Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας |
Συγγραφέας |
Μήνυμα |
mark Πρύτανης
Εγγραφή: 23 Ιούλ 2012 Δημοσιεύσεις: 2337
|
Δημοσιεύθηκε: Δευ Νοέ 17, 2014 1:49 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Δάκης Μαυροφρείδης έγραψε: | Εξ ορισμού η αποδοχή ύπαρξης ενός θεού δεν είναι φιλοσοφία. Διότι φιλοσοφία είναι το κατεξοχήν καταφύγιο στην αμφισβήτηση. αν ένας φιλόσοφος δεν έχει κάτι καινούργιο να πει τότε απλά αντιγράφει παλαιότερους και δεν έχει καμιά αξία.
αντίθετα στο θέμα της αποδοχής ενός θεού, η αλήθεια είναι μια και αναντίρρητη. Άρα φιλοσοφία και θεολογία/θρησκεία δεν συναντώνται πουθενά. |
Αν είναι έτσι τα πράγματα, τότε και ένας άθεος, ο οποίος εξ ορισμού αποδέχεται τη μη ύπαρξη του θεού, είναι και αυτός στα ίδια χάλια με έναν ένθεο. Άρα φιλοσοφία και αθεΐα δε συναντώνται πουθενά. Αν ισχύουν τα παραπάνω, ο μόνος που τη γλυτώνει, είναι αυτός που αμφισβητεί την ύπαρξη του θεού, ένας αγνωστικιστής. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
skakos Πρύτανης
Εγγραφή: 23 Σεπ 2009 Δημοσιεύσεις: 3594 Τόπος: Αθήνα, Ελλάδα
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Φεβ 15, 2015 2:02 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Δάκης Μαυροφρείδης έγραψε: | Εξ ορισμού η αποδοχή ύπαρξης ενός θεού δεν είναι φιλοσοφία. Διότι φιλοσοφία είναι το κατεξοχήν καταφύγιο στην αμφισβήτηση. αν ένας φιλόσοφος δεν έχει κάτι καινούργιο να πει τότε απλά αντιγράφει παλαιότερους και δεν έχει καμιά αξία.
αντίθετα στο θέμα της αποδοχής ενός θεού, η αλήθεια είναι μια και αναντίρρητη. Άρα φιλοσοφία και θεολογία/θρησκεία δεν συναντώνται πουθενά. |
Τι λες ρε Δάκη...
Η δουλειά του φιλόσοφου είναι να αμφισβητεί και να ψάχνει την αλήθεια.
Η ύπαρξη μιας Πρώτης Αιτίας είναι μία πιθανή λύση στο πρόβλημα της ύπαρξης του κόσμου.
Όποιος απορρίπτει εκ των προτέρων αυτή τη λύση απλά δεν είναι φιλόσοφος, αλλά πορωμένος δογματικός άθεος.
Αν σώνει και καλά πρέπει κάποιος να συμφωνεί με τις απόψεις σου για να τον πεις φιλόσοφο, τότε έχεις πολύ δρόμο ακόμα να διανύσεις για να φτάσεις αυτό που λέγεται "ελεύθερη σκέψη"... _________________ Φιλοσοφία Επιστήμης και Θρησκείας: http://harmonia-philosophica.blogspot.com/2010/08/blog-post.html
The Limits of Science: http://harmoniaphilosophica.wordpress.com/2011/04/18/the-limits-of-science-2jszrulazj6wq-5/ |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Bugman Πρύτανης
Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003 Δημοσιεύσεις: 13585 Τόπος: Καλλιθέα
|
Δημοσιεύθηκε: Δευ Φεβ 16, 2015 7:02 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Στην επιστήμη η αμφισβήτηση ξεκινάει από τις θέσεις του ερευνητή-επιστήμονα. Αυτές οι θέσεις πριν την διατύπωσή τους ήταν ανύπαρκτες. Η αμφισβήτηση υπάρχει όταν διατυπώνονται οι νέες θέσεις, πάνω σε παλαιότερες ή σε συνδυασμό με παλαιότερες.
Στο θρησκευτικά θέματα η γνώση του Θεού έρχεται με αποκάλυψη. Έτσι οι όποιες ιδέες ή αλλιώς θέσεις πάνω στην κατανόηση του λόγου του Θεού πρέπει να βρίσκουν απαντήσεις σε αυτόν και όχι να επεκτείνουν τον λόγο του. Κάθε ανθρώπινη επέκταση του λόγου του Θεού είναι απαράδεκτη από θρησκευτική άποψη. Φυσικά υπάρχουν επιστήμονες θεολόγοι, οι οποίοι όμως έχουν αντικείμενο την ιστορικότητα των θρησκειών και όχι την "αποδελτίωση" του λόγου του Θεού. Οι επιστήμονες λοιπόν μπορούν να εκφράσουν νέες θέσεις, να δείξουν μια περισσότερο συγκροτημένη άποψη για παραμέτρους που σχετίζονται με τις θρησκείες, όπως η εξάπλωση, η αποδοχή, θρησκευτικοί νόμοι και άλλα.
