Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

Οι ολυμπιακοί αγώνες
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2  Επόμενο
 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Θέματα Επικαιρότητας
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
Δημήτρης Μ
Επίκουρος


Εγγραφή: 15 Μάρ 2008
Δημοσιεύσεις: 43
Τόπος: Θεσσαλονίκη

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Αύγ 24, 2008 10:35 pm    Θέμα δημοσίευσης: Οι ολυμπιακοί αγώνες Απάντηση με Συμπερίληψη

οι ολυμπιακοί αγώνες

Τώρα που τελείωσαν οι ολυμπιακοί αγώνες και έγινε και η τελετή λήξης νομίζω ότι είναι η στιγμή να καταθέσω κάποιες σκέψεις μου που ίσως να στεναχωρήσουν κάποιους, αλλά ας με συγχωρήσουν και δηλώνω ότι με ενδιαφέρει η άποψη τους.
Οι περισσότεροι από μας είμαστε διατεθειμένοι να ασχοληθούμε με πληροφορίες και γεγονότα που ουδόλως κουράζουν την σκέψη μας αλλά προσφέρουν εναλλαγή επιφανειακών συναισθημάτων. Μια κουβέντα π.χ. κάποιων σοβαρών επιστημόνων για ένα από τα ερωτήματα που απασχολούν την ανθρωπότητα έχει σίγουρα πολύ λιγότερη ακροαματικότητα από τον τελικό της Γιουροβίζιον. Είτε μας αρέσει είτε όχι όλοι ρέπουμε στο εύκολο, αυτό που θέλει λιγότερη σκέψη, το εύπεπτο.
Άμεση συνέπια αυτής της τάσης είναι να μας αρέσουν τα θεάματα και οι εντυπωσιακές τελετές. Οι τελετές εξάλλου είναι φτιαγμένες για να κρύβουν ένα ψέμα αλλά δεν θα ασχοληθώ μ’ αυτό εδώ. Οι Ολυμπιακοί αγώνες τα έχουν όλα για να είναι μια διοργάνωση δημοφιλής σε όλους. Έχουν θέαμα, είναι εντυπωσιακοί και έχουν πίσω τους μια ιδεολογία περί ειρήνης και συναδέλφωσης των λαών (τελείως επιφανειακή όπως φάνηκε με την κρίση στη Γεωργία) και τον μύθο της εγγενούς άμιλλας.
Το ανθρώπινο είδος δεν μπορεί να είναι περήφανο ούτε για την ταχύτητα του στο τρέξιμο, ούτε για την ικανότητά του για πάλη. Υπάρχουν ζώα που είναι πολύ καλύτερα σ’ αυτά. Η δύναμη της σκέψης μας μας κάνει να διαφέρουμε από τα άλλα ζώα και αυτό είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα. Συγνώμη αλλά δεν μπορώ να αισθανθώ εθνικά περήφανος για το γεγονός ότι μία μπάλα μπήκε ή όχι στο καλάθι από τα 6,25 στο ημιτελικό με την Αργεντινή, ούτε για το αν σκόνταψε η αθλήτρια που προπορευόταν της Πατουλίδου! Άρα οι αγώνες γύρω από τις σωματικές ικανότητες του ανθρώπου δεν έχουν και πολύ αξία. Εδώ θα υπάρχει η ένσταση για το γεγονός ότι οι αθλητές προσπαθούν και η προσπάθεια είναι αυτή που θαυμάζουμε. Όντως είναι μια αξιοπρόσεκτη αρετή. Δεν είδα όμως να προβάλλονται τα εκατομμύρια των αθλητών που προσπάθησαν αλλά δεν τα κατάφεραν να πάρουν κάποιο μετάλλιο. Δεν είδα να προβάλλονται οι παραολυμπιακοί αγώνες που κρύβουν πολύ περισσότερο σθένος ψυχής από αξιοθαύμαστους ανθρώπους. Αντίθετα παρατήρησα να αποθεώνεται ο αθλητής που κατάφερε να πάρει 8 χρυσά και 8 παγκόσμια ρεκόρ για να μείνει στη ιστορία μέχρι να βρεθεί αυτός που θα πάρει 9 χρυσά και 9 παγκόσμια ρεκόρ. Αυτό το αδύνατο για τα ανθρώπινα δεδομένα θα κατακτηθεί μόλις βρεθεί ένα φάρμακο που δεν ανιχνεύεται στα Ντόπινγκ κοντρόλ. Κάποιος νέος θα θυσιάσει την υγεία του για να απολαύσουμε το επόμενο εντυπωσιακό κατόρθωμα και πολύ φοβάμαι ότι δεν θα είναι μόνο ένα το θύμα. Το ντοπάρισμα είναι η λογική συνέπια αυτού του μύθου των ολυμπιακών αγώνων, γιατί μόνο μ αυτό θα γίνονται όλο και εντυπωσιακότεροι και πιο λαμπεροί.
Η κάθε τελετή όμως και πολύ περισσότερο η φιέστα των ολυμπιακών αγώνων είναι απαραίτητη για να κρύψει κάποιο ψέμα. Ας ανατρέξουμε στις τελετές των θρησκειών. Όσο εντυπωσιακότερες και λαμπρότερες είναι τόσο μεγαλύτερο το ψέμα που κρύβουν. Μήπως η τελετή του γάμου δεν κρύβει το ψέμα της αιώνιας αγάπης ή η τελετή της κηδείας δεν προσπαθεί να κρύψει το ψέμα της αθανασίας; Σήμερα οι ολυμπιακοί της Κίνας προσπάθησαν να κρύψουν τις 6000 εκτελέσεις που γίνονται σ αυτό το κράτος κάθε χρόνο και την απίστευτη καταπίεση του λαού του Θιβέτ με τα 100 πρόσφατα θύματα. Κάθε λεπτό της διαφήμισης της Κίνας ήταν και μια ταφόπλακα πάνω στη μνήμη των θυμάτων του καθεστώτος που κυβερνά αυτή την χώρα. Τώρα όταν θα λέμε Κίνα δεν θα θυμόμαστε την πλατεία Τιεν α μεν ή την οικολογική καταστροφή που συντελείται εκεί, αλλά το εντυπωσιακό στάδιο με σχήμα την φωλιά του πουλιού.
Θα πει κάποιος ότι το ολυμπιακό πνεύμα μας έρχεται από την Ελληνική αρχαιότητα και ως εκ τούτου είναι κάτι καλό. Νομίζω ότι δεν είναι σοβαρό επιχείρημα γιατί οι ολυμπιακοί δεν είναι το μόνο λάθος έκαναν οι πρόγονοι μας. Αλώστε από τότε έχουμε κριτικές που ήταν αντίθετες με την φιέστα των ολυμπιακών. Μια ανάγνωση του Επίκουρου, του Επίκτητου, του Διογένη και τόσων άλλων μας δείχνει ότι οι ολυμπιακοί ήταν και τότε μια φιέστα χωρίς πραγματικό νόημα. Το μεγάλο καλό στην ολυμπιακή ιδέα το έκανε πάλι ο χριστιανισμός που με την απαγόρευσή του τους εξάγνισε. Δυστυχώς πολύ συχνά δεν μπορούμε να αποδεχτούμε ότι όταν κάποιος πολεμάει κάποιον άλλον, μπορεί και οι δύο να είναι λάθος…
[/b]
_________________
Με ενδιαφέρει η κουβέντα με ανθρώπους που θα ήθελαν να ανοίξουν ή να ψάξουν για καινούριους δρόμους. Αδιαφορώ και τελείως για έτοιμες απαντήσεις από όπου και αν προέρχοναι.
Δημήτρης Μαυρομματάκης
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
mirage
Πρύτανης


