Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

Για μια θεμελίωση της ηθικής
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Επόμενο
 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 2:06 am    Θέμα δημοσίευσης: Για μια θεμελίωση της ηθικής Απάντηση με Συμπερίληψη

Είναι πιθανή μια ηθική τάξη σήμερα και αν ναι πώς; Τί κάνει μια ενέργεια ηθικά σωστή ή λάθος; Πώς γνωρίζουμε, και πώς μαθαίνουμε, τι είναι σωστό/λάθος;

Σε αυτά τα περίπλοκα και σημαντικά ερωτήματα θεωρώ ότι δίνει απλές αλλά ουσιαστικές απαντήσεις ο γερμανός φιλόσοφος Γιούργκεν Χάμπερμας. Σύμφωνα με τον Χάμπερμας η ηθική τάξη στηρίζεται στην ύπαρξη αποδεδειγμένα βάσιμων κανόνων και το γεγονός ότι οι περισσότεροι συντελεστές διατίθενται να προσκολληθούν σε αυτούς. Αυτό που κάνει μια ενέργεια σωστή/λάθος είναι ότι επιτρέπεται/απαγορεύεται από ένα βάσιμο ηθικό κανόνα. Αυτό που κάνει έναν κανόνα βάσιμο είναι ότι ενσαρκώνει αποδεδειγμένα ένα καθολικο ενδιαφέρον. Θα μάθουμε αν ισχύει αυτό δοκιμάζοντας την ικανότητα υποψήφιων κανόνων να αποσπούν ορθολογικές συμφωνίες στον ηθικό λόγο (discourse).


Έχει επεξεργασθεί απο τον/την opyrgos στις Κυρ Νοέ 06, 2011 2:50 am, επεξεργάσθηκε 1 φορά συνολικά
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Δάκης Μαυροφρείδης
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2007
Δημοσιεύσεις: 2627
Τόπος: Αθήνα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 2:30 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Κι ας αρχίσουμε με ένα παράδειγμα. Πρέπει να επιλέξουμε έναν υποψήφιο ηθικό κανόνα προκειμένου να δοκιμαστεί κάτω από τη βάσανο του χαμερμπασικού λογισμού.
_________________
Δεν υπάρχει τίποτα πιο θαυμαστό και αξιόλογο από την ανάδειξη του ωραίου. Αρκεί, ο σκοπός της ίδιας της πράξης να μην αναλώνεται μέσα σε μια ανερμάτιστη και φλύαρη ματαιοδοξία

Δ.Μ.

http://d-mavrofrides.simplesite.com
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 2:43 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Δεν κατάλαβες. Για να ισχύσει ένας ηθικός κανόνας ως καθολικός θα ελέγξεις αν μπορεί να αποσπάσει ορθολογικές συμφωνίες από όλα τα συμβαλλόμενα μέρη. Αυτό λέει ο Χάμπερμας. Και αυτή τη θεωρώ πάρα πολύ ουσιαστική και προοδευτική αντίληψη που υπερβαίνει τις παραδοσιακές φιλοσοφικές αντιλήψεις για την ηθική.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 11:00 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Πχ να συμφωνήσουν όλοι ότι η θανάτωση ανθρώπου είναι ανήθικη;
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 2:02 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ακριβώς!
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 2:10 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

δε διαφωνώ. Μετά, θα πρέπει να υπάρχει ένας νόμος για τους παραβάτες αυτής της συμφωνίας. Έτσι δεν είναι;
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 2:50 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Βασικά (και για τον ίδιο τον Χάμπερμας) δεν τίθεται αυτό το ενδεχόμενο γιατί η απόφαση αυτή υποτίθεται ότι παίρνεται συναινετικά σε μια "ιδανική κατάσταση διαλόγου", σε μια κατάσταση δηλαδή όπου τα άτομα κάθονται και συζητάνε μεταξύ τους απαλλαγμένα από περιορισμούς ανισότητας και συμφωνούν πάνω σε κάποιες ηθικές αρχές. Αυτές οι αρχές μπορούν τότε να αποτελέσουν εν δυνάμει γενικά και καθολικά κριτήρια.

