Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

Carlo Maria Cipolla - Περί ηλιθιότητος κ.α.

 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Συζητήσεις για Πρόσωπα
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
iason
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Ιούν 2003
Δημοσιεύσεις: 4108
Τόπος: (Γ)Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Ιαν 30, 2011 7:55 am    Θέμα δημοσίευσης: Carlo Maria Cipolla - Περί ηλιθιότητος κ.α. Απάντηση με Συμπερίληψη

Ο Carlo Maria Cipolla ήταν Ιταλός ιστορικός οικονομολόγος (15 Αυγ 1922 - 5 Σεπ 2000). Στην ακαδημαϊκή του πορεία ενδιαφέρθηκε για τις αιτίες οικονομικών και κοινωνικών καταστάσεων, σε αντίθεση με την κλασική οικονομική ανάλυση της συσχέτισης γεγονότων και αριθμών και έγινε επίσης γνωστός για την εργασία του στον υπερπληθυσμό και την ανθρώπινη ηλιθιότητα.

Σπούδασε μεταξύ άλλων στα πανεπιστήμια της Σορβόννης και στο London School of Economics, δίδαξε σε σημαντικά παν/μια και εντός Ιταλίας δέχθηκε το βραβείο του ιδρύματος Balzan διότι "θεωρήθηκε από τους ομοτίμους του ένας ηγέτης στην οικονομική ιστορία, που ήξερε πως θα ενsταλάξει ένα πνεύμα καινοτομίας και χάρις στην πνευματική του περιέργεια και με εύστοχη σκέψη και μεθοδολογία και μέσω ιδιαίτερης έρευνας του πρωτογενούς υλικού, συνδύασε την μακρο-ιστορική προσέγγιση με μελέτες στην μακρο-ιστορία, δίνοντας έργα μεγάλης πρωτοτυπίας και δύναμης, τα οποία καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα οικονομικών και πολιτιστικών πεδίων".

Η γνωστότερη δουλειά του ήταν δύο μελετήματα πάνω στην οικονομία, που δημοσιεύτηκαν το 1988 υπό τον τίτλο "Allegro ma non troppo" - ένας γνωστός μουσικός όρος που υποδηλώνει το παίξιμο "γρήγορα αλλά όχι πολύ γρήγορα" σε ελεύθερη μετάφραση. Η πρώτη μελέτη, "Οι Βασικές Αρχές της Ανθρώπινης Ηλιθιότητας", διαπραγματεύονταν το περίφημο θέμα της ηλιθιότητας - με έναν εξόχως πρωτότυπο τρόπο βεβαίως. Οι ηλίθιοι θεωρούνται ως μια διακριτή ομάδα, πολύ ισχυρότερη από ισχυρούς οργανισμούς όπως η Μαφία ή το βιομηχανικό λόμπυ, οι οποίοι χωρίς κανονισμούς ηγέτες ή μανιφέστα ωστόσο κατορθώνουν να λειτουργούν με εξαιρετική αποτελεσματικότητα και απίστευτο συντονισμό.

Οι πέντε βασικοί νόμοι της ηλιθιότητας κατά τον Cipolla:
1. Πάντοτε και αναπόφευκτα ο καθένας μας υποεκτιμά πόσοι ηλίθιοι κυκλοφορούν.
2. Η πιθανότητα κάποιος να είναι ηλίθιος είναι ανεξάρτητη κάθε άλλου χαρακτηριστικού που το άτομο έχει.
3. Ένα άτομο είναι ηλίθιο εάν προκαλεί ζημία σε ένα άλλο άτομο η ομάδα ατόμων χωρίς την εμπειρία προσωπικού οφέλους, ή ακόμα χειρότερα προκαλώντας ζημία στον εαυτό του.
4. Οι μη-ηλίθιοι άνθρωποι πάντοτε υποτιμούν το ζημιογόνο δυναμικό των ηλιθίων ανθρώπων• συστηματικά ξεχνούν ότι παντού και πάντοτε και σε κάθε περίσταση η συσχέτιση ή η σύνδεση με ηλίθια άτομα οπωσδήποτε συνιστά ένα δαπανηρό σφάλμα.
5. Ένα ηλίθιο άτομο είναι ο πλέον επικίνδυνος τύπου ανθρώπου που υπάρχει.

Ως απόρροια του τρίτου νόμου, ο Cipolla προσδιορίζει δύο παράγοντες κατά την εξέταση της ανθρώπινης συμπεριφοράς:
* κέρδη και ζημίες που ένα άτομο προκαλεί στον εαυτό του, και
* κέρδη και ζημίες που ένα άτομο προκαλεί στους άλλους.
Δημιουργεί λοιπόν μία γραφική παράσταση, με τον πρώτο παράγοντα στον άξονα των χ και τον δεύτερο παράγοντα στον άξονα των ψ, από την οποία προκύπτουν τέσσερις ομάδες ανθρώπων:
* οι έξυπνοι άνθρωποι (το τεταρτημόριο άνω δεξιά),
* οι αβοήθητοι/αφελείς άνθρωποι (άνω αριστερά),
* οι άρπαγες/ληστές (κάτω δεξιά), και
* οι ηλίθιοι άνθρωποι (κάτω αριστερά).
> Σχεδιάγραμμα
(Εικόνα: Wikipedia)