Εγγραφή: 11 Δεκ 2005
Δημοσιεύσεις: 592

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Αύγ 25, 2008 9:54 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Οι Ολυμπιακοί αγώνες στην αρχαιότητα όπως έχω διαβάσει εισηγήθηκαν (δεν θυμάμαι από ποιόν) για να σταματήσει η φαγομάρα μεταξύ των ελλαδικών φύλων. Ο πολιτικός αυτός σκέφτηκε (πολύ σωστά) πως αντί να διοχετεύουν οι άνθρωποι τα βάρβαρα ένστικτά τους στον να αλληλοσκοτώνονται να τα οδεύσουν σε κάτι εξίσου ανταγωνιστικό αλλα ειρηνικό. Όπως θα γνωρίζετε λάμβαναν μέρος ουσιαστικά η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία της κάθε φυλής ... εκείνοι δηλαδή που είχαν ήδη χρήματα και κατακτήσεις σε είδος (δούλους, λάφυρα, κλπ)

Στην (βάρβαρη) εποχή τους φάνταζαν (και ήταν) ως η ιδανική εφεύρεση! Ένα άλμα πολιτισμού προς τα μπρος! Σήμερα ιδιαίτερα στην Δύση που η γνώση υποτίθεται πως είναι διάχυτη παντού, η παγκοσμιοποίηση έχει φέρει "κοντύτερα" τους διάφορους πολιτισμούς, "οι "βάρβαροι" έχουν υποτίθεται εκπολιτιστεί, οι εμπορευματοποιήμενοι Ολυμπιακοί αγώνες φαντάζουν ως κακούγουστη παρωδία. Θα έπρεπε να τους έχουμε ξεπεράσει ... αφορούν λύσει σε προβλήματα της αρχαιτότητας ... Αλλά τι λέω τώρα ούτε τις θρησκείες έχουμε ξεπεράσει, ούτε τους πολέμους, είμαστε το ίδιο βάρβαροι, φτιασιδομένα βάρβαροι όπως και οι πρόγονοί μας.

