Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας |
Συγγραφέας |
Μήνυμα |
Θεμελίνα Πρύτανης
Εγγραφή: 03 Ιαν 2004 Δημοσιεύσεις: 317
|
Δημοσιεύθηκε: Παρ Φεβ 27, 2004 3:49 am Θέμα δημοσίευσης: Αγγλικος εμπειρισμος,ηπειρωτικος ορθολογισμος. |
|
|
Ορθλογιστής-¨οποιος πιστευει πως το λογικο ειναι πηγη γνωσης και συχνα ,επισης πως ο ανθρωπος εχει απο γεννησιμιου του ορισμενες ιδεες.
Εμπειριστης-Οποιος πιστευει οτι ολες οι γνωσεις του ανθρωπου,πηγαζουν απο τις εμπειριες του.Βλεπετε Αριστοτελη που σαφως κριτικαρει τον Πλατωνα λεγοντας πως οι εμπειριες μας τροφοδοτουν την συνειδηση μας.
Δεν ξερουμε τιποτα ,δεν εχουμε ιδεες.Δεν γεννιομαστε εχοντας στο μυαλο μας εικονες του κοσμου.Μαθαινουμε σιγα-σιγα,μαθενουμε οτι μας διδασκουν οι εμπειριες μας και οι αισθησεις μας.Αν εχουμε καποια ιδεα ή αντιληψη η οποια δεν συνδυαζεται με γεγονοτα που αντιλαμβανονται οι αισθησεις μας,τοτε εχουμε μια λανθασμενη αντιληψη.Οταν για παραδειγμα μιλαμε και χρησιμοποιουμε λεξεις οπως"Θεος", "Αιωνιοτητα",Ουσια" τοτε το μυαλο μας βαδιζει στο κενο.Ποτε κανεις δεν αντιληφθηκε με τις αισθησεις του κανενα απο αυτα.Οποιος μιλαει και γραφει για αυτα δεν μπορει να τις στηριξει.Θεωρειες μονο που εντυπωσιαζουν.Αποκυηματα του ανθρωπινου νου που δεν ανταποκρινονται στη πραγματικοτητα.Οι σκεψεις στηριζονται σε αληθινες εμπειριες.
Εσεις σε ποιον απτους παραπανω θα κατατασατε τον εαυτο σας?και γιατι? Πιστευετε πως η συνειδηση ειναι οντως"Tabula rasa"(αγραφος πινακας)? _________________ Aspasmos me ti sofia den einai i gnosi alla i katanoisi tis gnosis |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Ouliathis Πρύτανης
Εγγραφή: 04 Οκτ 2003 Δημοσιεύσεις: 3832 Τόπος: Κύπρος
|
Δημοσιεύθηκε: Παρ Φεβ 27, 2004 5:00 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Να διαφωνήσω λίγο με το δεύτερο? Γιατί βάζουμε τόσο εύκολα ταμπέλες και λέμε ότι ο Αριστοτέλης ήταν Εμπειριστής? Στο έργο του περί ψυχής λεει ότι ψυχή είναι η εντελέχεια της μορφής (δεν μεταφράζω ακριβώς, απλώς λεω το νόημα όπως το καταλαβαίνω) η «ψυχή» ενός τσεκουριού για παράδειγμα είναι η τελειοποιημένη μορφή του τσεκουριού που κάνει την δουλειά με τον τελειότερο τρόπο. Και ένα τσεκούρι ως γνωστόν ποτέ δεν γεννιέται σαν κάτι άλλο (ελέφαντας ας πούμε) αλλά πάντα σαν ένα τσεκούρι, άσχετα αν στην αρχή δεν είναι τελειοποιημένο και δεν κόβει αρκετά καλά π.χ. Άρα λοιπόν το τσεκούρι δεν είναι άγραφος πίνακας (που μπορείς εσύ να το κάνεις ελέφαντα στο τέλος, απλά δημιουργούντας γύρω του ένα ελφαντίσιο περιβάλλον, αλλά πάντα ένα εν δυνάμει τέλειο τσεκούρι.
Συνεπώς (και πάω στο πρώτο) ορθολογισμός είναι η αντίληψη του λόγου (με μαθηματική έννοια) που υπάρχει μεταξύ του εν δυνάμει τέλειου τσεκουριού και της εντελέχειας της μορφής του, της ίδιας της τελειότητας του δηλαδή σαν τέτοιου. Η γνώση αυτού του λόγου, είναι αυτή που σου επιτρέπει να δημιουργήσεις το τέλειο τσεκούρι, το οποίο θα είναι στην τελειότητα της μορφής του αυτό για το οποίο φτιάχτηκε. Επειδή ασχολήθηκα με τον μεγάλο Αριστοτέλη εδώ, ελπίζω να μην τα έκανα σκ*** και κάθε κριτική δεκτή. _________________ Αυτο που εσείς αποκαλείτε ζωή εγώ το αποκαλώ θάνατο, κι αυτό που εσείς αποκαλείτε θάνατο, εγώ το αποκαλώ ζωή.
