Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας |
Συγγραφέας |
Μήνυμα |
georgemaus Πρύτανης
Εγγραφή: 26 Μάρ 2004 Δημοσιεύσεις: 712
|
Δημοσιεύθηκε: Τετ Νοέ 10, 2004 10:05 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Xαίρομαι που o Victor έδωσε τη σημασία που έπρεπε στην απόκλιση- παρέγκλιση και μας είπε όλα αυτά τα ενδιαφέροντα. Δεν ήξερα οτι είχε ασχοληθεί ο Επίκουρος με το θέμα. Προσωπικά προσπαθώ να πλησιάσω την φιλοσοφία περισότερο μέσω της κοινωνιολογίας και της ιστορίας και όχι της φυσικής, αλλά βλέπω οτι τελικά ένα ίδιο πνεύμα, μιά μαγιά όμοια διακατέχει τα πάντα και πραγματικά μου προξενεί εντύπωση πώς ένα τέτοιο πρόβλημα δεν έχει απασχολήσει τους φιλόσοφους μέχρι σήμερα. Ειδικά σήμερα!
Που μόλις έχουμε βγει μέσα από έναν αιώνα που κυριολεκτικά δείχνει με το δάχτυλο το πρόβλημα της απόκλισης-παρέγκλισης...Ποτέ, κανένας αιώνας δε ξεκίνησε με περισσότερο ενθουσιασμό να μεταλαμπαδευτεί εδώ, σ'αυτή τη γη ένας παραδείσιος κόσμος, ένας κόσμος αταξικός, ένας κόσμος αδερφών! Τόσος ενθουσιασμός, μόνο με τον ενθουσιασμό των πρώτων χριστιανών μπορεί να συγκριθεί. Και ενώ πολλά εκατομύρια -να μη πω δισεκατομύρια- ανθρώπων έλπιζαν η κυριολεκτικά έδιναν τη ζωή τους η προγραμμάτιζαν μέχρι και τη τελευταία λεπτομέρεια, για την επίτευξη αυτού του σκοπού και ίσως πολλοί ορκίζονταν πως ήταν κιόλας κοντά στο σκοπό, η τελευταία δεκαετία του αιώνα διέψευσε κατηγορηματικά όλα αυτά τα σχέδια, τις ελπίδες και τα προγράμματα, γελώντας τρανταχτά πάνω στην ανθρώπινη αδυναμία και ίσως ανοησία. Αυτή είναι η απόκλιση η παρέγκλιση και πιστεύω οτι είναι καιρός οι σύγχρονοι φιλόσοφοι να αφήσουν πια τους ανούσιους προβληματισμούς, εφόσον κατάλαβαν επιτέλους οτι τελικά ο κόσμος είναι αυτός που είναι, να αφήσουν τις παλαιολιθικές θεωρίες για μαζάνθρωπους και αρείους και να στρέψουν λίγο τη προσοχή τους στη σύγχρονη πραγματικότητα. Γιατί όσο κι αν φαίνεται παράξενο, μόνο κοιτώντας μέσα στη σύγχρονη πραγματικότητα, θα δώσουν απαντήσεις σ'όλα αυτά τα ερωτήματα που απασχολούν, έστω και μυστικά, όλον αυτόν τον μουδιασμένο μετά τη σφαλιάρα του τελευταίου αιώνα κόσμο...
Προτείνω λοιπόν να δημιουργηθεί μιά θεματική που να ασχοληθούν σοβαρά οι φιλόσοφοι του φορουμ με το πρόβλημα της απόκλισης-παρέγκλισης. Γιατί πρέπει να καταλάβουμε πιά πως η φιλοσοφία δεν είναι ένας νεκρός τόπος που θα ασχολείτε συνεχώς με συντρίμια σκέψης άλλων, αλλά κάτι ζωντανό κάτι απίστευτα μαγικό που μπορεί να δώσει ζωή στη ίδια τη ζωή... |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
VictoR Επιστημονικός Συνεργάτης
Εγγραφή: 03 Νοέ 2004 Δημοσιεύσεις: 25 Τόπος: Αθήνα
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Νοέ 11, 2004 3:33 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Georgemaus, πρέπει να σου πω ότι και η φιλοσοφική σκοπιά του Επίκουρου ήταν περισσότερο κοινωνιολογική [όπως θα λέγαμε σήμερα] παρά φυσική.
