Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

MARTIN HEIDEGGER, ο γερμανός γίγας φιλόσοφος
Μετάβαση στη σελίδα Προηγούμενο  1, 2, 3
 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Συζητήσεις για Πρόσωπα
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
nektarios alexi
Καθηγητής


Εγγραφή: 19 Μάϊ 2006
Δημοσιεύσεις: 63

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Μάϊ 28, 2006 6:15 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Φίλε Κούρο,

Οι υπαρξιστές είναι η τροφή μου. Very Happy Ένθεοι και άθεοι οπως λές.Θα το ψάξω το βιβλίο οπώσδήποτε.Προτείνω και εγώ καποιά βιβλία πολύ αξιολόγα,υπαρξιακου,οντολογικού προβληματισμού.Τον Φωτισμό του ανθρώπου,του Χρηστου Μαλεβίτση,Εγώ ένας άλλος του Ουγγρου Ίμρε Κέρτεζ,και όπωσδήποτε το Πνεύμα του Ντοστογιέφσκι,του Νικόλαου Μπερδιαεφ.Η κορύφωση της υπαρξιακής φιλοσοφίας.Διαβάζωντας αυτά τα βιβλία,νιώθεις ότι χρόνος και χώρος είναι πλέον ανύπαρκτα.Ίσως μέσα απο αυτά τα αναγνώσματα,να βιώνεις για λίγο το Είναι στην πληρότητα του,η .Ίσως όμως να είναι και φαντάσιώσείς,προβολές τών προσωπικών μας πιστεύω.΄
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Μάϊ 30, 2008 12:05 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Χωρίς διάθεση να αποτίσουμε φόρο τιμής σε κανέναν και να επαναλαμβάνουμε επαίνους, θα ήθελα καλύτερα να απομονώσω, ει δυνατόν, τη κύρια σκέψη του Μάρτιν Χάιντεγγερ. Δεν θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε εύκολα τον Χάιντεγγερ υπαρξιστή, ο ίδιος άλλωστε το αρνείται και πολλές φορές στις παραδόσεις του μιλάει εναντίον της θεωρίας που την ονομάζει υπαρξισμό. Αυτό που βλέπει στον υπαρξισμό είναι μια θεωρία και είναι αμφιθυμικός και διστακτικός στις θεωρίες αυτές που καθιερώνονται πηγμένες. Οφείλουμε ωστόσο να παραδεχτούμε ότι ο Χάιντεγγερ είχε εκδηλώσει το ενδιαφέρον του για το ερώτημα περί της έννοιας του Είναι, και όχι για ηθικά ή ψυχολογικά θέματα που απασχολούν τους άλλους υπαρξιστές ή φιλόσοφους της υπόστασης. Και δεν ήταν πρόθυμος να επιχειρήσει να διατυπώσει ηθική πριν απευθυνθεί το οντολογικό ερώτημα της σημασίας του Είναι.

Η πρώιμη ανάγνωση του Μπρεντάνο (Von der mannigfachen Bedeutung des Seienden nach Aristoteles) από τον Χάιντεγγερ, τον οδήγησε στο να εμβαθύνει στο ερώτημα του Είναι που στη δυτική γνωσιοθεωρία έπαψε από καιρό να αποτελεί αντικείμενο σκέψης, γιατί η φιλοσοφία, μολονότι σκεφτόταν ανέκαθεν και κατονόμαζε το Είναι, ποτέ δεν το προήγαγε σε θέση ερωτήματος. Γιατί; Γιατί το να θέσουμε το ερώτημα για το Είναι σημαίνει στην πραγματικότητα ότι το μετατρέπουμε σε πρόβλημα ως προς το νόημα και την αλήθεια του, πράγμα που ποτέ δεν αποτόλμησε η φιλοσοφία θέτοντας το Είναι ως αξίωμα. Αυτό το Είναι περιλαμβάνεται πάντα εκ των προτέρων στη σύλληψη κάθε όντος, το νόημα του είναι κατά κάποιον τρόπο προσιτό, μολονότι ούτε διατυπώνεται ούτε αποσαφηνίζεται. Για να διασαφηνιστεί λοιπόν το νόημά του, πρέπει να ερωτηθεί εκείνο το ον που είναι δυνατόν να κατανοήσει το Είναι, δηλαδή ο άνθρωπος και μόνον αυτός. Η σκέψη αυτή θα εκφραστεί στο σημαντικότερο έργο του Χάιντεγγερ Είναι και Χρόνος (1927) όπου και θέτει το ερώτημα «τί είναι το είναι;» Στη μετά Είναι και Χρόνος εποχή, καταδεικνύεται μια μάλλον ποιητική εστίαση της σκέψης του στην άρση των εμποδίων από την πολιτισμική και προσωπική μας ζωή, ώστε να εμφανιστεί αυτό που ονόμασε συμβάν του Είναι. Εν ολίγης ο Χάιντεγγερ, επέκρινε πάντα όσους αποσπούσαν την προσοχή μας από την απόκτηση πρόσβασης στο Είναι, εστιάζοντας σε μεταφυσικά ερωτήματα για την ουσία και την ύπαρξη, την αιτία και το αποτέλεσμα, το υποκείμενο και το αντικείμενο, αλλά και στις θεωρίες της ανθρώπινης φύσης.


