Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας |
Συγγραφέας |
Μήνυμα |
rakis Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιαν 2008 Δημοσιεύσεις: 2857
|
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Chaos Πρύτανης
Εγγραφή: 09 Φεβ 2008 Δημοσιεύσεις: 2132 Τόπος: Αθήναι
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Απρ 07, 2009 10:45 am Θέμα δημοσίευσης: Re: O Badiou για τον Althusser |
|
|
Φίλε μου rakis, σ' ευχαριστώ για την ρομαντική σου προσπάθεια να αποκαταστήσεις τον χαρακτήρα της ιστοσελίδας ως filosofia.gr, αντί "θρησκειολογία.γρ". στην οποία τείνει να εξελιχθεί. Επί του προκειμένου τώρα:
Βρίσκομαι σε δύσκολη περίοδο από πλευράς χρόνου και διάθεσης ώστε να μπω βαθιά στην συζήτηση. Έτσι στα πρόχειρα και για να σπρώξω και ίσως να "προβοκάρω" λίγο τα πράγματα, θα πρέπει να σημειώσω σε σχέση με το ενδιαφέρον κείμενο που μας παρουσίασες, ότι είναι δύσκολο να εν-νοηθεί η Αλτουσεριανή σκέψη, εάν δεν συνυπολογιστούν οι "λεπτές" αλληλεπιδράσεις της με εκείνη του Ροζέ Γκαρωντύ και (γιατί όχι) του Σαμίρ Αμίν...
_________________ Ψάχτης, Ξερόλας, Ανακατωσούρας, Καλότροπος, Κακόψυχος...
http://chaos-excavations.blogspot.com/ |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
rakis Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιαν 2008 Δημοσιεύσεις: 2857
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Απρ 07, 2009 10:56 am Θέμα δημοσίευσης: Re: O Badiou για τον Althusser |
|
|
Chaos έγραψε: | εάν δεν συνυπολογιστούν οι "λεπτές" αλληλεπιδράσεις της με εκείνη του Ροζέ Γκαρωντύ και (γιατί όχι) του Σαμίρ Αμίν...
[/color] |
θες να τα εξηγήσεις; γιατί δεν είμαι σε θέση... δεν έχω υπόψη... |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
opyrgos Αποκλεισμένο μέλος
Εγγραφή: 30 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 13248
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Απρ 07, 2009 11:39 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Ναι! Κάνε μας τη χάρη για μας τους "πτωχούν τω πνεύματι" που δεν έχουμε γνώσεις θρησκειολογίας ή θρησκοληψίας. Πάντως, τον Σαμίρ Αμίν τον είχα διαβάσει στο βιβλίο του Βεργόπουλου. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
rakis Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιαν 2008 Δημοσιεύσεις: 2857
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Απρ 07, 2009 12:55 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
(opyrgos τα λόγια του chaos ήταν επαινετικά)
Παρουσιάζω μια σύνοψη του κειμένου, φιλτραρισμένο από τις δικές μου θέσεις:
Επίδικο αντικείμενο εκτιμώ πως παραμένει κατά πόσο είναι γόνιμο να δούμε τον Αλτουσέρ στα χνάρια του Μαρξ, ώστε να καταλήξουμε στο αν είναι ένας “γνήσιος” συνεχιστής,να πω, του μαρξισμού; έχω την εντύπωση ότι ο μαρξισμός είναι μία λέξη κενού περιεχομένου ( έτσι κι αλλιώς και ο Μαρξ την αποποιήθηκε). Τον Αλτουσέρ, για να συνειδητοποιηθεί η ιδιαιτερότητά του, ίσως θα πρέπει να τον δούμε χωρίς κάτι απριορικά μαρξικό. Και για αυτό μάλλον θα πρέπει η παρέμβασή του να θεωρηθεί ως ρήξη σε σχέση με τον Μαρξ αλλά και ανασύνθεση, παρά να ιδωθεί ως κομμάτι μιας λανθασμένης ή πιο ήπια να το πω, ανολοκλήρωτης μαρξιστικής φιλοσοφίας.