Το σχόλιό μου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες εδώ
_________________
Σταματήστε να πιστεύετε ... αρχίστε να σκέφτεστε!
http://philosophical-mirage.blogspot.com/
http://notes-mirage.blogspot.com/
http://bio-mirage.blogspot.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Πρύτανης


Εγγραφή: 12 Μάρ 2004
Δημοσιεύσεις: 18504

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Αύγ 25, 2008 10:20 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Όσο υπάρχουν κοινωνικές ανισότητες,αυτές θα διαχέονται στους θεσμούς,όποιοι κι αν είναι αυτοί.Άρα το θέμα είναι να δούμε σε ποια πολιτικο-ιστορική ύπαρξη αυτές οι ανισότητες μειώθηκαν κατά το δυνατόν.Έτσι μπορεί να γίνει σύγκριση με το σήμερα κι όχι συμπερασματική ισοπέδωση.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
pol
Πρύτανης


Εγγραφή: 28 Αύγ 2004
Δημοσιεύσεις: 1504

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Αύγ 25, 2008 3:29 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Laughing Laughing Laughing
_________________

Αλήθεια είναι η κατά Θεόν αίσθησις
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
steppenwolf
Πρύτανης


Εγγραφή: 16 Δεκ 2006
Δημοσιεύσεις: 1812
Τόπος: Αθήνα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Αύγ 25, 2008 7:18 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ποτέ δε μ άρεσαν οι τελετές έναρξης και όλες οι σχετικές φανφάρες, ουτε κατάλαβα που είναι το ''ιδεωδες'' των ολυμπιακών.
Όταν μάλιστα τους είχαμε πάρει κι εμείς, είχα ''φορτώσει'', με την ''εθνική υπερηφάνεια'' των κοροίδων που δεν φαντάζονταν πόσοι κάνανε τρελό φαγοπότι στην πλάτη της ''εθνικής υπερηφάνειας'' αυτής.
Από κει και πέρα, ο αθλητισμός είναι κάτι θετικό, και το θέαμα που προσφέρουν κάποια από τα αθλήματα ( κυρίως του στίβου ταιριάζουν στο δικό μου γούστο ) είναι μια πολύ ευχάριστη ψυχαγωγία.
Ενδιαφέρον επίσης να βλέπεις αθλητές από διαφορετικές κουλτουρες και λαούς να αγωνίζονται, κλπ.
Το ντόπινκ είναι βέβαια το μελανό σημείο και είναι σκέτη ανοησία, αφού αν όλοι οι αθλητές ξαφνικά αποφάσιζαν να σταματήσουν να ντοπάρονται και πχ το ρεκορ των 100 γινόταν 10.15 ή των 200 20.90, ο κόσμος σε ένα δυο χρόνια θα συνήθιζε να βλέπει τέτοιες επιδόσεις. Εκείνο που τραβά την προσοχή είναι ο συναγωνισμός, ή η άνετη επικράτηση κάποιου αθλητή και όχι ο χρόνος του. Αν το σκεφτεί κανείς, όλοι ντοπάρονται, άρα ποιοί κερδίζουν??? Οι καλύτεροι! Αν έτρεχαν όλοι καθαροί, πάλι οι καλύτεροι θα κέρδιζαν και κανεις τους δεν θα κατέστρεφε τον οργανισμό του.
_________________
1. '' Τα πάντα ρει'' - όλα είναι πιθανά!
2. Αντικειμενικά είναι μόνο τα γεγονότα. Σχετικές και πρόσκαιρες οι ερμηνείες τους.
3.Ψυχή = Ο πάντα παρόν πίσω από το πλήθος των εναλασσόμενων τάσεων, στάσεων και απόψεων, βουβός παρατηρητής .
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΝΕΟΦΩΤΙΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Πρύτανης


Εγγραφή: 12 Μάρ 2004
Δημοσιεύσεις: 18504

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Αύγ 26, 2008 10:13 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

steppenwolf έγραψε:
Αν το σκεφτεί κανείς, όλοι ντοπάρονται, άρα ποιοί κερδίζουν??? Οι καλύτεροι! Αν έτρεχαν όλοι καθαροί, πάλι οι καλύτεροι θα κέρδιζαν και κανεις τους δεν θα κατέστρεφε τον οργανισμό του.



