Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2  Επόμενο
 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Μεταφυσικοί Προβληματισμοί
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ
Νεοφώτιστος


Εγγραφή: 18 Ιούν 2012
Δημοσιεύσεις: 8

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιούλ 23, 2012 2:11 pm    Θέμα δημοσίευσης: ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ Απάντηση με Συμπερίληψη

Καί εγώ μέ τή σειρά μου ώς νέο μέλος, αποτολμώ νά διατυπώσω τήν πρόταση πώς η μεταφυσική είναι η μόνη πραγματική φιλοσοφία. Καί ότι προσωπικά δέν γνωρίζω καμιά άλλη δυνατότητα τής φιλοσοφίας από εκείνη πού ανευρίσκει καί αποκαλύπτει τό νόημα τών πραγμάτων τό οποίο δέν βρίσκεται μέσα στόν κόσμο. Τά υπόλοιπα απορρέουν σάν από κάποια πηγή. Η φιλοσοφία στό νόημα τής μεταφυσικής είναι καί τό επίκαιρο αίτημα γιά έναν αποπροσανατολισμένο καί παραλογικό κόσμο πού πολλά χρόνια τώρα (στήν Ελλάδα) εμμένει στόν μηδενισμό του.
Ιδιαίτερα θά χαρώ καί θά ενθουσιαστώ εάν κατορθώσω νά αντλήσω τέτοιο υλικό, από τό forum, σέ μιά κοινή προσπάθεια άρθρωσης ενός ζώντος λόγου αληθείας γιά μιά άλλη πολιτική καί κοινωνική συνθήκη πού ορίζεται από τό πνεύμα καί τήν ιδέα. [/b]
_________________
ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
diogenis
Πρύτανης


Εγγραφή: 31 Αύγ 2009
Δημοσιεύσεις: 119

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Ιούλ 24, 2012 4:01 pm    Θέμα δημοσίευσης: Re: ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ Απάντηση με Συμπερίληψη

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ έγραψε:
Καί εγώ μέ τή σειρά μου ώς νέο μέλος, αποτολμώ νά διατυπώσω τήν πρόταση πώς η μεταφυσική είναι η μόνη πραγματική φιλοσοφία. Καί ότι προσωπικά δέν γνωρίζω καμιά άλλη δυνατότητα τής φιλοσοφίας από εκείνη πού ανευρίσκει καί αποκαλύπτει τό νόημα τών πραγμάτων τό οποίο δέν βρίσκεται μέσα στόν κόσμο. Τά υπόλοιπα απορρέουν σάν από κάποια πηγή. Η φιλοσοφία στό νόημα τής μεταφυσικής είναι καί τό επίκαιρο αίτημα γιά έναν αποπροσανατολισμένο καί παραλογικό κόσμο πού πολλά χρόνια τώρα (στήν Ελλάδα) εμμένει στόν μηδενισμό του.
Ιδιαίτερα θά χαρώ καί θά ενθουσιαστώ εάν κατορθώσω νά αντλήσω τέτοιο υλικό, από τό forum, σέ μιά κοινή προσπάθεια άρθρωσης ενός ζώντος λόγου αληθείας γιά μιά άλλη πολιτική καί κοινωνική συνθήκη πού ορίζεται από τό πνεύμα καί τήν ιδέα. [/b]


Τι και ποιό νόημα μπορεί να βρίσκεται έξω απο τον κόσμο που αντιλαμβανόμαστε μόνο με τις εμπειρίες μέσω αισθήσεων; Τι είδους "πράγματα" δε βρίσκονται στον κόσμο μας όπως τα αντιλαμβάνόμαστε; Μήπως η μεταφυσική είναι ένα δημιούργημα του εγωιστικόυ όντος που προσπαθώντας να εξηγήσει όσα δε μπορεί με τις αισθησεις, κατασκευαζεί έννοιες για να μπορέσει να τακτοποιήσει οτι είναι ανεξήγητο μέσω των αισθήσεων του;
Μήπως η αλήθεια ή οτι τελοσπάντον εννοούμε μ'αυτο ειναι μοναχά οι εμπειρίες μεσω των αισθήσεων μας. Χωρίς τις αισθήσεις τίποτα δε θα μπορούσε να εξελιχθεί...
_________________
burn baby burn!
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ
Νεοφώτιστος