Έχει επεξεργασθεί απο τον/την opyrgos στις Κυρ Νοέ 06, 2011 3:29 pm, επεξεργάσθηκε 1 φορά συνολικά
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 3:06 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Υπάρχει αυτή η ιδανική κατάσταση;
Ή και να υπάρξει, πώς αποκλείεται η παραβίαση της συμφωνίας;
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
kaneis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιούλ 2004
Δημοσιεύσεις: 2376

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 3:19 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

βάσικα απ ότι θυμάμαι δεν είναι απλά μια σύμβαση. στον διάλογο πχ υπάρχουν κάποιοι κανόνες με τους οποίους συμωνούμε ακόμα πριν μιλήσουμε και που είναι αναγκαίοι για να επιτευχθεί ο κοινός σκοπός που είναι η συννενόηση ή επικοινωνία, για να διαφωνήσουμε πρέπει πρώτα να συμφωνήσουμε και γι αυτό και η καθολικότητα, κάτι κοινό πριν τη διαφορά και οι οποίοι πρεπει να ανακαλυφθούν αντί να αποφασιστούν?
_________________
ο ηλιος δεν σηκωνει τα πεπλα αλλα τα φανερωνει
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 3:22 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

rakis έγραψε:
Υπάρχει αυτή η ιδανική κατάσταση;
Εν δυνάμει μπορεί να υπάρξει στο πλαίσιο ενός δημόσιο χώρου που θα βρίσκεται έξω από τον έλεγχο του κράτους, όπου οι πολίτες συναντώνται μέσα στο διάλογο ή μέσω των έντυπων μέσων, ανταλλάσσοντας απόψεις και γνώσεις.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 3:27 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

kaneis έγραψε:
βάσικα απ ότι θυμάμαι δεν είναι απλά μια σύμβαση. στον διάλογο πχ υπάρχουν κάποιοι κανόνες με τους οποίους συμωνούμε ακόμα πριν μιλήσουμε και που είναι αναγκαίοι για να επιτευχθεί ο κοινός σκοπός που είναι η συννενόηση ή επικοινωνία, για να διαφωνήσουμε πρέπει πρώτα να συμφωνήσουμε και γι αυτό και η καθολικότητα, κάτι κοινό πριν τη διαφορά και οι οποίοι πρεπει να ανακαλυφθούν αντί να αποφασιστούν?
Συμφωνώ σε αυτό. Πράγματι υπάρχουν κάποιοι άρρητοι κανόνες με τους οποίους συμωνούμε πριν ακόμα μιλήσουμε. Και ο ίδιος ο Χάμπερμας απ' ό,τι θυμάμαι αυτό αναλύει σε ένα μεγάλο κομμάτι στο βιβλίο του The Theory of Communicative Action.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 4:09 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Nai τώρα κατάλαβα. Μπορούμε να το δούμε σαν υπόσχεση γιατί όχι.
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 7:32 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Eπειδή ρωτάς πώς αποκλείεται η παραβίαση της συμφωνίας και σαν επεξήγηση του σχολίου στο πολύ σωστό σχόλιο του kaneis, πάντα σύμφωνα με την ιδανική κατάσταση διαλόγου, η ιστορία μέχρι τώρα είναι ότι η σημασία μιας πράξης-λόγου εξαρτάται απ' την αξίωση εγκυρότητάς της.
Η αξίωση εγκυρότητας λειτουργεί σαν εγγύηση που ο ομιλητής μπορεί να προβάλλει υπερασπίζοντας λόγους που θα μπορούσαν να πείσουν το συνομιλητή του να αποδεχθεί την έκφραση. Τις περισσότερες φορές, η εγγύηση γίνεται υπόρρητα αποδεκτή απ' τoν ακροατή και αρκεί για να συντονιστούν οι αλληλεπιδράσεις του. Aυτό συνιστά μια πετυχημένη επικοινωνιακή δράση. Όταν κάποιος καταλαβαίνει και συμμορφώνεται με ένα απλό λεκτικό αίτημα, τόσο ο ομιλητής όσο και ο ακροατής, με την επίτευξη της συναίνεσης, κινούνται ομαλά από την επικοινωνία στην πράξη, και οι πράξεις συντονίζονται υπόρρητα από αξιώσεις εγκυρότητας.