Aυτό θα ίσχυε αν έπαιρναν όλοι τα ίδια αναβολικά.Ενδεχομένως κάποια από αυτά είναι καλύτερα.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Δημήτρης Μ
Επίκουρος


Εγγραφή: 15 Μάρ 2008
Δημοσιεύσεις: 43
Τόπος: Θεσσαλονίκη

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Αύγ 27, 2008 4:55 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Φίλε mirage διάβασα με προσοχή το άρθρο σου που έγραψες για τους ολυμπιακούς αγώνες και νομίζω ότι έχεις αρκετά που σημεία που δεν περιέλαβα στην κριτική μου.
Όσο για την επισήμανση σου για το νόημα των αγώνων στην αρχαιότητα νομίζω ότι ο πόλεμος δεν είναι απλά διοχέτευση της επιθετικότητας αλλά έχει πολύ βαθύτερες αιτίες…
Αγαπητέ steppenwolf Πράγματι έτσι είναι άλλα στον ψεύτικο κόσμο που φτιάξαμε ίσως το μόνοι που έχει ψήγματα αλήθειας από τα προγράμματα της τηλεόρασης είναι οι προσπάθειες των αθλητών να κλοτσήσουν το φουσκωμένο τόπι. Ίσως γι’ αυτό να μας τραβάει το ενδιαφέρον. Η αλήθεια είναι ότι η ζωή είναι όμορφη όταν είναι παιχνίδι. Γιατί τι άλλο ομορφότερο από το παιχνίδι; Στην περίπτωση όμως των αγώνων εμείς γινόμαστε πάλι οι ηδονοβλεψίες του παιχνιδιού όπως ακριβώς έχουμε καταντήσει ηδονοβλεψίες της ζωής στα υπόλοιπα τηλεοπτικά προγράμματα.
_________________
Με ενδιαφέρει η κουβέντα με ανθρώπους που θα ήθελαν να ανοίξουν ή να ψάξουν για καινούριους δρόμους. Αδιαφορώ και τελείως για έτοιμες απαντήσεις από όπου και αν προέρχοναι.
Δημήτρης Μαυρομματάκης
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Κρίτων
Πρύτανης


Εγγραφή: 24 Αύγ 2007
Δημοσιεύσεις: 632

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Αύγ 29, 2008 9:03 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Eιλικρινά ντρέπομαι που ένας θεσμός ιερός, ένας θεσμός που ήταν για εκατοντάδες χρόνια το μεγαλύτερο καμάρι, το αποκορύφωμα των αρχαίων προγόνων μας πήρε την σημερινή εποχή τέτοιο κατάντημα. Έγινε η μεγαλύτερη παγκόσμια κερδοσκοπική επιχείρηση, παρόλα αυτά θα δώσω συγχαρητήρια στιυς Κινέζους που αποδείχτηκαν καλύτεροι διοργανωτές τους απο την ίδια την χώρα η οποία έχει τον πρώτο λόγο να οικοιοποιείται την ιδιοκτησία τους. Οι Έλληνες κέρδισαν πρίν απο 4 χρόνια αυτό που δικαιούνταν πραγματικά τους Ολυμπιακούς Αγώνες με την μεγαλύτερη ευκαιρία να διδαχτούν απο αυτούς τί σημαίνει υγιής αθλητισμός, τί σημαίνει το να έχεις παντού πρωταγωνιστικό ρόλο. Αντ'αυτού καταξευτίλησαν τον θεσμό διδάχθηκαν ανικανότητα, απάτη, κλοπή, μετέτρεψαν τον ιερό θεσμό σάν την κομπίνα του αιώνα. Το μόνο που διδάχθηκαν είναι πώς γίνεται το ομαδικό ντοπάρισμα, συνταύτισαν με τις ευλογίες των αρμόδιων του ΣΕΓΑΣ και ασφαλώς της Ελληνικής κυβέρνησης απο τότε μέχρι σήμερα την έννοια του πρωταθλητισμού με αυτήν της ντόπας.
Αποτέλεσμα αυτής της άριστης προετοιμασίας που έγινε τα τελευταία 4 χρόνια πήραμε το μοναδικό χρυσό μετάλλιο που μας αξίζει το χρυσό μετάλλιο της ντόπας.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
abc
Πρύτανης


Εγγραφή: 12 Δεκ 2004
Δημοσιεύσεις: 1889

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Αύγ 29, 2008 11:32 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Κρίτων έγραψε:
Eιλικρινά ντρέπομαι που ένας θεσμός ιερός, ένας θεσμός που ήταν για εκατοντάδες χρόνια το μεγαλύτερο καμάρι, το αποκορύφωμα των αρχαίων προγόνων μας πήρε την σημερινή εποχή τέτοιο κατάντημα. ς.