Εγγραφή: 18 Ιούν 2012
Δημοσιεύσεις: 8

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούλ 25, 2012 10:52 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Πράγματι, οι πληροφορίες πού μάς προσπορίζουν οι αισθήσεις είναι η αφετηρία τής γνώσης μας γιά τά πράγματα. Τό νόημα όμως τών πραγμάτων οφείλει νά βρίσκεται έξω από αυτά, αλλιώτικα καί αυτό θά αποτελούσε κάποιο πράγμα. Προκειμένου νά απαντήσουμε στό μέγα ζητούμενο τής ελευθερίας, επί παραδείγματι, πρέπει νά συντάξουμε μιά απάντηση στό γιατί τών πραγμάτων. Η απάντηση στό γιατί τών πραγμάτων, τών όντων δηλαδή καί αυτού τού ίδιου τού Είναι, είναι η απάντηση πού αναζητούμε στό πρόβλημα τής ελευθερίας ενώ βρισκόμαστε μέσα στόν κόσμο τών φυσικών πραγμάτων. Τό ερώτημα αυτό ο μεγάλος Haidegger τό έθεσε μέ τόν εξής τρόπο, ''γιατί νά υπάρχουν τά όντα καί όχι τό τίποτε;''.
Τό πρόβλημα τής ελευθερίας, τής αθανασίας, τού θεού, είναι τά προβλήματα τής μεταφυσικής, τήν απάντηση στά οποία δέν μπορούμε νά συναγάγουμε από τίς αισθήσεις καί τήν εμπειρία. Χρειαζόμαστε τήν νόηση καί τόν λόγο πού συναίρει τά όντα στήν καθολική έννοια τού όντως όντος καί τού είναι προκειμένου νά τούς δώσουμε μιά καθολική καί μόνιμη σημασία. Τό αίτημα αυτό θαρρώ πώς είναι πανανθρώπινο καί αφορά στήν ζωτική ανάγκη τού ανθρωπίνου πνεύματος γιά αναπνοή.[/code][/b]
_________________
ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
diogenis
Πρύτανης


Εγγραφή: 31 Αύγ 2009
Δημοσιεύσεις: 119

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Ιούλ 26, 2012 3:47 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Το νόημα που προσπαθούμε ν'ανακαλύψουμε πίσω απο το προφάνες που λαμβάνουμε απο τις αισθήσεις μας μπορεί να οριστεί ως μεταφυσική. Αλλά το μονό στέρεο οικοδόμημα το οποίο μπορούμε να εμπιστευτούμε απολύτως είναι εκείνο των εμπειριών μας απο τις αισθήσεις. Το πρόβλημα της ελευθερίας, της αθάνασιας κλπ είναι απολύτως υποκειμένικο, δεν εμπεριέχει καθαρή γνώση.
Οι παραπάνω έννοιες μπορούν να αμφισβητηθούν, να συζητηθούν ή και να απορριφθούν απο το εκάστοτε υποκείμενο με πολυ μεγαλύτερη ευκολία απ'οτι η θέαση μιας καρέκλας ή η οσμή ενός τριαντάφυλλου.
Μπορεί να τεθεί ως θέμα συζήτησης αλλά δε μπορεί να προσεγγίσει κατά την γνώμη μου κάποιας μορφής καθαρή και απόλυτη αλήθεια.
_________________
burn baby burn!
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ
Νεοφώτιστος


Εγγραφή: 18 Ιούν 2012
Δημοσιεύσεις: 8

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Ιούλ 26, 2012 7:21 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Έξοχα μίλησες, αγαπητέ. Πρίν ακόμη καταπιαστούμε μέ τά γενικά καί αφηρημένα προβλήματα τής αθανασίας καί τής ελευθερίας είμαστε από τήν ίδια τήν φύση μας υποχρεωμένοι νά μιλήσουμε γιά τήν καρέκλα καί τό τριαντάφυλλο. Θά διαπιστώσουμε όμως πώς μιλώντας για αυτά, ολίγον κάτ' ολίγον, αναπόφευκτα θά ξεφύγουμε από τό περιορισμένο αισθητικό τους περιεχόμενο. Τί είναι άλλωστε η δημιουργία ολοκλήρου τού ανθρώπινου πολιτισμού παρά η διαρκής αγωνία τού παγκοσμίου ανθρώπου καθώς αναμετράται μέ τό τυχαίο, τήν ειμαρμένη, τόν θάνατο; Δέν είναι η βαθειά υπαρξιακή του ανάγκη νά κομίσει τόν λόγο μέσα στήν φύση;
Καθώς μιλάμε γιά τήν καρέκλα καί τό τριαντάφυλλο, θά μιλήσουμε αναπόφευκτα γιά τό τραπέζιο σχήμα καί τήν ευωδία πού δέν προέρχεται αποκλειστικά από τήν τροφή. Άρα, γιά τήν γεωμετρία καί τήν αισθητική.
Καί είναι απολύτως αληθές πώς η στέρεη γνώση γιά τίς γενικές αλήθειες δέν είναι δυνατή. Δέν είναι όμως δυνατό από τήν ίδια τήν φύση τού ανθρωπίνου πνεύματος νά περιοριστεί στήν μερικότητα καί προσωρινότητα τού κόσμου τής εμπειρίας καί τών αισθήσεων. Αποζητά πάντα τήν ενότητα τού επιστητού, τήν καθολικότητα τής γνώσης καί τήν μονιμότητα σάν κάποια αιωνιότητα. Τελικά κατά τήν γνώμη μου, τήν απόλυτη ελευθερία ώς αυτοκαθορισμό τής ύπαρξης μέσα από τήν βαθειά επιθυμία γιά δημιουργία.
Θαρρώ πώς δέν πρέπει νά σέ ανησυχεί κάποια πιθανότητα ενός ανόητου ιδεαλισμού, αφού καί η μεταφυσική τόν κόσμο τής εμπειρίας καί τών αισθήσεων επιδιώκει νά μεταμορφώσει μέ τήν εφαρμογή των θεωρητικών αληθειών τού πνεύματος καί όχι νά μάς εξορίσει σέ κάποιο ανύπαρκτο σύμπαν. Κάθε φορά πού η μεταφυσική κατορθώνει νά τό πράξει αυτό, η ανθρωπότητα προχωρά ένα βήμα πρός έναν καινούριο κόσμο αληθείας, δικαιοσύνης καί ελευθερίας. Κατά τήν γνώμη μου, καί η παρούσα ελληνική καί παγκόσμια κρίση τής οικονομίας, τών θεσμών καί τών αξιών, μάς ζητά νά καταλάβουμε ένα ανθρωπολογικό πρόβλημα πού αποζητά μιά νέα μεταφυσική, μιά νέα οντολογική πρόταση σαρκωμένη στήν καρδιά τού σύγχρονου κόσμου. Δέν είναι τούτο πράγματι μιά υπέρτατη ιερή φιλοδοξία γιά εκείνον πού θά αποτολμήσει τήν δημιουργία ενός τέτοιου νοήματος;
_________________
ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Umweltos
Νεοφώτιστος