π.χ. ας υποθέσουμε ότι μου ζητάτε να σταματήσω να καπνίζω στο γραφείο μου όταν είστε παρών, και εγώ εναντιώνομαι στο αίτημά σας επειδή ξέρω ότι κι εσείς είστε καπνιστής. Ρωτάω για τους λόγους πίσω απ' το αίτημά σας. Μπορεί να απαντήσετε ότι πρόσφατα κόψατε το κάπνισμα και δεν θέλετε να ξανακυλίσετε σ' αυτή τη συνήθεια. Σ' αυτό το σημείο, μπορώ να δεχτώ τους λόγους σας και να βάλω στην άκρη τα τσιγάρα μου.
Σύμφωνα με τον Χάμπερμας, έχουμε εισέλθει στο λόγο (discourse) και έχουμε φτάσει σε μια ορθολογικά υποκινούμενη συναίνεση.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Δάκης Μαυροφρείδης
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2007
Δημοσιεύσεις: 2627
Τόπος: Αθήνα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 9:29 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

opyrgos έγραψε:
Δεν κατάλαβες. Για να ισχύσει ένας ηθικός κανόνας ως καθολικός θα ελέγξεις αν μπορεί να αποσπάσει ορθολογικές συμφωνίες από όλα τα συμβαλλόμενα μέρη. Αυτό λέει ο Χάμπερμας. Και αυτή τη θεωρώ πάρα πολύ ουσιαστική και προοδευτική αντίληψη που υπερβαίνει τις παραδοσιακές φιλοσοφικές αντιλήψεις για την ηθική.


Υπάρχει όμως ορθολογική συμφωνία μέσα σε ένα κοινωνικό σύστημα; Θα λέγαμε καλύτερα πως οι ηθικοί κανόνες που διέπουν μια κοινωνία λαμβάνονται κατόπιν συμβάσεως. όπως πχ είναι ανήθικο να κλέβεις. Πώς μπορούμε να πούμε ότι αυτό είναι ορθολογικό; Με την πρώτη ματιά μάς φαίνεται ότι είναι. Όμως όλοι οι ηθικές παράμετροι δεν είναι άσπρο- μαύρο όπως ού κλέψεις, ού φονεύσεις κλπ.
_________________
Δεν υπάρχει τίποτα πιο θαυμαστό και αξιόλογο από την ανάδειξη του ωραίου. Αρκεί, ο σκοπός της ίδιας της πράξης να μην αναλώνεται μέσα σε μια ανερμάτιστη και φλύαρη ματαιοδοξία

Δ.Μ.

http://d-mavrofrides.simplesite.com
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
Δάκης Μαυροφρείδης
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2007
Δημοσιεύσεις: 2627
Τόπος: Αθήνα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Νοέ 06, 2011 9:36 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Παράθεση:
Βασικά (και για τον ίδιο τον Χάμπερμας) δεν τίθεται αυτό το ενδεχόμενο γιατί η απόφαση αυτή υποτίθεται ότι παίρνεται συναινετικά σε μια "ιδανική κατάσταση διαλόγου", σε μια κατάσταση δηλαδή όπου τα άτομα κάθονται και συζητάνε μεταξύ τους απαλλαγμένα από περιορισμούς ανισότητας και συμφωνούν πάνω σε κάποιες ηθικές αρχές. Αυτές οι αρχές μπορούν τότε να αποτελέσουν εν δυνάμει γενικά και καθολικά κριτήρια.


Πολύ αδύναμο μού φαίνεται αυτό για να ιχύει. Βασικά περιγράφει μια ιδανική κοινωνία με γνώμες καθολικής αποδοχής και χωρίς ερωτηματικά και παραστρατήματα. Ο ίδιος ο μύθος του Αδάμ και της Εύας αλλά και η ζηλοφθονία του Κάιν, μάς εισάγουν κατευθείαν στα βασικά σημεία της ιδιοσυγκρασίας του ανθρώπινου γένους ή, τέλος πάντων, κάποιου μέρους του. Το παραστράτημα είναι αναπόφευκτο και η τιμωρία επιβεβλημένη, αν επιθυμούμε την ύπαρξη και διατήρηση ενός κοινωνικού συμβολαίου, ακόμη κι αν οι ηθικές παραδοχές του προέρχονται κατόπιν συναίνεσης από τους ίδιους τους συμβαλλόμενους.
_________________
Δεν υπάρχει τίποτα πιο θαυμαστό και αξιόλογο από την ανάδειξη του ωραίου. Αρκεί, ο σκοπός της ίδιας της πράξης να μην αναλώνεται μέσα σε μια ανερμάτιστη και φλύαρη ματαιοδοξία

Δ.Μ.

http://d-mavrofrides.simplesite.com
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Επόμενο
Σελίδα 1 από 7

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center