MHN ANHSYXEIS - KAI STHN ARXAIOTHTA TA IDIA SKATA HSAN OI OLYMPIAKOI AGONES. EPAGGELMATRIES, NTOPARISMA, METAGRAFES, YPSHLES AMOIBES, KTL, OPOS KAI SHMERA. SKATA! EGO PROTEINO NA KATARGHTHOYN, OSO EINAI KAIROS AKOMA!
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Δημήτρης Μ
Επίκουρος


Εγγραφή: 15 Μάρ 2008
Δημοσιεύσεις: 43
Τόπος: Θεσσαλονίκη

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Αύγ 29, 2008 3:26 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Αγαπητέ Κρίτων
Δεν ξέρω αλλά κάθε φορά που ακούω την έκφραση «ιερό» για κάτι μου φαίνεται τοι κάτι δεν πάει καλά . και θα εξηγήσω γιατί: Το «ιερό» είναι ένας χαρακτηρισμός που τοποθετεί στο απυρόβλητο το αντικείμενο ή την ιδέα στην την οποία αναφέρεται. Από εκεί και πέρα σταματάει κάθε συζήτηση και εισερχόμαστε στην περιοχή των δογμάτων. Τα δόγματα προσωπικά μου φαίνονται σαν αποστήματα στο σώμα της παγκόσμιας σκέψης. Όταν λέω δόγματα δεν εννοώ αξιώματα που μπορεί να είναι το ίδιο αναπόδεικτα αλλά έχουν το χαρακτηριστικό ότι είναι αποδεκτά από τους συζητητές.
Παρόλο που αντιπαθώ το copy- paste εν τούτοις θα παραθέσω ένα άρθρο που μου φάνηκε αξιόλογο για τις αντιρρήσεις στους ολυμπιακούς κατά την αρχαιότητα. Προσωπικά έχω διαβάσει την άποψη του Διογένη του κυνικού, του Επίκτητου και νομίζω και κάποιων άλλων που τώρα δεν θυμάμαι. Ιδού το άρθρο:


Οι Αθλιότητες των αρχαίων Ολυμπιακών Αγώνων

Αν φανταζόμαστε τους αρχαίους Ολυμπιακούς Αγώνες ως έναν «ατσαλάκωτο» αθλητικό θεσμό, όπου οι νέοι επιδίδονταν στην ευγενή άμιλλα για να κερδίσουν ένα στεφάνι ελιάς, είμαστε γελασμένοι!

Μια ιστορική αναδρομή με τη βοήθεια του Πίνδαρου, του Ηρόδοτου και του Ευριπίδη, του Ιπποκράτη και του Θουκυδίδη, αλλά και του Πλούταρχου, του Παυσανία ή του Λουκιανού, πιστοποιεί πως, εκτός από τα «άθλα», υπήρχαν και οι αθλιότητες. Και οι συσχετισμοί με το παρόν μοιάζουν αναπόφευκτοι, όταν γίνεται λόγος για χρηματισμούς, πολιτική εκμετάλλευση των αγώνων, θεοποίηση των αθλητών ή χρησιμοποίηση των Ολυμπιακών ως καθαρτήριο για τις παρανομίες των ισχυρών.

Οπως σήμερα, έτσι και τότε, οι αγώνες ενδυνάμωναν την εξουσία της διοργανώτριας πόλης, εξασφαλίζοντάς της πανελλήνιας εμβέλειας φήμη και άφθονα πλούτη χάρη στη συρροή χιλιάδων επισκεπτών. Τι κι αν καθοριστικός λόγος για τη θέσπισή τους (776 π.Χ) ήταν η ολυμπιακή εκεχειρία... Δεν ήταν λίγες οι φορές που ακόμα και το Ιερό της Ολυμπίας έγινε πεδίο αιματηρών μαχών.

**Ο Παυσανίας καταγράφει αρκετές πολεμικές αναμετρήσεις ανάμεσα στους Πισαίους και τους Ηλείους.

Τις δύο Ολυμπιάδες που «έχασαν» οι τελευταίοι -του 748 π.Χ και του 644 π.Χ- τις ονόμασαν ανολυμπιάδες και τις αγνόησαν. Κι όταν το 364 π.Χ νικήθηκαν από τους Αρκάδες, πάλι δεν το έβαλαν κάτω. Στη διάρκεια της 104ης Ολυμπιάδας, όπως σημειώνει ο Ξενοφώντας, κι ενώ είχαν ήδη τελεστεί οι ιπποδρομίες και το πένταθλο, οι Ηλείοι ξεκίνησαν τις μάχες μπροστά στα έκπληκτα μάτια των θεατών!!