Μεταξύ άλλων, ο Cipolla εστιάζει περαιτέρω στον ορισμό του Άρπαγα και του Αφελούς, θεωρώντας ότι αυτοί μπορούν είτε να προσθέσουν είτε να αφαιρέσουν από το γενικό καλό βάσει των σχετικών κερδών/ζημιών που προκαλούν στον εαυτό τους και στην κοινωνία. Ένας άρπαγας μπορεί να πλουτίσει τον εαυτό του περισσότερο ή λιγότερο σε σχέση με το πόσο φτωχαίνει την κοινωνία και ένας αφελής μπορεί να πλουτίσει την κοινωνία περισσότερο ή λιγότερο σε σχέση με το πόσο φτωχαίνει τον εαυτό του. Η ιδέα αυτή μπορεί να αναπαρασταθεί γραφικώς με μία γραμμή με κλίση -1 που τέμνει το 2ο και 4ο τεταρτημόριο διερχόμενη από το σημείο τομής των αξόνων κ.α.

Βοηθητικοί σύνδεσμοι: άρθρο στη Wikipedia, έργα, ψάξιμο στο Google.
_________________
-Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Tetragonos
Πρύτανης


Εγγραφή: 30 Νοέ 2010
Δημοσιεύσεις: 960

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιαν 31, 2011 6:35 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Θα βοηθούσε η θεώρηση Carlo Maria Cipolla για το τι είναι κέρδος και τι ζημία.
Για να μπορέσει κανείς τον κρίνει συνολικά.

Παρεμπίπτοντος “οι αβοήθητοι/αφελείς άνθρωποι “ βρίσκονται στο 0,0 στο γράφημα και όχι πάνω αριστερά.

Είναι τυχαίο το ότι κατά Carlo Maria Cipolla το να βρίσκεσαι αριστερά σε καθιστά βλάκα ή αφελή, ενώ δεξιά ανήκει ο ξύπνιος ή ο άρπαγας;
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Bugman
Πρύτανης


Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003
Δημοσιεύσεις: 13585
Τόπος: Καλλιθέα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Φεβ 02, 2011 2:04 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Χαιρετώ τον φίλο και έτερο συντονιστή Iason...
Tetragonos,
Κέρδος ή ζημία είναι αποτέλεσμα της εμπειρίας του προσωπικού οφέλους. Όταν κάτι σε ωφελεί αυτό είναι κέρδος, το ανάποδο είναι ζημιά. Μιλάμε όμως για εμπειρία γιατί μέσω αυτής μπορείς να νιώσεις το όφελος. Ο άνθρωπος πρέπει να ικανοποιεί τις ανάγκες του για να ζήσει. Η παραμικρή ανάγκη να μην ικανοποιηθεί και ο άνθρωπος θα πεθάνει. Δεν μπορούμε να πούμε ζημιά την μη εξυπηρέτηση αναγκών, αφού αυτό θα είναι θάνατος. Έτσι το όφελος είναι αυτό που μας μειώνει το κόπο να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες μας. Το κέρδος μας μειώνει κόπο, ενώ η ζημία μας προσθέτει κόπο. Με αυτό το τρόπο μετράμε το προσωπικό όφελος.

Μπορεί λοιπόν κάποιος να κερδίζει χρήματα αλλά να μην τα σπαταλά για να μειώσει το κόπο του...Αυτός λοιπόν βιώνει την ζημία, την αύξηση του κόπου. Άλλο πράγμα το οικονομικό κέρδος και άλλο το κέρδος του ανθρώπου σε μείωση κόπου. Το οικονομικό κέρδος όμως μπορεί να φέρει το προσωπικό όφελος! Μπορεί όμως και να φέρει μεγαλύτερο κόπο!
_________________
Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!

Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί!
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
iason
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Ιούν 2003
Δημοσιεύσεις: 4108
Τόπος: (Γ)Ελλάς

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Φεβ 02, 2011 2:43 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Συγγνώμη αν άργησα, τρέξιμο γαρ. Δεν διάβασα βεβαίως τον Cipolla, αλλά από όλη τη θεματολογία έχω εισπράξει ότι τις έννοιες του κέρδους και της ζημίας τις αντιλαμβάνεται ευρέως, όχι με κάποιο ειδικό τρόπο. Οπότε η ερμηνεία του περί βλακείας όσον αφορά αυτές τις δύο έννοιες, φαίνεται κατ΄ αρχήν απλή και λογική.

Τώρα όσον αφορά την παρατήρηση του Tetragonos για το γράφημα, ίσως είναι έτσι, όμως σημασία δεν έχει η ακριβής μαθηματική παράσταση αλλά η εννοιολογική αναπαράσταση. Απλώς αυτό που ήθελε να πει αποδιδόταν με ένα γράφημα εννοιολογικώς, και αυτό έκανε - νομίζω.
_________________
-Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Συζητήσεις για Πρόσωπα Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Σελίδα 1 από 1

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center