Η παρέγκλιση του, ήταν μια «αυθαίρετη» ευφυής έμπνευση, που αναφερόταν περισσότερο στον μικρόκοσμο και τον άνθρωπο παρά στη φύση και το σύμπαν...
Η προσπάθειά του Επίκουρου να ερμηνεύσει τη φύση δεν ήταν για να την υποτάξει στον ανθρώπινο νου. Επιχείρησε να συνάγει την φυσικότητα της ανθρώπινης κοινωνικής αυτοσυνειδησίας, να απελευθερώσει τον ανθρώπινο νου από την φοβική αγκύλωση της ειμαρμένης και της αιτιοκρατίας και ταυτόχρονα να ανάγει στη φύση αυτό που διέκρινε στον άνθρωπο ως ύψιστο αγαθό……Την ελεύθερη βούληση.
Όμως το σημαντικότερο [αυτό να προσέξεις georgemaus] ο Επίκουρος είπε όσα είπε γιατί θεωρούσε ότι ο άνθρωπος βρίσκονταν σε μια κατάσταση πνευματικής παρακμής, στην οποία είχε οδηγηθεί από την ιδεαλιστική και στωική φιλοσοφία. Μια κοινωνική, πνευματική και πολιτική παρακμή αντίστοιχη με τη σημερινή. Η θεωρία του ήταν περισσότερο «ένεση» αισιοδοξίας κατά της φοβίας και του εγκλωβισμού του ανθρώπου σε θρησκευτικά και πολιτικά δόγματα.
Προσωπικά, πιστεύω ότι είχε πολλές επιρροές από τις οποίες δεν κατάφερε να ξεφύγει, όπως και πολλές αυθαιρεσίες που έκαναν τους πολέμιους του να έχουν έδαφος να τον απορρίψουν. Ωστόσο αποτέλεσε μια λαμπρή στιγμή [ίσως την τελευταία] της αρχαιοελληνικής σκέψης και πολεμήθηκε όσο κανεις άλλος από τον χριστιανισμό.
Ο πολέμιος του Επικουρισμού Κικέρωνας, στο διάλογό του De Natura Deorum, που αφορά σε συζήτηση περί θεών, μιας ομήγυρης διανοούμενων από διάφορες φιλοσοφικές σχολές, διασώζει ένα απόσπασμα του επικούρειου Βελλήιου.... που το παραθέτω:
«όπως μας έχει διδάξει ο Επίκουρος, ο κόσμος υπήρξε δημιούργημα της φύσης και δεν χρειάστηκε να τον οικοδομήσει κανένας πλάστης… εσείς όμως νομίζεται ότι μπορεί να δημιουργηθούν μόνο με τη βοήθεια φυσερών και αρμονίων, και μας φορέσατε σαμάρι έναν αιώνιο αφέντη [θεό] που πρέπει μέρα νύχτα να φοβάστε, γιατί ποιος δεν θα φοβόταν έναν θεό που ανακατεύεται παντού, που προβλέπει, προνοεί και παρατηρεί τα πάντα, και κρίνει κάθε τι; Συνέπεια της θεολογίας αυτής, υπήρξε το δόγμα της αναγκαιότητας και της ειμαρμένης ΄ η θεωρία σας ότι κάθε συμβάν είναι αποτέλεσμα μιας αιώνιας αλήθειας και ότι αποτελεί μέρος μιας αδιάσπαστης αλυσίδας αιτιοτήτων.... Όμως ο Επίκουρος μας λύτρωσε από την αιχμαλωσία και μας απελευθέρωσε από τις δεισιδαιμονίες. Δεν έχουμε λοιπόν να φοβηθούμε τίποτα... και ταυτόχρονα λατρεύουμε με σεβασμό και ευλάβεια το υπέρτατο μεγαλείο της φύσης.»
