά το λέγανε "όταν κόρακες λευκοί γένωνται". Wink
_________________
-Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
mark
Πρύτανης


Εγγραφή: 23 Ιούλ 2012
Δημοσιεύσεις: 2328

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Δεκ 01, 2015 12:25 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

http://www.filosofia.gr/forum/viewtopic.php?t=5091
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
mark
Πρύτανης


Εγγραφή: 23 Ιούλ 2012
Δημοσιεύσεις: 2328

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Δεκ 01, 2015 12:26 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

---
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
iason
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Ιούν 2003
Δημοσιεύσεις: 3910
Τόπος: (Γ)Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Δεκ 01, 2015 9:10 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ενδιαφέροντα όσα είπαμε κι εκεί, αλλά προσωπικά επιμένω σε ένα κρίσιμο ερώτημα:

Η σύνθεση είναι εφικτή; Question

Η απάντησή μου είναι αρνητική. Όμως είμαι "υποχρεωμένος" το ερώτημα να το αφήσω ανοιχτό.

Ως παράλληλο ερώτημα - ανοιχτό επίσης... - όχι, δεν θεωρώ τη φιλοσοφία ατομική υπόθεση. Αν ήταν έτσι, ούτε αυτό εδώ το φόρουμ δεν θα χρειάζονταν να με απασχολήσει. Όποιος ακολουθεί την ατομική οδό, δεν χρειάζεται να στίψει την κεφάλα του, ας κοιτάξει την πάρτη του κι όποιος αντέξει κι όσο αντέξει.
_________________
-Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
mark
Πρύτανης


Εγγραφή: 23 Ιούλ 2012
Δημοσιεύσεις: 2328

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Δεκ 01, 2015 9:40 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ε ναι, είναι εφικτή η σύνθεση, ΑΝ.

Είναι σαν το "λεφτά υπάρχουν" του ΓΑΠ. Laughing

«Λεφτά υπάρχουν, αν τα διεκδικήσεις, αν προσελκύσεις επενδύσεις, αν νοικοκυρέψεις το κράτος, αν αξιοποιήσεις τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας, ώστε να αβγατίσουν και να δημιουργήσουν νέο πλούτο. Αλλά αυτά θέλουν σχέδιο και θέλουν σχέδιο που να υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, όχι το συμφέρον των κομματικών παραγόντων, των «ημέτερων» και των ισχυρών στη χώρα μας».

«Λεφτά υπάρχουν εάν χτυπήσουμε φαινόμενα φοροδιαφυγής, αδιαφάνειας, αναξιοκρατίας, κλειστών επαγγελμάτων, σπατάλης και γραφειοκρατίας που εμποδίζουν την υγιή επένδυση και πρωτοβουλία. Εάν αυτά δεν απαντηθούν, οι προσπάθειες του ελληνικού λαού θα είναι ημιτελείς ή ακόμα και χωρίς αντίκρυσμα. Οι κρίσεις θα επανέρχονται ως συστημικά και όχι συγκυριακά φαινόμενα».

http://www.epikairo.gr/index.php/politiki/item/8596-i-alitheia-gia-to-lefta-yparxoun-kai-ena-paradeigma

Έτσι και με τη σύνθεση, είναι εφικτή, αν κανείς έχει το μυαλό του ανοιχτό, αν είναι ειλικρινής με τον εαυτό του, αν είναι διατεθειμένος να καταλάβει το συνομιλητή του, ή έστω να προσπαθήσει να τον καταλάβει, αν παραδεχτεί την άγνοιά του, είναι φιλέρευνος, του αρέσει η μελέτη, το διάβασμα, η συζήτηση, πολλά αν!

Βασικό είναι επίσης το "Γνώθι σεαυτόν". Όπως γράφει ο Κίρκεγκωρ:

"One must first learn to know himself before knowing anything else (γνῶθι σεαυτόν). Not until a man has inwardly understood himself and then sees the course he is to take does his life gain peace and meaning; only then is he free of that irksome, sinister traveling companion — that irony of life, which manifests itself in the sphere of knowledge and invites true knowing to begin with a not-knowing (Socrates) just as God created the world from nothing. But in the waters of morality it is especially at home to those who still have not entered the tradewinds of virtue. Here it tumbles a person about in a horrible way, for a time lets him feel happy and content in his resolve to go ahead along the right path, then hurls him into the abyss of despair. Often it lulls a man to sleep with the thought, "After all, things cannot be otherwise," only to awaken him suddenly to a rigorous interrogation. Frequently it seems to let a veil of forgetfulness fall over the past, only to make every single trifle appear in a strong light again. When he struggles along the right path, rejoicing in having overcome temptation's power, there may come at almost the same time, right on the heels of perfect victory, an apparently insignificant external circumstance which pushes him down, like Sisyphus, from the height of the crag. Often when a person has concentrated on something, a minor external circumstance arises which destroys everything. (As in the case of a man who, weary of life, is about to throw himself into the Thames and at the crucial moment is halted by the sting of a mosquito.) Frequently a person feels his very best when the illness is the worst, as in tuberculosis. In vain he tries to resist it but he has not sufficient strength, and it is no help to him that he has gone through the same thing many times; the kind of practice acquired in this way does not apply here."