Εγγραφή: 01 Μάϊ 2012
Δημοσιεύσεις: 5

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Ιούλ 28, 2012 7:27 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Oμολογώ πως διαβάζοντας το διάλογό σας δε μπόρεσα να μη σκεφτώ τη διαμάχη Καρναπ- Χαϊντεγκερ. Δε νομίζω όμως πως η μεταφυσική χωράει εντέλει σε ενα σύστημα δεδομένου οτι κινδυνεύουμε να επαναλάβουμε το σφάλμα του Χέγκελ. Απο τη μία εχουμε τις εμπειρίες, την αισθησιοκρατία και τον κόσμο της μεταβολής και από την άλλη την "κακή ποίηση του Χαϊντεγκερ" όπως είπε ο θετικιστής Καρναπ. Προσωπικά με ικανοποιεί περισσότερο η Αναλυτική φιλοσοφία και αυτό λόγω της μεγάλης επιρροής της φιλοσοφίας του Νου. Είναι παντως ενα εξαιρετικά ενδιαφέρον θεμα και συμφωνώ με τον Σπυρίδων οτι όντως υπάρχει αυτό το πρόβλημα και πρέπει να αδράξουμε την ευκαιρία για μία νέα μεταφυσική η οποία αν καταφέρει και μείνει εκτός εγελιανιστικών προτύπων τότε θα είναι το μόνο όπλο κατά του μηδενισμού. Βεβαια, θα πρέπει να δοθεί πρωτιστη σημασία στο να μην βρεθεί μία μεταφυσική σκοταδιστική αλλά ούτε και κάποια άκρως αναλυτική που θα οδηγήσει σε επιστημονισμό.
_________________
προσπαθώ να δέχομαι αυτά που δεν μπορώ να αλλάξω, προσπαθώ να αλλάζω αυτά που μπορώ
αλλά θελω τη σοφία
για να γνωρίζω τη διαφορα
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ
Νεοφώτιστος