**Αρκετοί ηγεμόνες, με πρωτοστατούντες τους τυράννους των ελληνικών πόλεων της Σικελίας, δεν δίσταζαν να εξαγοράζουν αθλητές από άλλες πόλεις προσδοκώντας να καρπωθούν από την αίγλη τους.

Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις του Αστύλου (από τον Κρότωνα της Νότιας Ιταλίας) και του Σωτάδη (από την Κρήτη), που δωροδοκήθηκαν από τους ηγεμόνες των Συρακουσσών και της Εφέσου αντίστοιχα για ν'... αλλάξουν φανέλα, αλλά στη συνέχεια τιμωρήθηκαν σκληρά από τους συμπολίτες τους.

**Η όλο προνόμια ζωή των Ολυμπιονικών, (φοροαπαλλαγές, ισόβια σίτιση, διάφορες τιμές, κλπ), πρόσφερε ισχυρό κίνητρο εξαγοράς μιας νίκης από άλλους αθλητές, προπονητές ή ελλανοδίκες. Αδιάψευστοι μάρτυρες για τις παγαποντιές ορισμένων ήταν τα χάλκινα αγάλματα του Δία στην είσοδο του σταδίου της αρχαίας Ολυμπίας, οι Ζάνες. Κατασκευασμένες με χρήματα από πρόστιμα, έφεραν στη βάση τους επιγραφές που υπενθύμιζαν ότι η νίκη κατακτιέται με τη δύναμη των ποδιών κι όχι του χρήματος.

**Δεν ήταν λίγοι, μαθαίνουμε, εκείνοι που, "πατώντας στις αθλητικές τους δάφνες", διεκδίκησαν την ηγεσία της πόλης τους, ή εκείνοι που οικειοποιήθηκαν νίκες άλλων για να εδραιώσουν την εξουσία τους. Τον ρόλο, π.χ, που έπαιξε η συμμετοχή στους Ολυμπιακούς του Αλκιβιάδη ώστε να ηγηθεί της εκστρατείας των Αθηναίων κατά της Σικελίας, επισημαίνουν και ο Πλούταρχος και ο Θουκυδίδης.

**Αλλη μια «αθέατη» πλευρά των αγώνων, η βία. Αθλητές της πάλης και της πυγμαχίας έμεναν ανάπηροι ή πέθαιναν. Κι ενώ στην καθημερινή ζωή των αρχαίων, οι ποινές στις περιπτώσεις τραυματισμού ή θανάτωσης ήταν βαρύτατες, στους Ολυμπιακούς ο υπαίτιος συχνά επιβραβεύονταν! Ο ρήτορας Δημοσθένης ήταν κατηγορηματικός: ας είχε το θύμα καλύτερη φυσική κατάσταση για ν' αντέξει τα χτυπήματα. Ο Αριστοτέλης πάντως απορούσε: πώς είναι δυνατόν η τόσο οδυνηρή πυγμαχία να προξενεί στους αθλητές τόση χαρά;

**Μέσα στα στάδια και τις παλαίστρες, οι αρχαίοι Ελληνες καλλιεργούσαν την προσωπικότητα ως σύνολο, επιδιώκοντας την αρμονική ανάπτυξη του σώματος και του νου. Κάτι που όλοι οι σοφοί ενέκριναν κι εξυμνούσαν. Από την πλευρά τους, εντούτοις, στάθηκαν επιφυλακτικοί απέναντι στον πρωταθλητισμό. Ο Πλάτωνας στηλίτευε το ότι στους αγώνες μετρούσε μόνο η πρωτιά, κι όχι η συμμετοχή. Και δυσανασχετούσε μπροστά στον χλευασμό των ηττημένων. Ο δε Γαληνός (ο σημαντικότερος γιατρός της αρχαιότητας μετά τον Ιπποκράτη), χαρακτήριζε τους πρωταθλητές ως το χειρότερο είδος ανθρώπων σ' ό,τι έχει σχέση με τη σωματική διάπλαση (καλαισθησία). Αν μη τι άλλο, η μάστιγα του ντόπινγκ εμφανίστηκε αιώνες μετά.