Έχει επεξεργασθεί απο τον/την opyrgos στις Πεμ Απρ 29, 2010 6:46 pm, επεξεργάσθηκε 2 φορές συνολικά
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Μάϊ 30, 2008 2:17 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Όντως. και με αφορμή το θρεντ για το μηδέν, να συμπληρώσω ότι στη θεμελιώδη οντολογία ανήκει η θεμελίωση της εσωτερικής δυνατότητας του ερωτήματος για το Είναι ως θεμελιώδους προβλήματος της μεταφυσικής , δηλ. της ερμηνείας του Dasein ως χρονικότητας.
Άρα,

Θεμελιώδης οντολογία είναι
1. η υπαρκτική αναλυτική που θα φανερώσει ότι η ουσία, δηλ. το είναι του Dasein , είναι να κατανοεί το Είναι
και
2. η αναλυτική της χρονικότητας.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Μάϊ 31, 2008 12:32 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

rakis έγραψε:
η υπαρκτική αναλυτική που θα φανερώσει ότι η ουσία, δηλ. το είναι του Dasein , είναι να κατανοεί το Είναι
Θα έλεγα καλύτερα ότι είναι η δεκτικότητά του στο Είναι και η προσήλωσή του στη «κλήση», που στην καθημερινότητα διαφεύγει της προσοχής μας, και όχι η κατανόηση του Είναι.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Μάϊ 31, 2008 12:56 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

ποια η διαφορά δεκτικότητας και κατανόησης κατά Heidegger βέβαια;
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Μάϊ 31, 2008 1:03 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Η δεκτικότητα εμπεριέχει και την κατανόηση. Το αντίστροφο όμως όχι. Μπορεί να κατανοήσω τη διάσταση του Είναι αλλά η «βιομέριμνα» να εξακολουθήσει να με βυθίζει μέσα της και να μην γίνω δεκτικός ποτέ σ' αυτό. Παράδειγμα ο θάνατος (Είναι-προς-θάνατο). Οι περισσότεροι άνθρωποι νομίζουν ότι δεν θα πεθάνουν ποτέ. Μπορεί όλοι μέσα τους να ξέρουν τι πρόκειται να συμβεί αλλά λίγοι είναι αυτοί που πραγματικά το κατανοούν. Διότι όλοι όσοι πέθαναν απ' τη στιγμή που άρχισε να υπάρχει ζωή μέχρι σήμερα, όλοι ήταν κάποιοι άλλοι. Όλοι. Αυτός που πεθαίνει είναι πάντα άλλος, ποτέ εμείς οι ίδιοι. Όλοι κατανοούν το Είναι-προς-θάνατο αλλά λίγοι είναι αυτοί που είναι δεκτικοί σ' αυτό.