Σε όλες τις θρησκείες υπάρχει τουλάχιστον μια κοσμολογία με συνοπτικό λόγο. Αυτή είναι μια επιστημονική θέση. Επιδέχεται αμφισβήτηση, αν βρεθεί μια τουλάχιστον θρησκεία που να μην ξεκινάει με το "στην αρχή ήταν..". Ο επιστημονικός λόγος επιδέχεται δηλαδή αμφισβήτηση και έτσι μπορεί να τροποποιηθεί.."συμβαίνει αυτό εκτός από τις παρακάτω εξαιρέσεις". Σε αντίθεση ο λόγος του Θεού δεν επιδέχεται αμφισβήτηση ή τροποποίηση, χωρίς να διαρρηχθεί η πίστη στο Θεό. Έτσι ένας πιστός της Α θρησκείας εξ ορισμού δεν πιστεύει στην ολότητά τους τις άλλες θρησκείες. Δεν μπορεί δηλαδή κάποιος να είναι πιστός σε δυο θρησκείες! Αυτό είναι αξίωμα. Προφανώς υπάρχουν κοινοί τόποι σε πολλές θρησκείες. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι μόνο μια θρησκεία μπορεί να είναι αληθινή! Ομοίως και στις επιστημονικές θεωρίες, για το ίδιο αντικείμενο μπορούν να συνυπάρχουν διαφορετικές θεωρήσεις. Και εκεί μπορούμε να πούμε ότι μια είναι αληθινή. Ποια όμως;
Υπάρχει μια επιστήμη που να εξακριβώνει την αλήθεια και να αποκλείει οποιαδήποτε αμφισβήτηση περί αυτής; Εξ ορισμού δεν υπάρχει.
Αυτό που υπάρχει είναι η δυναμική κάθε θεωρίας όπως και κάθε θρησκείας, η οποία μεταβάλλεται και μετριέται σε βαθμό αποδοχής. Σε μια κοινωνία μπορούμε να απλοποιήσουμε το σύστημα, κάνοντας την αποδοχή υποχρέωση. Π.χ. αν βάλουμε σε ένα μάθημα σχολείου τη θεωρία του "συνωστισμού" της Σμύρνης, τότε "αντικειμενικά" μπορούμε να αποδείξουμε ότι αυτό είναι αποδεκτό από έναν αριθμό μαθητών οι οποίοι το διδάχτηκαν και έγραψαν εξετάσεις σε αυτό.
Ουσιαστικά δεν πρέπει να συγχέουμε το αντικείμενο γνώσης με την αποδοχή του. Ο τρόπος δε που επιτεύχθηκε η αποδοχή τις περισσότερες φορές δεν έχει καμία σχέση με αυτό που λέμε εμπειρία, αλλά με την διδαχή, το μάθημα, την εκπαίδευση.
Όταν λοιπόν στο φόρουμ γίνεται συζήτηση περί ύπαρξης ή μη Θεού...δεν είναι η φιλοσοφία που προάγεται με ώριμη σκέψη αλλά η επίδειξη της μάθησης ή εκπαίδευσης του καθένα. Η όποια αμφισβήτηση περί θρησκείας για παράδειγμα δεν έχει να κάνει με την θρησκεία, με την αλήθεια της, αλλά με το ζόρι που τραβάει εκείνος που αμφισβητεί λόγω της εκπαίδευσής του και προσκρούει στην εκπαίδευση των άλλων.
Μπορούμε να "αναμορφωθούμε", σε ένα φόρουμ όπως το filosofia.gr;
Δεν μπορούμε γιατί μας λείπει ο σεβασμός προς τον άλλο. Αυτός ο σεβασμός πρέπει να αντανακλά το κύρος του άλλου. Και κύρος έχει ο γνωστός μας, που γνωρίζουμε τα έργα και της ημέρες του.
Εδώ μέσα το ότι δεν γνωρίζουμε τον συνομιλητή μας, μας αναγκάζει να υποβαθμίζουμε το κύρος του. Το μόνο καταφύγιο φαντάζει ο ορθολογισμός. Αλλά σίγουρα...δεν είναι ορθολογισμός οι σοφιστίες τύπου...το μπουζούκι είναι όργανο, ο αστυνομικός είναι όργανο..άρα ο αστυνομικός είναι μπουζούκι. Με τέτοιου τύπου σοφιστίες προσπαθεί κάποιος να αναδείξει την γνώμη του σε θέματα που δεν είναι επιστημονικά.
Και τέτοια θέματα δεν είναι μόνο τα θρησκευτικά αλλά και τα πολιτικά. (Η πολιτική ΔΕΝ είναι επιστήμη, αν ήταν θα έπρεπε να πολιτεύονται μόνο οι επιστήμονες) |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
|