Εμπεδοκλής |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Θεμελίνα Πρύτανης
Εγγραφή: 03 Ιαν 2004 Δημοσιεύσεις: 317
|
Δημοσιεύθηκε: Παρ Φεβ 27, 2004 7:35 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Δεν ξερω αν θα κανω καλα να συμφωνησω μαζι σου στο αν η συνειδηση ενως τσεκουριου ειναι ή οχι αγραφος πινακας? _________________ Aspasmos me ti sofia den einai i gnosi alla i katanoisi tis gnosis |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Ouliathis Πρύτανης
Εγγραφή: 04 Οκτ 2003 Δημοσιεύσεις: 3832 Τόπος: Κύπρος
|
Δημοσιεύθηκε: Παρ Φεβ 27, 2004 10:28 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Να υποθέσω δηλαδή πως από τα λεγόμενά μου βγαίνει ότι αυτό που υποστηρίζω είναι πως το τσεκούρι έχει συνείδηση? Όχι δεν επιθυμώ να με πάρουνε με τα τσεκούρια και δεν θα το έλεγα ποτέ αυτό. _________________ Αυτο που εσείς αποκαλείτε ζωή εγώ το αποκαλώ θάνατο, κι αυτό που εσείς αποκαλείτε θάνατο, εγώ το αποκαλώ ζωή.
Εμπεδοκλής |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Julianus Πρύτανης
Εγγραφή: 19 Ιούν 2003 Δημοσιεύσεις: 269
|
Δημοσιεύθηκε: Παρ Φεβ 27, 2004 12:09 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
αυτο το "ηπειρωτικός" (προφανώς μετάφραση του continenta philosophy) τί το θέλετε? αυτες ειναι διακρίσεις της αναλυτικής φιλοσοφίας που ουδόλως μας άφορούν... |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Θεμελίνα Πρύτανης
Εγγραφή: 03 Ιαν 2004 Δημοσιεύσεις: 317
|
Δημοσιεύθηκε: Παρ Φεβ 27, 2004 12:18 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
[Τσου!Σπουδαιοτεροι εμπειριστες Ο Λοκ,ο Μπερκλεϊ και ο Χιουμ.Και οι τρεις απτην Αγγλια.Σπουδαιοτεροι ορθολογιστες του 17ου αιων.Ο Ντεκαρτ(Γαλλια),ο Σπινοζα(Ολλανδια)και ο Λαιμπνιτς(Γερμανια).Γιαυτο και σημερα μιλαμε συχνα για αγγλικο εμπειρισμο και ηπειρωτικο ορθολογισμο. _________________ Aspasmos me ti sofia den einai i gnosi alla i katanoisi tis gnosis |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Julianus Πρύτανης
Εγγραφή: 19 Ιούν 2003 Δημοσιεύσεις: 269
|
Δημοσιεύθηκε: Παρ Φεβ 27, 2004 3:31 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Θεμελίνα, ο Μπράντλεϋ ήταν ιδεαλιστής και ήταν Άγγλος....
Ο Ντε Σαντ και ο Λα Μετρί ήταν σκληροπυρηνικοί υλιστές και ήταν Γάλλοι...
Οι διακρίσεις αυτές ειναι εξαιρετικά σχηματικές. Ο όρος "Continental Philosophy" χρησιμοποείται άλλως τε προκειμένου για την Γαλλική και Γερμανική φιλοσοφία του 20 αιώνα, και δη για συγκεκριμένα ρευματα (Ερμηνευτικη, Μεταμοντερνισμος, Στρουκτουραλισμος), μόνο σπάνια για την φιλοσοφία του 19 αιώνα.
Σήμερα πλέον η διάκριση αναλυτικής και "ηπειρωτικής" φιλοσοφίας εγκαταλείπεται, ιδίως στην Αμερική αλλά σιγά σιγά και στην Αγγλία. Ο Ρίτσαρντ Ρόρτυ ειναι χαρακτηριστική περίπτωση. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Bugman Πρύτανης
Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003 Δημοσιεύσεις: 13585 Τόπος: Καλλιθέα
|
Δημοσιεύθηκε: Σαβ Φεβ 28, 2004 12:02 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Εγώ δεν ξέρω κανέναν!