Εγγραφή: 18 Ιούν 2012
Δημοσιεύσεις: 8

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Ιούλ 28, 2012 9:57 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Πολύ χαίρομαι γιά τούτη τήν αυθόρμητη συμμετοχή, αγαπητέ Umweltos, καί γιά τά ερεθίσματα πού προσφέρεις.
Θεωρώ πώς τό θέμα πού τίθεται δέν είναι ούτε μικρό σέ σπουδαιότητα αλλά ούτε καί τωρινό. Ακόμη, πώς γιά νά τεθεί ορθά ένα πρόβλημα οφείλει νά τεθεί σέ μιά έγκυρη μορφή υπό τήν έννοια τού ότι οφείλουμε νά γνωρίζουμε τόν τελικό σκοπό πού επιδιώκουμε νά πραγματώσουμε προκειμένου νά θέσουμε τά αναγκαία ερωτήματα.
Πράγματι, εάν δημιουργήσουμε ακόμη ένα σύστημα κινδυνεύουμε νά εξαντλήσουμε τό κοσμικό περιεχόμενο τής ίδιας τής ύπαρξης σέ λογικές υπερβατικές κατηγορίες σκέψης, πράγμα πού είναι αντίθετο μέ τήν ίδια τήν φύση τής μεταφυσικής. Εάν πάλι αφεθούμε στόν σκιώδη μυστικισμό δέν πράξαμε ουσιαστικά τίποτε γιά τήν εφαρμογή τού θεωρητικού λόγου, πράγμα πού είναι καί πάλι αντίθετο μέ τήν ίδια τήν φύση τής μεταφυσικής.
Αλλά είτε θεωρήσουμε πώς τό παγκόσμιο πνεύμα-λόγος είναι ουσία πού μάς καλεί στήν δική της μετοχή, είτε πώς η μοναδική ουσία είναι μιά ανθρώπινη συνείδηση, πού κομίζει στόν κόσμο τό δικό της περιεχόμενο, εμβαπτιζόμενη στόν εαυτό της, δημιουργώντας διαρκώς τόν εαυτό της (αυτό πού ονομάζουμε πολιτισμό), είτε περάσουμε στήν λογική τής κοσμικής διαλεκτικής πού αεννάως αναπαράγει τόν εαυτό της σέ μιά άπειρη σειρά διαρκώς ανανεούμενων μορφών, θαρρώ πώς τό γενικό καίριο μεταφυσικό ερώτημα πού τίθεται καί τό οποίο μπορεί νά ικανοποιήσει κάθε γνήσια αγωνία από όπου καί άν αυτή έχει τήν αφετηρία της θά πρέπει νά είναι τό ερώτημα γιά τήν ενεργή πραγματικότητα. Η ενεργή πραγματικότητα δέν είναι ο προφορικός ή γραπτός λόγος οποιασδήποτε ανάλυσης τής αλήθειας, δέν συνίσταται στήν διαδοχή καί διαλεκτική τών πολλών απόψεων γιά τήν διάγνωση τού ορθού, τού γνησίου ή τού αποτελεσματικού αλλά σέ μιά συναίρεση τού κοσμικού χρόνου στήν διάσταση τής αιωνιότητας. Γι'αυτό, κατά τήν γνώμη μου, η γνήσια μεταφυσική δέν απαιτεί απλά μιά μέθοδο γνώσης ή ένα βοηθητικό σύστημα ή οποιαδήποτε αναγγελία τού υπερβατικού, αλλά υποστατική υπαρκτική δύναμη πού κομίζει ενεργά τό αληθές, καίριο νόημα τών πραγμάτων στόν σωστό ιστορικό χρόνο, συναίρει τόν χρόνο καί μαζί του όλες τίς συνειδήσεις καί τούς λόγους τών όντων καί τού κάθε λογής υποκειμένου, επιτρέποντας σέ όλους τήν πολυτέλεια μιάς βαθειάς αναπνοής τού πνεύματος μέσα σέ ένα ατελείωτο μέλλον.
Συμφωνώ απολύτως μαζί σου ότι δίχως αναλυτική φιλοσοφία μιά οποιαδήποτε μεταφυσική μπορεί νά μεταβληθεί σέ μιά κακή ποίηση αλλά δέν θέλω νά ξεχνώ πώς ο Haidegger, θέτοντας εκ νέου τό οντολογικό πρόβλημα ώς λησμονιά τού είναι, μάς διάνοιξε έναν δρόμο γιά νά τοποθετήσουμε καί εμείς εκ νέου ορθά τό ερώτημα γιά τό αληθές, τό αναγκαίο, τό δέον πράττειν. Καί πάλι ορθά τοποθέτησες τό δίλλημα πού κατά τήν γνώμη μου έχει έτσι, ή μεταφυσική ή μηδενισμος. Η ανθρωπότητα καλείται νά απαντήσει. Τό οποίο ζήτημα μέ όρους ύπαρξης τίθεται μόνο μέ τούς όρους τής πνευματικής ελευθερίας. Ή ελευθερία ή σκλαβιά στό χάος, στό μηδέν καί στό τυχαίο.
Υ.Γ.
Θα χαρώ ιδιαίτερα εάν μέ διορθώσεις τεχνικά σέ οποιοδήποτε σημείο. Για μένα η μεταφυσική δέν είναι κάποια ενασχόληση μέ τήν λογική. Είναι η ίδια η αγωνία γιά τήν αναμέτρηση μέ τούς αιώνιους εχθρούς τού ανθρωπίνου γένους, τήν φθορά καί τόν θάνατο ώς επαναλαμβανόμενη ματαίωση τής ανθρώπινης ύπαρξης.
_________________
ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Umweltos
Νεοφώτιστος


Εγγραφή: 01 Μάϊ 2012
Δημοσιεύσεις: 5

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Ιούλ 29, 2012 12:27 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Φίλε Σπυρίδων, όντως ήταν τελείως αυθόρμητη η συμμετοχή μου -σπανίως φρονώ οτι έχω κάτι να πω σε οποιοδήποτε θέμα πλην της μεταφυσικής για την οποία συμφωνω μαζί σου πληρως καθοτι και για μενα ειναι η μονη πραγματική φιλοσοφία (αν και στις μερες μας εμείς οι εραστές της σοφίας δεχόμαστε λοξές υποτιμητικές ματιές απο τις βιβλιοθηκάριους ενω αυτές/αυτοί διαβάζουν περιοδικά new age και ποπ-μυστικισμού.. τελος παντων.. δεν θελω να μπω εκεί). Ζητώ συγνωμη προκαταβολικα για οποιοδηποτε γλωσσικό/συντακτικό σφαλμα.