Ξεκινώντας από το θέμα της αντανάκλασης. Δεν είναι ένας αφελής αντίστροφος εγελιανισμός. Για τον Αλτουσέρ το “αντικείμενο” είναι εξίσου ιδεολογία όπως και το υποκείμενο”. Εξηγούμαι: Αν το αντικείμενο είναι κατοπτρική αντανάκλαση του υποκειμένου είναι γιατί το αντικείμενο είναι η ειδωλοποίηση ενός πράγματος που δεν υπάρχει! Για να γίνει κατανοητό θα αναφερθώ στην επιστήμη α λα Αλτουσέρ : Το αντικείμενο είναι μία εννοιολογική κατασκευή της επιστήμης. Το “αντικείμενο” είναι μια ιδεολογική ιδέα , με την έννοια ότι είναι ένα κατ-έναντι, με την ουσιοκρατική αντίληψη ότι υπάρχει ανεξάρτητα από το υποκείμενο... είναι ένα εκεί απέναντι συσχετιστικό της ανυπαρξίας του υποκειμένου. Έλεγε ο Λακάν προκλητικά:
“Οι επιστήμονες ματαιοπονούν λέγοντας ότι τίποτε δεν είναι αδύνατο μέσα στο πραγματικό. Χρειάζεται ένα φοβερό θράσος για να διατυπώσουμε τέτοιου είδους πράγματα, ή καλύτερα, όπως το υποψιάζομαι, η πλήρης άγνοια αυτού που κάνουμε και λέμε... Η επιστήμη υποκαθιστά τη θρησκεία, και είναι αρκετά πιο δεσποτική, στενόμυαλη και σκοταδιστική. Υπάρχει ένας θεός-άτομο, ένας θεός-χώρος “
Από την άλλη, έχουμε και διαδικασία χωρίς υποκείμενο. Το υποκείμενο είναι μια ιδεολογική κατασκευή που υλοποιείται από τους ιδεολογικούς μηχανισμούς του Κράτους. Το υποκείμενο δηλ. επιτελεί μια λειτουργία του Κράτους. Το υποκείμενο επομένως δεν μπορεί να ασκήσει επαναστατική πολιτική.
Τι είναι λοιπόν η πολιτική ; Η πολιτική δεν έχει ούτε αντικείμενο, ούτε υποκείμενο(το ίδιο και η φιλοσοφία, αλλά θα το αναλύσω σε λίγο).
Πολιτική είναι η ταξική πάλη: Πάλη γιατί δεν υπάρχει αντικείμενο και τάξη γιατί δεν υπάρχει υποκείμενο,όπως πχ το υποκείμενο-προλεταριάτο δεν υπάρχει . Η μαχητικότητα, η επιλογή, η απόφαση, η επανάσταση είναι μία υποκειμενικότητα χωρίς υποκείμενο. Ο Αλτουσέρ δεχόταν ότι μόνο οι αγωνιστές της επαναστατικής ταξικής πάλης μπορούν στην πραγματικότητα να συλλάβουν την έννοια της διαδικασίας μέσα σε σχέσεις. Η αληθινή έννοια της διαδικασίας είναι κτήμα μόνο όσων ασχολούνται με την πολιτική πρακτική. Η υλική αυτή μορφή της μαχητικότητας δεν αγκαλιάζεται ούτε από την επιστημονική αντικειμενικότητα ούτε από την ιδεολογική έγκληση του υποκειμένου. Δεν εγγυάται τίποτε αλλά μπορεί και ιχνηλατεί μια πραγματική τροχιά μέσα στην κατάσταση. Θα το εξηγήσω με την περίπτωση των πρόσφατων δεκεμβριανών:
Η εξέγερση εκφράστηκε σε αντίθεση με μία γραμμική αιτιότητα. Δεν αγκαλιάστηκε από μία κατηγοριοποίηση. Για αυτό και οι δημοσιογράφοι κτλ την καταπολέμησαν, γιατί...δεν μπορούσαν να την εγκολπώσουν στα θεωρητικά ιδεολογικά τους κανονιστικά στεγανά. Η εξέγερση ήταν μια αρνητικότητα που αρνήθηκε την παραχώρηση νοήματος.