Έχει επεξεργασθεί απο τον/την opyrgos στις Κυρ Απρ 25, 2010 11:02 pm, επεξεργάσθηκε 1 φορά συνολικά
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Μάϊ 31, 2008 1:05 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

έχεις δίκιο.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Μάϊ 31, 2008 1:24 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Ο Χάιντεγγερ μάλιστα υιοθετεί πολλές έννοιες των Κίρκεγκωρ και Νίτσε ώστε να επεξηγήσει τον τρόπο απόκτησης πρόσβασης στο Είναι, για το οποίο έχουμε ήδη μία αμυδρή ιδέα. Χρησιμοποιεί την «ερμηνευτική» μέθοδο για να διαρθρώσει την ιδέα αυτή, ενώ καθώς ξεδιπλώνει τις προκαταρκτικές αυτές σκέψεις του, αναδύεται η υπαρξιστική τους συνάφεια.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Σαβ Μάϊ 31, 2008 2:34 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

ναι αλλά έτσι μας επιστρέφεις στην κατανόηση για τον εξής λόγο: η μέθοδος της ερμηνευτικής οντολογίας είναι η ερμηνεία με την πρωταρχική σημασία ενός λόγου δηλωτικού(ερμηνεύειν) που επιτρέπει το κατανοείν και που αναγγέλλει στην κατανόηση το αυθεντικό νόημα του Είναι και των θεμελιωδών του δομών.
Τώρα πώς νοείται η κατανόηση;
Το Dasein είναι τόπος κατανόησης του Είναι. Είναι αυτή η κατανόηση.Το κατανοείν ανήκει στη δομή του Dasein και αυτό ονομάζει ο φιλόσοφος "ύπαρξη". Ανήκει δηλ. στη φύση του Dasein να υπάρχει έτσι ώστε να βρίσκεται κοντά σε ένα άλλο όν, δηλ. να του επιτρέπει να γνωρίζει τον εαυτό του , να του επιτρέπει την αυτοκατανόηση.
Τι σημαίνει αυτοκατανόηση;
Αφορά το είναι-στον-κόσμο. Ανήκει στη δομή του Dasein να μπορεί από πριν να προβάλλει πάντα ένα κόσμο. η δυνατότητα υποδηλώνει ότι το Dasein είναι πάντα έξω από τον εαυτό του, εξ-ίσταται.
Η κατανόηση είναι δράση απέναντι στο ον.
να υπάρχω σημαίνει να κατανοώ. Το να υπάρχω όμως σημαίνει να υπάρχω ως είναι στον κόσμο. το Dasein υπάρχει με τον τρόπο που να μπορεί να είναι σύμφωνα με τις δυνατότητές του. Αυτή η κατανόηση του dasein και των δυνατοτήτων του αποτελεί την πρωταρχική έννοια του κατανοείν.
κατανοώ σημαίνει να είμαι διαρκώς στην προβολή μιας δυνατότητας. Και δυνατότητα σημαίνει άνοιγμα. Η προβολή συνεπώς είναι ο τρόπος με τον οποίο υπάρχω ελεύθερα.
Η κατανόηση είναι οντική καθώς αναφέρεται στο Dasein δηλ. σε ένα ον, αλλά και οντολογική γιατί ήδη διαγράφεται μέσα στην προβολή η προ-κατάληψη της κατανόησης του Είναι.
Άρα πρέπει να διερευνήσουμε αυτήν την προ-κατάληψη.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Δευ Ιούν 02, 2008 10:26 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Η ερμηνευτική (όπως άλλωστε και η φαινομενολογία) είναι πρωταρχικά μέθοδος και όχι μεταφυσική ή οντολογική θεωρία. Θεωρεί ότι η γνώση είναι συγκείμενη και ο γνώστης αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα με την «προκατάληψη» ή την εκ των προτέρων κατανόησή του. Στα χέρια του Χάιντεγγερ και ιδιαίτερα του μαθητή του Χανς-Γκέοργκ Γκάνταμερ, η «κατανόηση» και η ερμηνεία μάς πρόσφεραν το θεμελιώδη τρόπο να υπάρχουμε μέσα στον κόσμο.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
aρxιtοfιl
Επιστημονικός Συνεργάτης


Εγγραφή: 29 Μάϊ 2008
Δημοσιεύσεις: 21
Τόπος: αθήναι

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τρι Ιούν 03, 2008 12:07 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

rakis έγραψε:

Τι σημαίνει αυτοκατανόηση;
Αφορά το είναι-στον-κόσμο. Ανήκει στη δομή του Dasein να μπορεί από πριν να προβάλλει πάντα ένα κόσμο. η δυνατότητα υποδηλώνει ότι το Dasein είναι πάντα έξω από τον εαυτό του, εξ-ίσταται.