Επίσης, προς θεού, μακριά απο μενα το να κανω "διορθώσεις". Είμαι ερασιτεχνης και θαυμαζω όλους τους φιλόσοφους. Δεν εχω ιδιαίτερες συμπάθειες ούτε και αντιπάθειες. Απο την άλλη, τείνω να αλλάζω άποψη κάθε φορά που μαθαίνω κάτι καινούργιο.πχ θεωρούσα τον Χαιντεγκερ ως το μεγαλύτερο στοχαστή μέχρι που έμαθα οτι ασπάστηκε τον εθνικοσοσιαλισμό φτάνοντας στο σημείο να ρουφιανεύει συναδέλφους του. Αυτό κάπως δε μου κατσε καλα δηλ πώς ένας άνθρωπος δεν έχει ίχνος ηθικής ή φτάνει σε τέτοιο σημείο ενώ έχει γράψει το Είναι κ Χρόνος? ...Αφήνω ένα ερωτηματικό. Αλλά συμφωνώ μαζί σου. Όντως το Είναι και Χρόνος είναι απο τα καλύτερα βιβλία στο χώρο κατα την άποψή μου.

Ζητω συγνωμη αν φανηκε οτι ειμαι με το μερος του Καρναπ, καθε αλλο. Αυτός και το συνάφι του κανανε σφοδρή επίθεση κατά της μεταφυσικής, για να μην αναφέρω τον Άγιερ. Αυτό που θέλω να τονίσω στο γιατί η μεταφυσική είναι πλεον σημαντική είναι το οτι μπορεί να βάλει θεμέλια (και κατα τη γνωμη μου κάτι πάει να γίνει με τη μεταφυσική Κοσμολογία, την αφαιρετική μοντερνα και μη ντετερμινιστική εκδοχή της) στο ερώτημα του ποιά είναι η πρώτη αρχή και αιτία, είναι η ύπαρξη του Σύμπαντος απαραίτητη? Έχει ο Κόσμος ένα σκοπό? Ποιό είναι το νόημα του να υπάρχω, να αναπνέω, να βασανίζομαι, να γελάω, να κάνω τζόγκινγ, βελονισμό ή διαλογισμό? Υπάρχει ένας σκοπός και είναι αυτός κοινός για όλους μας? Ακούγονται απλοϊκα και αφελή ίσως αλλα αυτά αποτελούν κατά τη γνώμη μου θεμελιώδη ερωτήματα (όχι απαντησεις, καθοτι πιστευω η δουλεια του φιλοσοφου είναι πρωτα απ όλα να θετει ερωτηματα, υστερα θα βρουμε και τις απαντησεις που ίσως ταιριάξουν στην εικόνα μας για την ενεργή πραγματικότητα. Κίνδυνοι υπάρχουν πολλοί. Πρόσφατα μάλιστα έγινε ντόρος για την ύπαρξη του σωματιδίου που δίνει μάζα στην ύλη και αναιρεί την ανάγκη για την ύπαρξη ενός δημιουργού του σύμπαντος, ως παράδειγμα το αναφέρω αλλά κατα τη γνωμη μου είναι πολυ σημαντικό. Οχι απο την άποψη του κατα πόσο δίκαιο έχουν οι τεχνολόγοι στο CERN αλλά από την άποψη οτι το πνεύμα της μεταφυσικής ευτυχώς αγγίζει ακόμα πολλούς ανθρώπους, όσο και αν λένε οτι η φιλοσοφία σήμερα είναι άχρηση θα πρέπει να δώσουν μία αιτιολογία γι αυτό, με συνέπεια να καταλήξουν να φιλοσοφούν περισσότερο κι απο εμας ίσως.


Απο κει και περα, τι να πρωτοπιάσουμε..? Ελεύθερη βούληση εναντίον αιτιοκρατισμού (μεταφυσική)
Ταυτότητα Identity (μεταφυσικη) Χωρος και χρόνος (μεταφυσική) Θεωρία του Νου (μεταφυσική) υλισμός, Αναγκαιότητα και Πιθανότητα, φυσικαλισμός, νοοκρατία, θρησκεία και πνευματικότητα, φιλοσοφία του Χρόνου, παράλληλοι πιθανοί Κόσμοι, και και και.........
¨ΟΛΑ αυτά είναι σχετικά με τη μεταφυσική!!!!!!

Λοιπόν, κλείνω αλλά θέλω να συνοψίσω και να πω οτι είμαστε σε ιδιο μηκος κύματος, μπορεί να ακούγεσαι Εγελιανός φιλόσοφος αλλά το προτιμώ και το σέβομαι και μου είναι πολύ χρήσιμο (επειτα ο Χεγκελ ειναι εμπνευστικός σε όλους, νομίζω συμφωνούμε σε αυτό) στο να κάνουμε εποικοδομητικό διάλογο. Εξάλλου, η διαλεκτική του Χέγκελ είναι κάτι σαν "βαση" για οποιαδήποτε μεταφυσική συζήτηση (πλην του παμψυχισμού). Φρονω επίσης οτι η Λογική (της διαστασής μας) είναι άχρηστη και μπορεί να αποβεί επικίνδυνη, κατα τη γνωμη μου το λογικό και το υπερβατικό είναι αντινομίες εν μέσω πρότασης, αυτοαναιρούνται. Όπως είπε και ο Φίλιπ Ντίκ "Everybody knows that Aristotelian logic is fucked" - σημειολογικά και μόνο το αναφέρω ως δείγμα υποκουλτούρας της σκέψης και όχι για να αναλωθούμε στο μυστικισμό του Ντικ ούτε και στη Λογικη για την οποία συμφωνω και πάλι μαζί σου, μας είναι μη απαραίτητη τουλάχιστον σημειωτικά σε επίπεδο συστήματος αλλά κρατάει μία ελάχιστη δυνατή θέση ως σύμβολο και ως συνθήκη. Δε μας είναι απαραίτητη περισσότερο απο όσο είναι απαραίτητη σε ένα κβαντικό υποατομικό πεδίο πλήρους αναιτιοκρατίας.
_________________
προσπαθώ να δέχομαι αυτά που δεν μπορώ να αλλάξω, προσπαθώ να αλλάζω αυτά που μπορώ
αλλά θελω τη σοφία
για να γνωρίζω τη διαφορα
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Αριστεύων
Πρύτανης