Μήπως όσα λιγότερα ξέρει κανείς τόσο λιγότερα λάθη κάνει;
Ας δούμε όμως το λάθος σε σχέση με την εμπειρία και τον ορθολογισμό.
Μάθηση είναι η εμπειρία τον λαθών μας.
Ορθολογισμός είναι η αποφυγή επανάληψης λαθών, εφαρμόζοντας μεθόδους.
Άρα το λάθος θα γίνει εμπειρία μετά μάθηση και τέλος θα ενταχτεί στην μέθοδο προς αποφυγή του σε εφαρμογές. Αυτό αποτελεί μια μέθοδο για έναν ορθολογιστή.
Ένας εμπειριστής, από την σκοπιά του ορθολογιστή, ζει με τα λάθη του, μαθαίνει από αυτά και δεν ενεργεί μεθοδικά προς την αποφυγή τους, αποφεύγοντας να κάνει άλλα λάθη.
Ένας ορθολογιστής, από την σκοπιά του εμπειριστή, δημιουργεί λάθη δοκιμάζοντας μεθόδους αποφυγής άλλων λαθών, ζει με το άγχος των εμφανιζόμενων νέων λαθών του, παθαίνει από τα λάθη του.
Στην ουσία όλοι μας έχουμε και τις δυο ιδιότητες. Γιατί και μαθαίνουμε και δοκιμάζουμε. Πότε το ένα και πότε το άλλο.
Για να πετύχουμε κάτι χρειαζόμαστε τον ορθολογισμό.
Για να στηρίξουμε την διάθεσή μας να πετύχουμε κάτι χρειαζόμαστε τον εμπειρισμό.
Έτσι δεν είναι τυχαία η ύπαρξη του σχολείου (Εμπειρισμός-Μάθηση) πριν από την ένταξη στην κοινωνία όπου απαιτείται μεθοδος (Ορθολογισμός- Δοκιμή-Δράση).
Βεβαίως και όπως έδειξα ο ενήλικος περιέχει και τις δυο ιδιότητες και έτσι μπορούμε να πούμε ότι όσο ζει κανείς μαθαίνει. _________________ Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!
Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί! |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
afham Διαχειριστής
Εγγραφή: 02 Φεβ 2003 Δημοσιεύσεις: 1894 Τόπος: Φωτονερόπετρα
|
Δημοσιεύθηκε: Σαβ Φεβ 28, 2004 12:11 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Τι μου θύμισες Julianus! Αυτός ο μαρκήσιος Ντε Σαντ ήταν φοβερή μούρη. Διάβαζα τη φιλοσοφία του με αμείωτο ενδιαφέρον επί ώρες. Καιρός δεν είναι επιτέλους να το ρίξουμε στις κραιπάλες; |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Bugman Πρύτανης
Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003 Δημοσιεύσεις: 13585 Τόπος: Καλλιθέα
|
Δημοσιεύθηκε: Σαβ Φεβ 28, 2004 12:12 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Και κάτι για τις λέξεις:
Εμπειρικός ή εμπειριστής
Ορθολογικός ή ορθολογιστής
ο Χ είναι Υ-στής σημαίνει: ο Χ δρα με το Υ, δηλαδή το Υ είναι δράση
ο Χ είναι Υ-κος σημαίνει: ο Χ ανήκει στο Υ, δηλαδή το Υ είναι ομάδα _________________ Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!
Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί! |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Θεμελίνα Πρύτανης
Εγγραφή: 03 Ιαν 2004 Δημοσιεύσεις: 317
|
Δημοσιεύθηκε: Σαβ Φεβ 28, 2004 12:54 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Αν με τον τιτλο που εβαλα σας εκανα να πιστευετε πως διαχωριζω και δινω ονομασια προελευσης και γεννησης των παραπανω.Το λαθος ειναι δικο μου.Σε καμια περιπτωση δεν θα δεχομουν πως τα πραγματα ειναι ετσι.
Μην κολλατε λοιπον σαυτο ας πουμε πως το εβαλα για χαρη λογου.(Γιατι ακουγετε καπου καπου)Απο μονη τετοιο ειδους διαχωρισμο δεν θα τον εκανα ποτε.Θελω μονο να συζητησουμε ο ορθολογισμος.Του να βαζεις κατω την λογικη πριν πραξεις οτιδηποτε και να δεις ποιες πιθανοτητες εχεις και που και τι θα επιφερεις αυτη η πραξη ειναι για σας ενας ανασταλτικος παραγοντας.ή με την ιδεα του οτι οι εμπειριες μας καλες ή κακες μας μαθενουν κατι ειναι για σας αφορμη αιτια να ξεκινηστε κατι _________________ Aspasmos me ti sofia den einai i gnosi alla i katanoisi tis gnosis |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Bugman Πρύτανης
Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003 Δημοσιεύσεις: 13585 Τόπος: Καλλιθέα
|
Δημοσιεύθηκε: Σαβ Φεβ 28, 2004 1:56 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
'Οταν λες Θεμελίνα "το λάθος είναι δικό μου", αυτό βγαίνει από την ορθολογική σου σκέψη!