λιγη βοήθεια...
και μια ερώτηση:είναι δυνατη η κατανόηση του Είναι;
αν κατάλαβα καλά το Dasein είναι η ίδια η κατανόηση του Είναι. πως γίνεται όμως να κτανοείς το Ειναι μέσα από μια άλλη μορφή Είναι(dasein=ωδε ειναι)δηλαδη η δυνατότητα κατανόησης μας, η γεύση μας από το Είναι δεν είναι εκπτωτική μορφή του Είναι;
βασίζομαι σε δικά σας σχόλια γιατί δεν εχω διαβάσει Χαιντεγγερ
μπορείτε μηπως να παραθεσετε σχετικη μεταφρασμενη βιβλιογραφία;
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email MSN Messenger
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούν 04, 2008 9:25 am    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Η κατανόηση του Είναι είναι πράγματι δυνατή μέσω μιας κρυμμένης υπόστασης που δεν επικοινωνεί με τον άνθρωπο παρά έμμεσα, μέσα στο αίνιγμα και τη μυστηριακότητα της ανθρώπινης ύπαρξης. Αυτή η κρυμμένη υπόσταση είναι το Dasein ή το ώδε-Είναι, που για τον Χάιντεγγερ δηλώνει τον άνθρωπο κάτω απ' την προοπτική του Είναι του. Και γι' αυτό και η ουσία του έγκειται στην ύπαρξή του και τα χαρακτηριστικά που μπορούν ν' αποδοθούν σ' αυτό το ον δεν είναι παρευρισκόμενες «ιδιότητες» ενός παρευρισκόμενου όντος, αλλά είναι τρόποι κατά τους οποίους αυτό το ον μπορεί να είναι και τίποτε περισσότερο.

Έχει επεξεργασθεί απο τον/την opyrgos στις Κυρ Απρ 25, 2010 11:03 pm, επεξεργάσθηκε 1 φορά συνολικά
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
aρxιtοfιl
Επιστημονικός Συνεργάτης


Εγγραφή: 29 Μάϊ 2008
Δημοσιεύσεις: 21
Τόπος: αθήναι

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούν 04, 2008 6:01 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

opyrgos έγραψε:
Η κατανόηση του Είναι είναι πράγματι δυνατή μέσω μιας κρυμμένης υπόστασης που δεν επικοινωνεί με τον άνθρωπο παρά έμμεσα, μέσα στο αίνιγμα και τη μυστηριακότητα της ανθρώπινης ύπαρξης. Αυτή η κρυμμένη υπόσταση είναι το Dasein ή το ώδε-Είναι, που για τον Χάιντεγγερ δηλώνει τον άνθρωπο κάτω απ' την προοπτική του Είναι του. Και γι' αυτό και η ουσία του έγκειται στην ύπαρξή του και τα χαρακτηριστικά που μπορούν ν' αποδοθούν σ' αυτό το ον δεν είναι παρευρισκόμενες «ιδιότητες» ενός παρευρισκόμενου όντος, αλλά είναι τρόποι κατά τους οποίους αυτό το ον μπορεί να είναι και τίποτε περισσότερο.


αν το κατανοώ σωστά έχει μεγάλη συγγένει με τον υπαρξισμο(νομιζω εχει προαναφερθει)
ομως η διαφορα του έγκειται στο οτι περιοριζει αυτους τους τροπους;
τους τροπους υπαρξης εννοω.
λες "τον ανθρωπο μεσα απο την προοπτικη του Ειναι του", δηλαδη υπάρχουν πολλα Ειναι; ή πολλα dasein που αντιστοιχιζονται σε ενα καθολικο μυστηριακο κλπ Ειναι;
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Αποστολή email MSN Messenger
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Τετ Ιούν 04, 2008 8:29 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Θα έλεγα ότι η αλήθεια που βιώνει ο άνθρωπος είναι υποκειμενική (σύμφωνα πάντα με τη φιλοσοφία του υπαρξισμού). Είναι η αλήθεια που οικειοποιείται, που «κάνει δική του», που δίνει έμφαση στο πώς και όχι στο τι.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Συζητήσεις για Πρόσωπα Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Μετάβαση στη σελίδα Προηγούμενο  1, 2, 3
Σελίδα 3 από 3

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center