Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας |
Συγγραφέας |
Μήνυμα |
opyrgos Αποκλεισμένο μέλος
Εγγραφή: 30 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 13248
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 2:06 am Θέμα δημοσίευσης: Για μια θεμελίωση της ηθικής |
|
|
Είναι πιθανή μια ηθική τάξη σήμερα και αν ναι πώς; Τί κάνει μια ενέργεια ηθικά σωστή ή λάθος; Πώς γνωρίζουμε, και πώς μαθαίνουμε, τι είναι σωστό/λάθος;
Σε αυτά τα περίπλοκα και σημαντικά ερωτήματα θεωρώ ότι δίνει απλές αλλά ουσιαστικές απαντήσεις ο γερμανός φιλόσοφος Γιούργκεν Χάμπερμας. Σύμφωνα με τον Χάμπερμας η ηθική τάξη στηρίζεται στην ύπαρξη αποδεδειγμένα βάσιμων κανόνων και το γεγονός ότι οι περισσότεροι συντελεστές διατίθενται να προσκολληθούν σε αυτούς. Αυτό που κάνει μια ενέργεια σωστή/λάθος είναι ότι επιτρέπεται/απαγορεύεται από ένα βάσιμο ηθικό κανόνα. Αυτό που κάνει έναν κανόνα βάσιμο είναι ότι ενσαρκώνει αποδεδειγμένα ένα καθολικο ενδιαφέρον. Θα μάθουμε αν ισχύει αυτό δοκιμάζοντας την ικανότητα υποψήφιων κανόνων να αποσπούν ορθολογικές συμφωνίες στον ηθικό λόγο (discourse).
Έχει επεξεργασθεί απο τον/την opyrgos στις Κυρ Νοέ 06, 2011 2:50 am, επεξεργάσθηκε 1 φορά συνολικά |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Δάκης Μαυροφρείδης Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιαν 2007 Δημοσιεύσεις: 2627 Τόπος: Αθήνα
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 2:30 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Κι ας αρχίσουμε με ένα παράδειγμα. Πρέπει να επιλέξουμε έναν υποψήφιο ηθικό κανόνα προκειμένου να δοκιμαστεί κάτω από τη βάσανο του χαμερμπασικού λογισμού. _________________ Δεν υπάρχει τίποτα πιο θαυμαστό και αξιόλογο από την ανάδειξη του ωραίου. Αρκεί, ο σκοπός της ίδιας της πράξης να μην αναλώνεται μέσα σε μια ανερμάτιστη και φλύαρη ματαιοδοξία
Δ.Μ.
http://d-mavrofrides.simplesite.com |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
opyrgos Αποκλεισμένο μέλος
Εγγραφή: 30 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 13248
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 2:43 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Δεν κατάλαβες. Για να ισχύσει ένας ηθικός κανόνας ως καθολικός θα ελέγξεις αν μπορεί να αποσπάσει ορθολογικές συμφωνίες από όλα τα συμβαλλόμενα μέρη. Αυτό λέει ο Χάμπερμας. Και αυτή τη θεωρώ πάρα πολύ ουσιαστική και προοδευτική αντίληψη που υπερβαίνει τις παραδοσιακές φιλοσοφικές αντιλήψεις για την ηθική. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
rakis Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιαν 2008 Δημοσιεύσεις: 2857
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 11:00 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Πχ να συμφωνήσουν όλοι ότι η θανάτωση ανθρώπου είναι ανήθικη; _________________ Truth springs from argument amongst friends
http://rakis1.wordpress.com/ |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
opyrgos Αποκλεισμένο μέλος
Εγγραφή: 30 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 13248
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 2:02 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Ακριβώς! |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
rakis Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιαν 2008 Δημοσιεύσεις: 2857
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 2:10 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
δε διαφωνώ. Μετά, θα πρέπει να υπάρχει ένας νόμος για τους παραβάτες αυτής της συμφωνίας. Έτσι δεν είναι; _________________ Truth springs from argument amongst friends
http://rakis1.wordpress.com/ |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
opyrgos Αποκλεισμένο μέλος
Εγγραφή: 30 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 13248
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 2:50 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Βασικά (και για τον ίδιο τον Χάμπερμας) δεν τίθεται αυτό το ενδεχόμενο γιατί η απόφαση αυτή υποτίθεται ότι παίρνεται συναινετικά σε μια "ιδανική κατάσταση διαλόγου", σε μια κατάσταση δηλαδή όπου τα άτομα κάθονται και συζητάνε μεταξύ τους απαλλαγμένα από περιορισμούς ανισότητας και συμφωνούν πάνω σε κάποιες ηθικές αρχές. Αυτές οι αρχές μπορούν τότε να αποτελέσουν εν δυνάμει γενικά και καθολικά κριτήρια.