Καμία αθροιστική απαρίθμηση των αιτίων δεν μπορούσε να την κατανοήσει ή να την εξηγήσει. Άρα η εμφάνιση της ήταν απρόβλεπτη, όπως και οι συνέπειές της είναι ακόμα άγνωστες. Είναι ένα συμβάν που δεν εξαντλείται στο άθροισμα των παραγόντων που την κατέστησαν δυνατή. Κάθε κατάσταση απαρτίζεται από μια άπειρη ακολουθία στοιχείων. Μέσα σε αυτήν την άπειρη επικράτεια, υπάρχει ένα "κενό" αόρατο στις δυνάμεις με την κυρίαρχη ιδεολογία. Το κενό αυτό , το αόρατο είναι οι ομάδες που δεν έχουν ύπαρξη. Κανένα πολιτικό συμβατικό νόημα δεν μπορεί να επιβληθεί σε αυτό το κενό. Είναι αυτοί πουζ ουν στο κενό. Αυτό το κενό είναι όμως ένα καθόλου απέναντι σε αυτούς που μυστικοποιούν τα συμφέροντά τους ως καθολικά. Το κενό αυτό λοιπόν ήρθε στο προσκήνιο και άφησε το ίχνος του ως το ανένταχτο που για να ενταχθεί πρέπει να σπάσει τα ιδεολογικά δεδομένα. Το συμβάν είναι φευγαλέο, έρχεται και φεύγει αφήνοντας ένα γλωσσικό ίχνος, που είναι ένα σχεδόν τίποτε. Αν η εξέγερση θα γίνει συμβάν εξαρτάται από εμάς κατά πόσο θα μείνουμε πιστοί σε αυτό το σχεδόν τίποτε, κατά πόσο θα την ονοματίσουμε και θα εμμείνουμε στην ανατροπή και επαναγραφή των πολιτικών κανόνων.
Δηλ. .όπως θα έλεγε και ο Αλτουσέρ οτιδήποτε περιλαμβάνεται στην πολιτική είναι αληθινά υποκειμενικής τάξης.
Για τη φιλοσοφία.
Η ταξική πάλη διαπερνά εγκάρσια όχι μόνο την επιστήμη αλλά και τη φιλοσοφία.
Η φιλοσοφία δεν θα πρέπει να είναι θεωρία. Είναι μία διαδικασία διαχωρισμών. Συλλογίζεται νέους συγκροτητικούς διαχωρισμούς που επαληθεύουν τη μετατόπιση της πολιτικής συνθήκης.
Η φιλοσοφία δεν έχει αντικείμενο. Είναι δράση που ανακαλύπτει νέες πραγματικές δυνατότητες υποκλινόμενη στην πολιτική της συνθήκη.
Η φιλοσοφία δεν έχει ιστορία. Είναι το “κενό μιας ειλημμένης απόστασης”.
Είμαι της γνώμης λοιπόν ότι πριν πούμε οτιδήποτε, οι αλτουσεριανοί διαχωρισμοί πολιτικής- φιλοσοφίας- επιστήμης -ιδεολογίας θα μας στοιχειώνουν είτε τους λάβουμε υπόψη είτε όχι, όπως βέβαια μας στοιχειώνουν και τα φαντάσματα του Μαρξ.
Καλή μας συζήτηση , μιας και έχει μεγάλη σχέση και με το "θάνατο του υποκειμένου" |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
opyrgos Αποκλεισμένο μέλος
Εγγραφή: 30 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 13248
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Απρ 07, 2009 1:51 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Ναι, το κατάλαβα ότι ήταν επαινετικό. Απλώς έκανα μια νύξη κι εγώ εις επίρρωση αυτών που είπε ο φίλος Chaos. Έτσι μόνο πρέπει να διαβαστεί. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
rakis Πρύτανης
Εγγραφή: 22 Ιαν 2008 Δημοσιεύσεις: 2857
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Απρ 07, 2009 1:53 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Σωστόςςςςςςςςςςς!!!!!