Δεν ξέρω αν έχει ενδιαφέρον μια νέα θεματική επί του θέματος, αλλα΄ αν κάποιος πάρει την πρωτοβουλία θα συμμετέχω. _________________ VictoR |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
kaneis Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιούλ 2004 Δημοσιεύσεις: 2376
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Νοέ 11, 2004 1:34 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
victor ο επικουρος ηταν αρνητης του θανατου? |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Ouliathis Πρύτανης
Εγγραφή: 04 Οκτ 2003 Δημοσιεύσεις: 3832 Τόπος: Κύπρος
|
Δημοσιεύθηκε: Παρ Νοέ 12, 2004 12:21 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Μιλάτε για απόκλιση της φιλοσοφίας αλλά μπορεί και το πρόβλημα να βρίσκεται στο ποιος αποκλίνει. Υπάρχει δηλαδή πάντα η διαφορά μεταξύ της διατύπωσης και της ερμηνείας της. Με αυτήν την έννοια προφανώς η απόκλιση θα είναι αιώνια. Κοινή παραδοχή από όλους μίας διατυπωμένης αλήθειας θα σήμαινε πως όλοι θα την ερμήνευαν αυτήν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Κι όμως όλη η ανθρώπινη ιστορία κατά κάποιον τρόπο είναι και ένα παιχνίδι σπασμένου τηλεφώνου. Ποιος παρέκκλινε εδώ; Το γεγονός ή ο ερμηνευτής αυτού; Θα είναι εμφανώς παράλογο να πούμε πως παρέκκλινε το πρώτο! _________________ Αυτο που εσείς αποκαλείτε ζωή εγώ το αποκαλώ θάνατο, κι αυτό που εσείς αποκαλείτε θάνατο, εγώ το αποκαλώ ζωή.
Εμπεδοκλής |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
georgemaus Πρύτανης
Εγγραφή: 26 Μάρ 2004 Δημοσιεύσεις: 712
|
Δημοσιεύθηκε: Παρ Νοέ 12, 2004 12:48 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Γι'αυτό λέω Ουλιάδη οτι πρέπει να ανοίξουμε μιά νέα θεματική. Για να εξεταστούν όλα αυτά. Γιατί προς το παρόν έχουμε αποκλίνει από το θέμα! Το κάνω αμέσως... |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
VictoR Επιστημονικός Συνεργάτης
Εγγραφή: 03 Νοέ 2004 Δημοσιεύσεις: 25 Τόπος: Αθήνα
|
Δημοσιεύθηκε: Παρ Νοέ 12, 2004 2:59 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Kaneis, ο θάνατος είναι αδιάφορος για τον Επίκουρο που προτείνει να ζούμε αγνοώντας τον, γιατί μόνο έτσι μπορούμε να χαρούμε πραγματικά τη ζωή...
Λέει στον φίλο του Μενοικέα...
«Κοίτα να συνηθίσεις στην ιδέα ότι ο θάνατος είναι για μας ένα τίποτα. Κάθε καλό και κακό βρίσκεται στις αισθήσεις μας. Όμως ΘΑΝΑΤΟΣ σημαίνει στέρηση των αισθήσεων. Γι’ αυτό εκτιμώντας σωστά ότι ο θάνατος δεν σημαίνει τίποτα, μπορούμε να χαρούμε τη θνητότητα της ζωής. Όχι γιατί φορτώνουμε αμέτρητα χρόνια αλλά γιατί απαλλασσόμαστε από τον πόθο της αθανασίας...»
και αλλού...
«ο θάνατος δεν έχει να κάνει ούτε με τους ζωντανούς ούτε με τους πεθαμένους... αφού για τους ζωντανούς είναι ανύπαρκτος... κ όταν αυτός έρχεται είμαστε ανύπαρκτοι εμείς»..