Αυτά υποστηρίζουν η ιστορικός Ελένη Νικολαΐδου και ο φιλόλογος Χρήστος Κάτσικας στο βιβλίο τους «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αρχαία Ελλάδα - Οι αθέατες πλευρές» (εκδ. Σαββάλας), αντλώντας επιχειρήματα από μια πληθώρα γραπτών πηγών.
Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
_________________
Με ενδιαφέρει η κουβέντα με ανθρώπους που θα ήθελαν να ανοίξουν ή να ψάξουν για καινούριους δρόμους. Αδιαφορώ και τελείως για έτοιμες απαντήσεις από όπου και αν προέρχοναι.
Δημήτρης Μαυρομματάκης
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
ΟΛΥΜΠΙΟΣ ΑΠΟΛΛΩΝ
Πρύτανης


Εγγραφή: 31 Οκτ 2006
Δημοσιεύσεις: 1300

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Αύγ 29, 2008 5:54 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

... δέν νομίζω να υπάρχει σήμερα νοήμων όν πού να μήν έχει αηδιάσει από την παρουσίαση των παγκοσμίων αυτών αγώνων, δέ γράφω "ολυμπιακούς" διότι, απλά, δέν διεξάγωνται στην Ολυμπία.
Μ' αρέσει όμως κάτι στη συζήτηση αυτή...
Γι' ακόμη μία φορά εμείς οι απόγονοι, εμείς οι νεοέλληνες, εμείς πού κατοικούμε τη χώρα, βρήκαμε την ευκαιρία να ξαναστιγματίσουμε ανέμελα, αρνητικά τους προγόνους μας, ισοπεδώνοντας αυτό πού για τους ξένους αποτελεί παγκόσμια ιστορική θύμηση, παγκόσμια προσπάθεια εναρμόνησης με τον πολιτισμό.
Εύγε μας και πάλι...
_________________
Μ' ΑΥΤΟ Η ΣΚΕΨΗ ΜΟΥ ΡΙΓΑ
ΚΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝ' Τ' ΟΝΕΙΡΟ ΣΟΥ
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
steppenwolf
Πρύτανης


Εγγραφή: 16 Δεκ 2006
Δημοσιεύσεις: 1812
Τόπος: Αθήνα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Αύγ 29, 2008 6:58 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Εγώ θα χώριζα την ''εθνική μας'' κληρονομιά σε 3 κατηγορίες:

1. Εκείνη που ατενίζω με πολύ μεγάλο θαυμασμό:

Πυθαγόρας, Ηράκλειτος, Επίκουρος,Δημόκριτος,Ιπποκράτης,Σωκράτης,Αριστοτέλης,Αναξαγόρας,Πλάτωνας,Επίκτητος,και αλήθεια πόσοι ακόμα (ίσως δεκάδες) που παραλείπω.


2. Την: ''οκ...ωραία, καλή φάση, αλλά ας μην τρελενόμαστε κιόλας''

Ολυμπιακή φλόγα, Όμηρικά έπη, Μύθοι της αρχαίας ελλάδας θησέας , Ηρακλής κλπ.


3. Την έως και ενοχλητική:

Αριστοφάνης, Μέγας Αλέξανδρος,ολύμπιοι θεοί.


Τώρα γιατί εγώ νομίζω οτι περισσότερο προβάλονται από τους ''κατέχοντες τα μέσα'' (πολιτική εξουσία, ΜΜΕκλπ) οι κατηγορίες 2 και 3 και αφήνεται να ''ξεχνιέται'' η κατηγορία 1?
Κάτι δε μ αρέσει εδω..........
_________________
1. '' Τα πάντα ρει'' - όλα είναι πιθανά!
2. Αντικειμενικά είναι μόνο τα γεγονότα. Σχετικές και πρόσκαιρες οι ερμηνείες τους.
3.Ψυχή = Ο πάντα παρόν πίσω από το πλήθος των εναλασσόμενων τάσεων, στάσεων και απόψεων, βουβός παρατηρητής .
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΟΛΥΜΠΙΟΣ ΑΠΟΛΛΩΝ
Πρύτανης


Εγγραφή: 31 Οκτ 2006
Δημοσιεύσεις: 1300

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Αύγ 29, 2008 7:44 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

λυκάκι,
πιστεύω να μου επιτρέπεις,
προβάλονται αυτά πού υποτίθεται ότι μπορούν να αναλυθούν από τους πολλούς
και φυσικά προβάλονται κατόπιν διορθώσεων, ανάλογα με την πάντα υποτιθέμενη σοβαρότητά τους
εννοώ την σοβαρότητα αυτή πού μπορεί να επιρρεάσει ανά πάσα στιγμή το διεθνές γίγνεσθαι