τώρα το πιασα έτσι
|
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Chaos Πρύτανης
Εγγραφή: 09 Φεβ 2008 Δημοσιεύσεις: 2132 Τόπος: Αθήναι
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Απρ 07, 2009 3:54 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
opyrgos έγραψε: |
Ναι! Κάνε μας τη χάρη για μας τους "πτωχούν τω πνεύματι" που δεν έχουμε γνώσεις θρησκειολογίας ή θρησκοληψίας.
|
Φίλε μου, φίλε μου, φίλε μου opyrgos, δεν ξέρω τι παρανόηση προκάλεσε την οργή σου. Δεν αμφισβήτησα ποτέ τις γνώσεις και τις πνευματικές ικανότητες, τις δικές σου ή του αγαπητού μου rakis. Με πραγματική απόλαυση παρακολουθώ τον διάλογό σας σε άλλα πεδία, ασχέτως εάν οι περιστάσεις δεν μου επιτρέπουν να παρέμβω με τη σοβαρότητα που του αξίζει.
Αντιθέτως, είναι εύκολη η παρέμβαση στα "θρησκολογικά" και προσφέρει και μια αίσθηση "μάχης" που είναι αναγκαία για ξεκούραση από την καθημερινότητα. Η υπερβολή της όμως, φτάνει να γίνεται και αυτή κουραστική' και αυτό ακριβώς έβαλα στην αρχική μου παρατήρηση. Θέλω να πω, όπως εύστοχα και εσύ παραπονέθηκες εδώ
http://www.filosofia.gr/forum/viewtopic.php?p=61090#61090
ότι το έχουμε παρακάνει μ' αυτή την ιστορία.
Τώρα για το θέμα, πάλι πολύ στα γρήγορα:
Επικεντρώθηκα στο γεγονός, ότι ο Αλτουσέρ ήταν παιδί της εποχής του' και προϊόν της. Η χρυσομπρούτζινη εικοσαετία των '60 και '70, παρήγαγε μια πλειάδα διανοητών, των οποίων η αλληλεπίδραση μας έδωσε υπέροχα δείγματα σκέψης και δι-όρασης. Κάτι τέτοιο αποτυπώνει και ο rakis εδώ
http://www.filosofia.gr/forum/viewtopic.php?p=61408#61408
και μπορώ να πω ότι με καλύπτει περίπου με κάθε του λέξη.
Οι ειδικές μου αναφορές στον Γκαροντί και τον Αμίν δεν ήταν από εξυπνακισμό, αλλά απηχούσαν την άποψη μου για τις επιδράσεις υπό τις οποίες σχηματίστηκε το σύνολο έργο του, είτε θετικά (με πρόσληψη, επεξεργασία και επέκταση ιδεών) είτε αρνητικά (με αντίθεση προς αυτές).
Θα ήθελα να μου δώσεις μια - δυό μέρες περιθώριο προκειμένου να τεκμηριώσω αυτή την άποψη.
Στο μεταξύ ας ληφθούν υπ' όψιν αυτά:
http://www.zougla.gr/news.php?id=6063
από τον παλιόφιλο τον Κλεάνθη τον Γρίβα, του οποίου κανείς δεν μπορεί να του αμφισβητήσει τις γνήσιες Αλτουσεριανές καταβολές...
_________________ Ψάχτης, Ξερόλας, Ανακατωσούρας, Καλότροπος, Κακόψυχος...
http://chaos-excavations.blogspot.com/
Έχει επεξεργασθεί απο τον/την Chaos στις Τρι Απρ 07, 2009 5:46 pm, επεξεργάσθηκε 1 φορά συνολικά |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Chaos Πρύτανης
Εγγραφή: 09 Φεβ 2008 Δημοσιεύσεις: 2132 Τόπος: Αθήναι
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Απρ 07, 2009 4:59 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
opyrgos έγραψε: |
Πάντως, τον Σαμίρ Αμίν τον είχα διαβάσει στο βιβλίο του Βεργόπουλου.
|
Ο καλός μας ο Κωστής, ενώ διαθέτει εξαίρετο μυαλό, ανέκαθεν είχε την τάση να προεξάρχει την ιδεολογία του απέναντι στα ίδια τα προϊόντα της σκέψης του...
_________________ Ψάχτης, Ξερόλας, Ανακατωσούρας, Καλότροπος, Κακόψυχος...
http://chaos-excavations.blogspot.com/ |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Chaos Πρύτανης
Εγγραφή: 09 Φεβ 2008 Δημοσιεύσεις: 2132 Τόπος: Αθήναι
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Απρ 07, 2009 6:09 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Πρώτιστη ενέργεια, είναι το να αμφισβητήσω ότι το ίδιο το μυαλό και οι αισθήσεις μου μού εμφανίζουν ως πραγματικότητα.