Εγγραφή: 17 Σεπ 2010
Δημοσιεύσεις: 686
Τόπος: Αλλού

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιούλ 30, 2012 2:23 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ωστε λοιπόν η ελευθερία είναι πρόβλημα στο βασίλειο της μεταφυσικής?

Θα ήθελα να μου πείς αγαπητέ πώς την εννοείς εσυ την ελευθερία ?
Τι είναι κατα την γνώμη σου ελευθερία μεσα στον άπειρο κόσμο?
Χωρίς να ακουμπήσω καθόλου την "απόλυτο ελευθερία" όπως ελέχθη αλλά την απλή "ελευθερία'
Ποιά είναι τα χαρακτηριστικά της "ελευθερίας " μεσα στον άπειρο κόσμο, είναι η ερώτηση μου.
Τι μπορείς να κάνεις ¨η να μην κάνεις ίσως, το οποίο θα σε καταστήσει "ελεύθερο"? Η μήπως είσαι "ελεύθερος ", και απο τί είσαι ελεύθερος??

Δεν καταλαβαίνω τι είναι αυτη η μεταφυσική ελευθερία
εξηγήστε παρακαλώ.
_________________
Ολοι έχουν ένα χορό κι ένα τραγούδι
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Αριστεύων
Πρύτανης


Εγγραφή: 17 Σεπ 2010
Δημοσιεύσεις: 686
Τόπος: Αλλού

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιούλ 30, 2012 2:32 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Και αφού μιλάμε για μεταφυσική, η οποία έννοια προέρχεται απο το βιβλίο του Αριστοτέλους, θα ήθελα να μου πείτε θεματογράφε ποιά είναι η έννοια της "ΟΥΣΙΑΣ" του αριστοτέλους όπως την περιγράφει μέσα στο βιβλίο του?

Ας αρχίσουνε απο τα βασικά της μεταφυσικής.
Τι είναι λοιπόν ή "ΟΥΣΙΑ" όπως την εννοεί ο Αριστοτέλης?

Απλώς για να δούμε το μήκος κύματος που βρισκόμεθα.
Διότι φυσικά αν δεν ξέρουμε τι είναι η ουσία δεν ξέρουμε τίποτα απο μεταφυσική.
_________________
Ολοι έχουν ένα χορό κι ένα τραγούδι
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ
Νεοφώτιστος


Εγγραφή: 18 Ιούν 2012
Δημοσιεύσεις: 8

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιούλ 30, 2012 8:29 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Αδελφέ Umweltos, είμαι λιγότερο καταρτισμένος από εσένα. Καί αυτός είναι ένας σοβαρός γιά μένα λόγος γιά νά σού απευθύνω σταδιακά ορισμένες προτάσεις μεταφυσικής καί νά τίς συζητήσουμε, εάν τούτο δέν είναι φορτικό γιά σένα. Καί τούτο διότι διαβλέπω σέ εσένα τήν απαιτούμενη ανοιχτότητα έναντι τού αληθούς πού από τήν φύση του είναι τό ίδιο τό πάν από οντολογικής καί ουσιαστικής πλευράς. Η διάνοιξή μας στό αληθές είναι η διάνοιξή μας στό πάν.
Σέ ό,τι αφορά στά θέματα σύγχρονης φυσικής είμαι ένας ανοήμων, πράγμα πού θεωρώ σοβαρή καί κρίσιμη από μέρους μου έλλειψη τήν οποία θά προσπαθήσω νά διορθώσω.
Επίσης διατηρώ τήν επικίνδυνη ατομική δόξα, πώς τά άκρα τής μεταφυσικής δέν είναι μακρυά από τόν ολοκληρωτισμό. Άλλωστε ό,τι δέν είναι κρίσιμο δέν είναι καί άξιο ολοκληρωτικού ενδιαφέροντος.