Αν είχες μόνο εμπειρική σκέψη, τότε δεν θα αναγνώριζες "δημόσια" το λάθος σου, θα ζούσες με την γνώση του λάθους σου.
Γι΄αυτό και δεν αναγνωρίζεις "άλλες εμπειρίες" και λες "Σε καμια περιπτωση δεν θα δεχομουν πως τα πραγματα ειναι ετσι"
Με άλλα λόγια οι απαντήσεις μας που προκλήθηκαν από την ερώτησή σου, έδρασαν ως ανασταλτικός παράγοντας σε σένα και ξαναρώτησες (δοκιμή-σφάλμα-διόρθωση).
Πιστεύω δηλαδή στην δράση με μορφές που συνυπάρχουν (με τα επίθετα να με χαρακτηρίζουν ανάλογα την στιγμιαία δράση: Ορθολογιστής ή Εμπειριστής) και όχι στην ομάδα (Ορθολογικοί ή Εμπειρικοί) που όσοι βρίσκονται -θεωρητικά, γιατί δεν υπάρχουν τέτοιες ομάδες- έχουν τον ένα τροπο δράσης.
Με άλλα λόγια πιστεύω ότι καθένας μας πότε είναι εμπειριστής πότε ορθολογιστής και δεν υπάρχουν ομάδες ορθολογικών και εμπειρικών.
Η συζήτηση που θες να κάνεις θεμελίνα είναι: Τι είναι κακή και τι καλή εμπειρία. Άνοιξε ένα άλλο θέμα λοιπόν. _________________ Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!
Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί! |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Θεμελίνα Πρύτανης
Εγγραφή: 03 Ιαν 2004 Δημοσιεύσεις: 317
|
Δημοσιεύθηκε: Σαβ Φεβ 28, 2004 2:02 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
[Σε καμια περιπτωση δεν θα βαλω τετοιου ειδους θεμα θειε μου.Γιατι εγω προσωπικα καμια εμπειρια μου δεν θεωρω κακη.Γιατι οσο ασχημη και να ηταν μου εδωσε κατι.Μου εμαθε κατι.Με ωρημασε.Τις αγαπω.Πραγματικα τις αγαπω.ΤΙΣ ΑΓΑΠΑΩ!!!! για να τις αποκαλεσω κακες.Αν εσυ ή οποιος αλλος θελει ας κανει ενα τετοιο διαχωρισμο.Ας τις χαρακτησησει.Ας ανοιξει ενα τετοιο θεμα.
Τις αγαπαω θελω να το φωναζω.Βγαινει απο μεσα μου και το νιωθω!! _________________ Aspasmos me ti sofia den einai i gnosi alla i katanoisi tis gnosis |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Bugman Πρύτανης
Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003 Δημοσιεύσεις: 13585 Τόπος: Καλλιθέα
|
Δημοσιεύθηκε: Σαβ Φεβ 28, 2004 3:26 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Χμ, μπορείς να πεις το ίδιο όταν σκέφτεσαι και δρας ορθολογικά κακά; _________________ Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!
Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί! |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Θεμελίνα Πρύτανης
Εγγραφή: 03 Ιαν 2004 Δημοσιεύσεις: 317
|
Δημοσιεύθηκε: Σαβ Φεβ 28, 2004 3:40 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Αν ο δικος μου ορθολογισμος ειναι ιδιος με τον δικο σου και του καθε αλλου.Μαλλον θα δυσκολευομουνα να το ελεγα.Μα την αληθεια μου.Μα ο δικος μου ορθολογισμος δεν εχει καμια σχεση με τον δικο σου.
Καποτε σε μια αλλη συζητηση περι Θεου σου ειχα πει πως πριν κανω κατι και ξερω αν αυτο ειναι κακο ή οχι το κανω.Αν θες χρεωσε με ασυνειδησια.Αλλα εχω μια ζωη και θα ζησω πολλα.Θα κυνηγαω πολλα.Θα αφηνομαι σε πολλα.Το μετρο και τις ισσοροπιες σε καθε περιτωση τις ειμαι σε θεση να τις γνωριζω και να τις αντιλαμβανομαι. _________________ Aspasmos me ti sofia den einai i gnosi alla i katanoisi tis gnosis |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
|