Έχει επεξεργασθεί απο τον/την opyrgos στις Κυρ Νοέ 06, 2011 3:29 pm, επεξεργάσθηκε 1 φορά συνολικά |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
rakis Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιαν 2008 Δημοσιεύσεις: 2857
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 3:06 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Υπάρχει αυτή η ιδανική κατάσταση;
Ή και να υπάρξει, πώς αποκλείεται η παραβίαση της συμφωνίας; _________________ Truth springs from argument amongst friends
http://rakis1.wordpress.com/ |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
kaneis Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιούλ 2004 Δημοσιεύσεις: 2376
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 3:19 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
βάσικα απ ότι θυμάμαι δεν είναι απλά μια σύμβαση. στον διάλογο πχ υπάρχουν κάποιοι κανόνες με τους οποίους συμωνούμε ακόμα πριν μιλήσουμε και που είναι αναγκαίοι για να επιτευχθεί ο κοινός σκοπός που είναι η συννενόηση ή επικοινωνία, για να διαφωνήσουμε πρέπει πρώτα να συμφωνήσουμε και γι αυτό και η καθολικότητα, κάτι κοινό πριν τη διαφορά και οι οποίοι πρεπει να ανακαλυφθούν αντί να αποφασιστούν? _________________ ο ηλιος δεν σηκωνει τα πεπλα αλλα τα φανερωνει |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
opyrgos Αποκλεισμένο μέλος
Εγγραφή: 30 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 13248
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 3:22 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
rakis έγραψε: | Υπάρχει αυτή η ιδανική κατάσταση; | Εν δυνάμει μπορεί να υπάρξει στο πλαίσιο ενός δημόσιο χώρου που θα βρίσκεται έξω από τον έλεγχο του κράτους, όπου οι πολίτες συναντώνται μέσα στο διάλογο ή μέσω των έντυπων μέσων, ανταλλάσσοντας απόψεις και γνώσεις. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
opyrgos Αποκλεισμένο μέλος
Εγγραφή: 30 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 13248
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 3:27 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
kaneis έγραψε: | βάσικα απ ότι θυμάμαι δεν είναι απλά μια σύμβαση. στον διάλογο πχ υπάρχουν κάποιοι κανόνες με τους οποίους συμωνούμε ακόμα πριν μιλήσουμε και που είναι αναγκαίοι για να επιτευχθεί ο κοινός σκοπός που είναι η συννενόηση ή επικοινωνία, για να διαφωνήσουμε πρέπει πρώτα να συμφωνήσουμε και γι αυτό και η καθολικότητα, κάτι κοινό πριν τη διαφορά και οι οποίοι πρεπει να ανακαλυφθούν αντί να αποφασιστούν? | Συμφωνώ σε αυτό. Πράγματι υπάρχουν κάποιοι άρρητοι κανόνες με τους οποίους συμωνούμε πριν ακόμα μιλήσουμε. Και ο ίδιος ο Χάμπερμας απ' ό,τι θυμάμαι αυτό αναλύει σε ένα μεγάλο κομμάτι στο βιβλίο του The Theory of Communicative Action. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
rakis Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιαν 2008 Δημοσιεύσεις: 2857
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 4:09 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Nai τώρα κατάλαβα. Μπορούμε να το δούμε σαν υπόσχεση γιατί όχι. _________________ Truth springs from argument amongst friends
http://rakis1.wordpress.com/ |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
opyrgos Αποκλεισμένο μέλος
Εγγραφή: 30 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 13248
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 7:32 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Eπειδή ρωτάς πώς αποκλείεται η παραβίαση της συμφωνίας και σαν επεξήγηση του σχολίου στο πολύ σωστό σχόλιο του kaneis, πάντα σύμφωνα με την ιδανική κατάσταση διαλόγου, η ιστορία μέχρι τώρα είναι ότι η σημασία μιας πράξης-λόγου εξαρτάται απ' την αξίωση εγκυρότητάς της.
Η αξίωση εγκυρότητας λειτουργεί σαν εγγύηση που ο ομιλητής μπορεί να προβάλλει υπερασπίζοντας λόγους που θα μπορούσαν να πείσουν το συνομιλητή του να αποδεχθεί την έκφραση. Τις περισσότερες φορές, η εγγύηση γίνεται υπόρρητα αποδεκτή απ' τoν ακροατή και αρκεί για να συντονιστούν οι αλληλεπιδράσεις του. Aυτό συνιστά μια πετυχημένη επικοινωνιακή δράση. Όταν κάποιος καταλαβαίνει και συμμορφώνεται με ένα απλό λεκτικό αίτημα, τόσο ο ομιλητής όσο και ο ακροατής, με την επίτευξη της συναίνεσης, κινούνται ομαλά από την επικοινωνία στην πράξη, και οι πράξεις συντονίζονται υπόρρητα από αξιώσεις εγκυρότητας.