Κατόπιν τούτου, δικαιούμαι να αρχίζω να βγάζω συμπεράσματα' υπό τον όρο ότι τα έχω υπό διαρκή αμφισβήτηση.
Τέλος, δύναμαι να εξάγω νόμους (υπό τον όρο ότι θα έχω τον πλήρη έλεγχο για την επαναδιατύπωσή τους όταν καταστούν αναποτελεσματικοί).
http://www.filosofia.gr/forum/viewtopic.php?t=2261
_________________ Ψάχτης, Ξερόλας, Ανακατωσούρας, Καλότροπος, Κακόψυχος...
http://chaos-excavations.blogspot.com/ |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
opyrgos Αποκλεισμένο μέλος
Εγγραφή: 30 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 13248
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Απρ 07, 2009 9:02 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Chaos, ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΗ! Δεν το εννοούσα με τον τρόπο που το εξέλαβες! Ο τόνος μου ήταν ειρωνικός γι' αυτούς που όπως πολύ σωστά είπες κατήντησαν το φόρουμ, φόρουμ θρησκειολογίας. ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΗ! Mα αφού το ίδιο εξήγησα και στον rakis παραπάνω. Δεν το διάβασες; |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Chaos Πρύτανης
Εγγραφή: 09 Φεβ 2008 Δημοσιεύσεις: 2132 Τόπος: Αθήναι
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Απρ 12, 2009 12:48 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
opyrgos έγραψε: |
Chaos, ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΗ! Δεν το εννοούσα με τον τρόπο που το εξέλαβες! Ο τόνος μου ήταν ειρωνικός γι' αυτούς που όπως πολύ σωστά είπες κατήντησαν το φόρουμ, φόρουμ θρησκειολογίας. ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΗ! Mα αφού το ίδιο εξήγησα και στον rakis παραπάνω. Δεν το διάβασες;
|
Φίλε μου opyrgos, ζητώ τη συγγνώμη σου. Απορροφήθηκα τόσο από το κείμενο του rakis, που δεν πρόσεξα τις άλλες καταχωρήσεις.
Κατά τα άλλα δεν ξέχασα την υποχρέωσή μου για μια εξήγηση της αρχικής μου τοποθέτησης, αλλά - φευ - οι ανάγκες της ζωής...
Στο μεταξύ, ιδού κάτι που νομίζω ότι σχετίζεται με την ευρύτερη σημαντική του θέματος:
http://www.filosofia.gr/forum/viewtopic.php?p=61522#61522 _________________ Ψάχτης, Ξερόλας, Ανακατωσούρας, Καλότροπος, Κακόψυχος...
http://chaos-excavations.blogspot.com/ |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
opyrgos Αποκλεισμένο μέλος
Εγγραφή: 30 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 13248
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Απρ 12, 2009 1:10 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Κατάλαβες πάντως ότι αυτός ο ειρωνικός τόνος δεν απευθυνόταν σε σένα, έτσι; Κατά τα άλλα, στην τελευταία σου παράθεση, ίσως δε συμφωνώ σε όλα. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
Chaos Πρύτανης
Εγγραφή: 09 Φεβ 2008 Δημοσιεύσεις: 2132 Τόπος: Αθήναι
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Απρ 12, 2009 1:19 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
opyrgos έγραψε: |
Κατά τα άλλα, στην τελευταία σου παράθεση, ίσως δε συμφωνώ σε όλα.
|
Αν συμφωνούσαμε σε όλα, προς τι να ζούμε; Ή - ακόμη χειρότερα - προς τι να σκεπτόμεθα;
_________________ Ψάχτης, Ξερόλας, Ανακατωσούρας, Καλότροπος, Κακόψυχος...
http://chaos-excavations.blogspot.com/ |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
opyrgos Αποκλεισμένο μέλος
Εγγραφή: 30 Νοέ 2007 Δημοσιεύσεις: 13248
|
Δημοσιεύθηκε: Κυρ Απρ 12, 2009 2:04 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Έχεις απόλυτο δίκιο! Άλλωστε και μένα δε μ' αρέσει να συμφωνώ. Ρώτα τον rakis. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
|
|