Από τήν άλλη, ο αγαπητός Αριστεύων έθεσε καίρια θέματα γιά τά οποία ομολογώ πώς αισθάνομαι κάποια αδυναμία νά τά πραγματευθώ. Όμως γιά τήν αγάπη τής επικοινωνίας θά αποτολμήσω, φίλε Αριστεύων, νά σού πώ, ότι η μεταφυσική ώς αίτημα τού ανθρωπίνου πνεύματος είχε γεννηθεί πολύ πρίν τόν Αριστοτέλη στόν οποίο χρωστάμε ευγνωμόνως τά εξαιρετικά εργαλεία μέ τά οποία τέχνωσε τόν νού μας καί τήν συγγραφή τής ''Πρώτης Φιλοσοφίας''.
Τό μεγάλο ζητούμενο γιά μένα, είναι εάν εκτός από τίς ουσίες τών αισθητών όντων πού νοούνται ώς τό αμετακίνητο υπόστρωμα τού έξ ύλης καί είδους υποκειμένου, μπορούμε νά βεβαιωθούμε γιά τήν πραγματική καί όχι εξ αφαιρέσεως, ύπαρξη ενός άλλου κόσμου νοητών ή πνευματικών ουσιών. Εάν αυτό κριτικά αποδειχθεί, θεωρώ πώς μπορούμε μέ κύρος νά μιλήσουμε γιά τήν δυνατότητα απόλυτης πνευματικής ελευθερίας, ήτοι γιά τόν πλήρη αυτοκαθορισμό τής ύπαρξης ώς απαλλαγή από τόν δεσμευτικό φυσικό νόμο, αλλά κυρίως ώς δυνατότητα οντολογικής δημιουργίας καί επανακαθορισμό τού ίδιου τού Είναι! Σέ απλή γλώσσα επιθυμώ νά συζητήσω γιά τήν πιθανή ύπαρξη τής δυνατότητας νά θέσω έκ νέου τό ίδιο τό θεμέλιο τής ύπαρξης μου ώς δημιουργία καινού Εαυτού δημιουργημένου από καθαρό πνεύμα.
Υ.Γ.
Πάντοτε ευτυχής γιά τούτη τήν επικοινωνία.
_________________
ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Αριστεύων
Πρύτανης


Εγγραφή: 17 Σεπ 2010
Δημοσιεύσεις: 686
Τόπος: Αλλού

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιούλ 30, 2012 3:15 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ έγραψε:

Τό μεγάλο ζητούμενο γιά μένα, είναι εάν εκτός από τίς ουσίες τών αισθητών όντων πού νοούνται ώς τό αμετακίνητο υπόστρωμα τού έξ ύλης καί είδους υποκειμένου, μπορούμε νά βεβαιωθούμε γιά τήν πραγματική καί όχι εξ αφαιρέσεως, ύπαρξη ενός άλλου κόσμου νοητών ή πνευματικών ουσιών.
Εάν αυτό κριτικά αποδειχθεί, θεωρώ πώς μπορούμε μέ κύρος νά μιλήσουμε γιά τήν δυνατότητα απόλυτης πνευματικής ελευθερίας, ήτοι γιά τόν πλήρη αυτοκαθορισμό τής ύπαρξης ώς απαλλαγή από τόν δεσμευτικό φυσικό νόμο, αλλά κυρίως ώς δυνατότητα οντολογικής δημιουργίας καί επανακαθορισμό τού ίδιου τού Είναι! Σέ απλή γλώσσα επιθυμώ νά συζητήσω γιά τήν πιθανή ύπαρξη τής δυνατότητας νά θέσω έκ νέου τό ίδιο τό θεμέλιο τής ύπαρξης μου ώς δημιουργία καινού Εαυτού δημιουργημένου από καθαρό πνεύμα.
Υ.Γ.
Πάντοτε ευτυχής γιά τούτη τήν επικοινωνία.


Δεν πειράζει αγαπητέ Σπυρίδων περί της "ουσίας" του Αριστοτέλους, άλλωστε ούτε οι καθηγητές των πανεπιστημίων δεν θεωρούν τον εαυτόν τους ειδήμονα στο θέμα αυτό.
Ας το αφήσουμε λοιπόν αυτό.

Θα ηθελα λοιπόν να μου δώσεις να καταλάβω τι εννοείς οταν λές να αποδείξουμε την ύπαρξη ενός άλλου κόσμου νοητών ή πνευματικών ουσιών
Σε ποιόν κόσμο αναφέρεσαι?
Ισως υπάρχουν πολλοί τέτοιοι κόσμοι.
Εχεις αντιληφθεί κάποιον συγκεκριμένο κόσμο για τον οποίον αναφερεσαι ή μιλάς γενικά και αόριστα?
_________________
Ολοι έχουν ένα χορό κι ένα τραγούδι
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ
Νεοφώτιστος


Εγγραφή: 18 Ιούν 2012
Δημοσιεύσεις: 8

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιούλ 30, 2012 5:45 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Αγνοώ το πράγμα.
_________________
ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.