π.χ. ας υποθέσουμε ότι μου ζητάτε να σταματήσω να καπνίζω στο γραφείο μου όταν είστε παρών, και εγώ εναντιώνομαι στο αίτημά σας επειδή ξέρω ότι κι εσείς είστε καπνιστής. Ρωτάω για τους λόγους πίσω απ' το αίτημά σας. Μπορεί να απαντήσετε ότι πρόσφατα κόψατε το κάπνισμα και δεν θέλετε να ξανακυλίσετε σ' αυτή τη συνήθεια. Σ' αυτό το σημείο, μπορώ να δεχτώ τους λόγους σας και να βάλω στην άκρη τα τσιγάρα μου.
Σύμφωνα με τον Χάμπερμας, έχουμε εισέλθει στο λόγο (discourse) και έχουμε φτάσει σε μια ορθολογικά υποκινούμενη συναίνεση. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Δάκης Μαυροφρείδης Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιαν 2007 Δημοσιεύσεις: 2627 Τόπος: Αθήνα
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 9:29 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
opyrgos έγραψε: | Δεν κατάλαβες. Για να ισχύσει ένας ηθικός κανόνας ως καθολικός θα ελέγξεις αν μπορεί να αποσπάσει ορθολογικές συμφωνίες από όλα τα συμβαλλόμενα μέρη. Αυτό λέει ο Χάμπερμας. Και αυτή τη θεωρώ πάρα πολύ ουσιαστική και προοδευτική αντίληψη που υπερβαίνει τις παραδοσιακές φιλοσοφικές αντιλήψεις για την ηθική. |
Υπάρχει όμως ορθολογική συμφωνία μέσα σε ένα κοινωνικό σύστημα; Θα λέγαμε καλύτερα πως οι ηθικοί κανόνες που διέπουν μια κοινωνία λαμβάνονται κατόπιν συμβάσεως. όπως πχ είναι ανήθικο να κλέβεις. Πώς μπορούμε να πούμε ότι αυτό είναι ορθολογικό; Με την πρώτη ματιά μάς φαίνεται ότι είναι. Όμως όλοι οι ηθικές παράμετροι δεν είναι άσπρο- μαύρο όπως ού κλέψεις, ού φονεύσεις κλπ. _________________ Δεν υπάρχει τίποτα πιο θαυμαστό και αξιόλογο από την ανάδειξη του ωραίου. Αρκεί, ο σκοπός της ίδιας της πράξης να μην αναλώνεται μέσα σε μια ανερμάτιστη και φλύαρη ματαιοδοξία
Δ.Μ.
http://d-mavrofrides.simplesite.com |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Δάκης Μαυροφρείδης Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιαν 2007 Δημοσιεύσεις: 2627 Τόπος: Αθήνα
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 9:36 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Παράθεση: | Βασικά (και για τον ίδιο τον Χάμπερμας) δεν τίθεται αυτό το ενδεχόμενο γιατί η απόφαση αυτή υποτίθεται ότι παίρνεται συναινετικά σε μια "ιδανική κατάσταση διαλόγου", σε μια κατάσταση δηλαδή όπου τα άτομα κάθονται και συζητάνε μεταξύ τους απαλλαγμένα από περιορισμούς ανισότητας και συμφωνούν πάνω σε κάποιες ηθικές αρχές. Αυτές οι αρχές μπορούν τότε να αποτελέσουν εν δυνάμει γενικά και καθολικά κριτήρια.
|
Πολύ αδύναμο μού φαίνεται αυτό για να ιχύει. Βασικά περιγράφει μια ιδανική κοινωνία με γνώμες καθολικής αποδοχής και χωρίς ερωτηματικά και παραστρατήματα. Ο ίδιος ο μύθος του Αδάμ και της Εύας αλλά και η ζηλοφθονία του Κάιν, μάς εισάγουν κατευθείαν στα βασικά σημεία της ιδιοσυγκρασίας του ανθρώπινου γένους ή, τέλος πάντων, κάποιου μέρους του. Το παραστράτημα είναι αναπόφευκτο και η τιμωρία επιβεβλημένη, αν επιθυμούμε την ύπαρξη και διατήρηση ενός κοινωνικού συμβολαίου, ακόμη κι αν οι ηθικές παραδοχές του προέρχονται κατόπιν συναίνεσης από τους ίδιους τους συμβαλλόμενους. _________________ Δεν υπάρχει τίποτα πιο θαυμαστό και αξιόλογο από την ανάδειξη του ωραίου. Αρκεί, ο σκοπός της ίδιας της πράξης να μην αναλώνεται μέσα σε μια ανερμάτιστη και φλύαρη ματαιοδοξία
Δ.Μ.
http://d-mavrofrides.simplesite.com |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
|