Δηλαδή, η γνώση, και συνεπώς η σύνθεση, ξεκινά από την άγνοια, την παραδοχή της.

Ενδιαφέρον είναι επίσης αυτό:

https://en.wikipedia.org/wiki/Know_thyself

Socrates says, "But I have no leisure for them at all; and the reason, my friend, is this: I am not yet able, as the Delphic inscription has it, to know myself; so it seems to me ridiculous, when I do not yet know that, to investigate irrelevant things."

Socrates says, as he did in Phaedrus, that people make themselves appear ridiculous when they are trying to know obscure things before they know themselves. Plato also alluded to the fact that understanding 'thyself,' would have a greater yielded factor of understanding the nature of a human being. Syllogistically, understanding oneself would enable thyself to have an understanding of others as a result.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
troian
Πρύτανης


Εγγραφή: 05 Ιαν 2011
Δημοσιεύσεις: 1950
Τόπος: ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Δεκ 02, 2015 7:01 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

iason έγραψε:
Ενδιαφέροντα όσα είπαμε κι εκεί, αλλά προσωπικά επιμένω σε ένα κρίσιμο ερώτημα:

Η σύνθεση είναι εφικτή; Question

Η απάντησή μου είναι αρνητική. Όμως είμαι "υποχρεωμένος" το ερώτημα να το αφήσω ανοιχτό.


Από την εμπειρία μου έχω δεί αρκετά ακαδημαικά έργα να είναι αποτέλεσμα σύνθεσης οπότε θα αρνηθώ την άρνηση σου.

@μαρκ
Διαφωνώ με τον Σωκράτη, η πορεία της γνώσης δεν είναι μονόμπαντη μια και έξω να γνωρίσουμε το υποκείμενο και μετά πάμε με στέρεες βάσεις για το αντικείμενο. Στην τελική η "αδυναμία" μας να γνωρίσουμε το αντικείμενο καθεαυτό δεν έχει την ρίζα στον εαυτόμας.
_________________
Ξένος ήμην και ου συνηγάγετέ με
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
iason
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Ιούν 2003
Δημοσιεύσεις: 3910
Τόπος: (Γ)Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Δεκ 02, 2015 11:48 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

troian έγραψε:
Από την εμπειρία μου έχω δεί αρκετά ακαδημαικά έργα να είναι αποτέλεσμα σύνθεσης οπότε θα αρνηθώ την άρνηση σου.


Προσπάθεια να εξηγηθώ: στο ακαδημαϊκό πεδίο είναι σχετικά εύκολο, επειδή θεωρία είναι, *σχετικά* ανώδυνη (το σχετικά τονισμένο), ξεφεύγουν κουβέντες ένθεν και ένθεν, κάτι ξεφεύγει. Στην πράξη όμως, τα πράγματα είναι ζόρικα, και περνάει το δίκαιο του ισχυρού. Και πάλι όμως, στην πράξη και εκεί ξεφεύγουν πράγματα, μετά από πολλούς καβγάδες κάτι γίνετια καμιά φορά.

Πού θέλω να καταλήξω; Ότι τελικά σε όποιον τομέα θέλουμε κάτι καλό να γίνει, πρέπει να είμαστε έτοιμοι για συγκρούσεις και καβγάδες!
_________________
-Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
mark
Πρύτανης


Εγγραφή: 23 Ιούλ 2012
Δημοσιεύσεις: 2328

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Δεκ 02, 2015 12:37 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

troian έγραψε:

@μαρκ
Διαφωνώ με τον Σωκράτη, η πορεία της γνώσης δεν είναι μονόμπαντη μια και έξω να γνωρίσουμε το υποκείμενο και μετά πάμε με στέρεες βάσεις για το αντικείμενο. Στην τελική η "αδυναμία" μας να γνωρίσουμε το αντικείμενο καθεαυτό δεν έχει την ρίζα στον εαυτό μας.


Διαφωνείς με τον Σωκράτη;;; Shocked

Αν ο Σωκράτης εννοούσε αυτό, δηλαδή το να κάθεται ο καθένας μόνος στο σπίτι του και να στοχάζεται για να γνωρίσει τον εαυτό του, τότε και εγώ συμφωνώ πως δεν είναι ο σωστός τρόπος. Αλλά δε νομίζω πως έλεγε αυτό, μα πως όσο καλύτερα γνωρίζει κανείς τον εαυτό του, τόσο καλύτερα γνωρίζει τον κόσμο έξω από αυτόν, αλλά και το αντίστροφο. Και πως αν κάποιος δεν έχει γνωρίσει τον εαυτό του, σε ικανοποιητικό τουλάχιστον βαθμό(; ), τότε οι κρίσεις που θα κάνει για τον εξωτερικό κόσμο, θα είναι ανόητες.