Έχει επεξεργασθεί απο τον/την ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ στις Σαβ Ιαν 11, 2014 10:19 pm, επεξεργάσθηκε 2 φορές συνολικά
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Δάκης Μαυροφρείδης
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2007
Δημοσιεύσεις: 2615
Τόπος: Αθήνα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιούλ 30, 2012 10:27 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ έγραψε:
Πράγματι, οι πληροφορίες πού μάς προσπορίζουν οι αισθήσεις είναι η αφετηρία τής γνώσης μας γιά τά πράγματα. Τό νόημα όμως τών πραγμάτων οφείλει νά βρίσκεται έξω από αυτά, αλλιώτικα καί αυτό θά αποτελούσε κάποιο πράγμα. Προκειμένου νά απαντήσουμε στό μέγα ζητούμενο τής ελευθερίας, επί παραδείγματι, πρέπει νά συντάξουμε μιά απάντηση στό γιατί τών πραγμάτων. Η απάντηση στό γιατί τών πραγμάτων, τών όντων δηλαδή καί αυτού τού ίδιου τού Είναι, είναι η απάντηση πού αναζητούμε στό πρόβλημα τής ελευθερίας ενώ βρισκόμαστε μέσα στόν κόσμο τών φυσικών πραγμάτων. Τό ερώτημα αυτό ο μεγάλος Haidegger τό έθεσε μέ τόν εξής τρόπο, ''γιατί νά υπάρχουν τά όντα καί όχι τό τίποτε;''.
Τό πρόβλημα τής ελευθερίας, τής αθανασίας, τού θεού, είναι τά προβλήματα τής μεταφυσικής, τήν απάντηση στά οποία δέν μπορούμε νά συναγάγουμε από τίς αισθήσεις καί τήν εμπειρία. Χρειαζόμαστε τήν νόηση καί τόν λόγο πού συναίρει τά όντα στήν καθολική έννοια τού όντως όντος καί τού είναι προκειμένου νά τούς δώσουμε μιά καθολική καί μόνιμη σημασία. Τό αίτημα αυτό θαρρώ πώς είναι πανανθρώπινο καί αφορά στήν ζωτική ανάγκη τού ανθρωπίνου πνεύματος γιά αναπνοή.[/code][/b]


Τώρα αυτήν την εποχή μάλλον Καντ θα διαβάζεις
_________________
Πέρα από το Καλό και το Κακό, το Ένα γίνηκε Δύο κι ο Ζαρατούστρα επέρασε από μπρος μου.

http://anepikairoi-stoxasmoi.blogspot.com
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
Δάκης Μαυροφρείδης
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2007
Δημοσιεύσεις: 2615
Τόπος: Αθήνα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιούλ 30, 2012 10:28 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Αριστεύων έγραψε:
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ έγραψε:

Τό μεγάλο ζητούμενο γιά μένα, είναι εάν εκτός από τίς ουσίες τών αισθητών όντων πού νοούνται ώς τό αμετακίνητο υπόστρωμα τού έξ ύλης καί είδους υποκειμένου, μπορούμε νά βεβαιωθούμε γιά τήν πραγματική καί όχι εξ αφαιρέσεως, ύπαρξη ενός άλλου κόσμου νοητών ή πνευματικών ουσιών.
Εάν αυτό κριτικά αποδειχθεί, θεωρώ πώς μπορούμε μέ κύρος νά μιλήσουμε γιά τήν δυνατότητα απόλυτης πνευματικής ελευθερίας, ήτοι γιά τόν πλήρη αυτοκαθορισμό τής ύπαρξης ώς απαλλαγή από τόν δεσμευτικό φυσικό νόμο, αλλά κυρίως ώς δυνατότητα οντολογικής δημιουργίας καί επανακαθορισμό τού ίδιου τού Είναι! Σέ απλή γλώσσα επιθυμώ νά συζητήσω γιά τήν πιθανή ύπαρξη τής δυνατότητας νά θέσω έκ νέου τό ίδιο τό θεμέλιο τής ύπαρξης μου ώς δημιουργία καινού Εαυτού δημιουργημένου από καθαρό πνεύμα.
Υ.Γ.
Πάντοτε ευτυχής γιά τούτη τήν επικοινωνία.


Δεν πειράζει αγαπητέ Σπυρίδων περί της "ουσίας" του Αριστοτέλους, άλλωστε ούτε οι καθηγητές των πανεπιστημίων δεν θεωρούν τον εαυτόν τους ειδήμονα στο θέμα αυτό.
Ας το αφήσουμε λοιπόν αυτό.

Θα ηθελα λοιπόν να μου δώσεις να καταλάβω τι εννοείς οταν λές να αποδείξουμε την ύπαρξη ενός άλλου κόσμου νοητών ή πνευματικών ουσιών
Σε ποιόν κόσμο αναφέρεσαι?
Ισως υπάρχουν πολλοί τέτοιοι κόσμοι.
Εχεις αντιληφθεί κάποιον συγκεκριμένο κόσμο για τον οποίον αναφερεσαι ή μιλάς γενικά και αόριστα?


Άστο Αριστεύων, δεν το έχεις...
_________________
Πέρα από το Καλό και το Κακό, το Ένα γίνηκε Δύο κι ο Ζαρατούστρα επέρασε από μπρος μου.

http://anepikairoi-stoxasmoi.blogspot.com
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Μεταφυσικοί Προβληματισμοί Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2  Επόμενο
Σελίδα 1 από 2

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center