Σκέψου το _________________ VictoR |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
john Πρύτανης
Εγγραφή: 09 Δεκ 2003 Δημοσιεύσεις: 767 Τόπος: ΧΩρΑ Της λΗΘης
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Νοέ 18, 2004 10:05 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
kala re victor eisai polu swstos re man ...epestrepses kiolas
kai auto me thn aiwnia epistrofhs pou eipes kanei ton nitse na deixnei san na vrisakete se mia filosofikh lithh pou ton apomithophei apisteuta sa filosofo ...nai kai tha sumfonhsw me to thanato ...dhl na mh to skeftesai katholou ...pragmatika den uparxei lush giauto to thema, mono fovo mporei na sou ferei tpt parapanw ...oso ligoteres skepseis gurw apo to thema toso to kalutero _________________ λενε πως η φιλοσοφια ξεκιναει με την αμφισβητηση ,,,ομως δεν βλεπω ποτε κανεναν να αμφισβητει τον ιδιο του τον εαυτο .. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Ouliathis Πρύτανης
Εγγραφή: 04 Οκτ 2003 Δημοσιεύσεις: 3832 Τόπος: Κύπρος
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Νοέ 18, 2004 10:30 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Εγώ πάλι έχω την εντύπωση πως ο Επίκουρος εξετάζει τον θάνατο ως προς τον φόβο που προκαλεί που έχει ως αποτέλεσμα την ανασφάλεια που για το ξεπέρασμά της απαιτείται μία ψευδή «αθάνατη» συμπεριφορά.
Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά του θανάτου, σαν ο καλύτερος σύμβουλος που προφανώς έχουμε, και που με την βοήθειά του θα αποφεύγαμε πολλές χαζομάρες που προκαλεί η «αθάνατη» συμπεριφορά. Ποιος από τους δύο τρόπους είναι ο καλύτερος; Ο Ηράκλειτος απήντησε ήδη. «Οδός άνω κάτω μία και ωυτή». Συνέπεια ποιος έχει; _________________ Αυτο που εσείς αποκαλείτε ζωή εγώ το αποκαλώ θάνατο, κι αυτό που εσείς αποκαλείτε θάνατο, εγώ το αποκαλώ ζωή.
Εμπεδοκλής |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
john Πρύτανης
Εγγραφή: 09 Δεκ 2003 Δημοσιεύσεις: 767 Τόπος: ΧΩρΑ Της λΗΘης
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Νοέ 18, 2004 10:50 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Οδός άνω κάτω μία και ωυτή...pou shmainei giautous pou de to xeroun h den exoune diavasei to pragmatika apisteuto thema pou exw kanei sto section me suzhthseis gia prosopa (harkleitos o skoteinos filosofos)...shmainei oti o aniforos kai o kathforos einai o idios dromos ...
apo kei kai pera omws exei pei kai kati allo o hrakleitos ...oti dhl (de xerw na to pw sta arxaia,tha to pw me dika mou logia ) h psixh mas einai toso bathia pou den exei orio oso kai na psaxeis ...ithiko sumperasma /...
mh th psaxneis polu giati sto telos tha kaeis .. _________________ λενε πως η φιλοσοφια ξεκιναει με την αμφισβητηση ,,,ομως δεν βλεπω ποτε κανεναν να αμφισβητει τον ιδιο του τον εαυτο .. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
kaneis Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιούλ 2004 Δημοσιεύσεις: 2376
|
Δημοσιεύθηκε: Πεμ Δεκ 09, 2004 5:42 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
gia na apokatastiso toulaxiston prosopika ton nitse,ton opoio s autin tin enotita ton eftiaksa opos ithela alla toulaxiston me paradoxi oti to kana xoris na exo diavasei auta pou sxoliaza tote,ap oti anagnosa auto ton kairo de milise gia aionia epistrofi ton idion istorikon gegonoton alla perissotero gia diadikasies tou gignesthai milage opos sosta eipothike.
mono pou opote diavazo auton ton anthropo,kai eno iksere oti to thavma einai i adelfopoiisi tou dionisou me ton apollona,vlepo na arneitai entelos to apollonio pnevma kai na to tautizei pio poli me tin xristianiki arnisi tis zois,kati pou einai poli makria apo tin ennoia tou apolloniou. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
|