Συνεπώς, ναι, εγώ πιστεύω πως η αδυναμία στο να γνωρίσουμε το αντικείμενο καθεαυτό έχει τη ρίζα στον εαυτό μας, αφού ο εαυτός μας είναι που γνωρίζει, και όχι κάποιος άλλος για εμάς.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
mark
Πρύτανης


Εγγραφή: 23 Ιούλ 2012
Δημοσιεύσεις: 2328

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Δεκ 02, 2015 12:54 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

iason έγραψε:

Πού θέλω να καταλήξω; Ότι τελικά σε όποιον τομέα θέλουμε κάτι καλό να γίνει, πρέπει να είμαστε έτοιμοι για συγκρούσεις και καβγάδες!


Ε ναι, ποιος σου είπε πως η φιλοσοφία είναι ειρηνικό πεδίο; Δε βλέπεις τον πόλεμο που γίνεται μεταξύ των φιλοσόφων, σημαντικών και άσημων; Μεγάλα ονόματα της φιλοσοφίας να ξεχέζουν ο ένας τον άλλον;

O Sartre για παράδειγμα με τον Camus, που διάβαζα πρόσφατα:

http://www.spiegel.de/international/zeitgeist/camus-and-sartre-friendship-troubled-by-ideological-feud-a-931969-2.html

Already in the first sentence, Sartre severs all ties: "Dear Camus, our friendship was not an easy one, but I shall miss it." This is a mockery in view of the allegations and viciousness that follow, culminating in the ironic questioning of Camus the theorist: "What if your book simply shows your philosophical incompetence?" Then he jabbed: "And if your reasoning is inaccurate? And if your thoughts are vague and banal?"

Γράφει ο Σαρτρ στον Καμύ:

"Αγαπητέ Καμύ, η φιλία μας δεν ήταν εύκολη, αλλά θα μου λείψει...Αν όμως το βιβλίο σου δείχνει απλά τη φιλοσοφική σου ανικανότητα; Και αν ο συλλογισμός σου είναι ανακριβής; Και αν οι σκέψεις σου είναι ασαφείς και κοινότυπες;"

Αλλά μου φαίνεται πως το αρχικό σου ερώτημα ήταν για το αν η σύνθεση είναι εφικτή, και όχι για το αν γίνονται συγκρούσεις και καβγάδες. Γιατί κάποιος μπορεί να πει πως η σύνθεση είναι εφικτή, μόνο μέσω συγκρούσεων, όταν η θέση συγκρουστεί με την αντίθεση, έτσι ώστε, μέσω αυτής της σύγκρουσης, να προκύψει νέα γνώση. Κάτι σαν τα σωματίδια που συγκρούονται μεταξύ τους στους επιταχυντές, για να αποκαλύψουν τι κρύβουν στο εσωτερικό τους.

Πόλεμος! χαχαχα

https://www.youtube.com/watch?v=vQI3zS1R9jg
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
mark
Πρύτανης


Εγγραφή: 23 Ιούλ 2012
Δημοσιεύσεις: 2328

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Δεκ 03, 2015 9:39 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ένα άλλο παράδειγμα θέσης-αντίθεσης->σύνθεσης είναι η ταινία, Unbreakable.

Unbreakable
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
mark
Πρύτανης


Εγγραφή: 23 Ιούλ 2012
Δημοσιεύσεις: 2328

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Δεκ 12, 2015 1:46 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Που σε βρε iason, το δημιούργησες το νήμα σου και μετά το παράτησες! Δε θα το υπερασπιστείς το άμοιρο;

Βλέπω πως είσαι εγγεγραμμένος στο φόρουμ εδώ και 12 χρόνια, ίσως και πιο πριν να ασχολιόσουν με τη φιλοσοφία. Πες μου, τι βεβαιότητες απεκόμισες όλα αυτά τα χρόνια, τι βεβαιότητες σου έδωσε η φιλοσοφία;
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
iason
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Ιούν 2003
Δημοσιεύσεις: 3910
Τόπος: (Γ)Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Δεκ 13, 2015 12:43 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Και συ γουστάρεις καβγάδες; Laughing

Οι βεβαιότητες πολλές, και δεν οφείλονται μόνο σε αυτό.

Και αμφιβολίες επίσης.

Το ποιες είναι οι περισσότερες, ένα ερώτημα. Το ποιες είναι οι πιο σημαντικές, άλλο ερώτημα. Wink
_________________
-Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
mark
Πρύτανης


Εγγραφή: 23 Ιούλ 2012
Δημοσιεύσεις: 2328

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Δεκ 13, 2015 9:23 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

χαχα, και γω καβγατζής είμαι! Laughing

Μας φώτισες! Σαν χρησμός μαντείου είναι αυτά που έγραψες! Very Happy

Μία βεβαιότητα έστω;
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Ελεύθερες Απόψεις Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2, 3, 4, 5  Επόμενο
Σελίδα 1 από 5

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center