σίγουρα θα έχεις εξοργισθεί με τον τρόπο πού παρουσιάζεται ο Ηρακλής από τα κινημ. στούντιο, όπως επίσης και η συμπαντική θέση των Ολυμπίων θεών
για τον Αριστοφάνη δέν τολμώ να εκφράσω γνώμη
θεωρώ τον εαυτό μου πολύ λίγο γι' αυτό

σημασία όμως έχει ότι τα πάντα αλλοιώνονται από τα ΜΜΕ
γιατί άραγε;
ακόμη και μία σύγχρονη είδηση, αναφέρεται πορισματικά

ο αθλητισμός σήμερα, όπως όλοι αναφέραμε, δεν είναι τίποτε περισσότερο από ένα σόου
και σάν τέτοιο το αντιμετωπίζει ο πολύς κόσμος
λάθος, σωστό, λίγο ενδιαφέρει τους πολλούς
όπως λίγο ή και καθόλου ενδιαφέρει τους φανατικούς ο ξεφτιλισμός του Ολυμπιακού από την Ανόρθωση
άς είν' καλά οι ήρωες κι εδώ είμαστε
τού χρόνου τα λέμε....

θα ήθελα να σού υπενθυμίσω ότι τον 7ο αιώνα λειτούργησε ο Λυκούργος στη Σπάρτη
τον ίδιο αιώνα, τουλάχιστον έτσι μάς λένε-διδάσκουν, εμίλησε ο Ησίοδος...

αυτά...
μέ εκτίμηση...
_________________
Μ' ΑΥΤΟ Η ΣΚΕΨΗ ΜΟΥ ΡΙΓΑ
ΚΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝ' Τ' ΟΝΕΙΡΟ ΣΟΥ
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
Κρίτων
Πρύτανης


Εγγραφή: 24 Αύγ 2007
Δημοσιεύσεις: 632

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Αύγ 30, 2008 6:00 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Δημήτρης Μ έγραψε:
Αγαπητέ Κρίτων
Δεν ξέρω αλλά κάθε φορά που ακούω την έκφραση «ιερό» για κάτι μου φαίνεται τοι κάτι δεν πάει καλά . και θα εξηγήσω γιατί: Το «ιερό» είναι ένας χαρακτηρισμός που τοποθετεί στο απυρόβλητο το αντικείμενο ή την ιδέα στην την οποία αναφέρεται. Από εκεί και πέρα σταματάει κάθε συζήτηση και εισερχόμαστε στην περιοχή των δογμάτων. Τα δόγματα προσωπικά μου φαίνονται σαν αποστήματα στο σώμα της παγκόσμιας σκέψης. Όταν λέω δόγματα δεν εννοώ αξιώματα που μπορεί να είναι το ίδιο αναπόδεικτα αλλά έχουν το χαρακτηριστικό ότι είναι αποδεκτά από τους συζητητές.
Παρόλο που αντιπαθώ το copy- paste εν τούτοις θα παραθέσω ένα άρθρο που μου φάνηκε αξιόλογο για τις αντιρρήσεις στους ολυμπιακούς κατά την αρχαιότητα. Προσωπικά έχω διαβάσει την άποψη του Διογένη του κυνικού, του Επίκτητου και νομίζω και κάποιων άλλων που τώρα δεν θυμάμαι. Ιδού το άρθρο:


Αγαπητέ Δημήτρης Μ θα συμφωνήσω σχετικά με την τοποθέτηση στον όρο "ιερό" αλλά έχουμε συνηθίσει να το ακούμε τόσο πολύ που έχουμε πάθει τελικά ανοσία. Μήν ξεχνάς οτι στα αρχαία χρόνια κατα την διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων σταματούσαν αμέσως όλες οι πολεμικές συγκρούσεις, αυτό και μόνο δείχνει οτι για πολλούς αιώνες ήταν το σημαντικότερο γεγονός, ακόμα πιό σημαντικό και απο την ίδια την λατρεία των θεών. Η παραβίαση της ειρήνης κατα την διάρκεια τους ήταν το χειρότερο όνειδος για τους προγόνους μας κάτι που δέν τόλμησε να κάνει ποτέ καμία πόλη, τα υπόλοιπα που αναφέρεις παρακάτω είναι απλά κάποιες προσωπικές απόψεις χωρίς πηγές.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
pol
Πρύτανης


Εγγραφή: 28 Αύγ 2004
Δημοσιεύσεις: 1504

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Αύγ 30, 2008 6:05 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Γράφει και πηγές. Βασικά τα λεγόμενα σύγχρονων της εποχής εκείνης.
_________________

Αλήθεια είναι η κατά Θεόν αίσθησις
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Θέματα Επικαιρότητας Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2  Επόμενο
Σελίδα 1 από 2

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center