Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας |
Συγγραφέας |
Μήνυμα |
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ Νεοφώτιστος
Εγγραφή: 18 Ιούν 2012 Δημοσιεύσεις: 8
|
Δημοσιεύθηκε: Δευ Ιούλ 30, 2012 11:24 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Πράγματι κ. Μαυροφρείδη, η φράση, '' όλες οι γνώσεις μας αρχίζουν μέ τήν εμπειρία αλλά αυτό δέν σημαίνει ότι καί πηγάζουν από τήν εμπειρία'' είναι χαρακτηριστική μεγαλειώδης φράση τού Em. Kant (εάν τήν θυμάμαι επακριβώς). Καί ακριβώς η πηγή τής γνώσης μας είναι τό μέγα ζητούμενο εξ επόψεως γνωσιοθεωρητικής. Καί στόν Πλάτωνα (άν καί δέν είχε τεθεί εμφατικά τό γνωσιοθεωρητικό ζήτημα) η γνώση αποτελεί '' ανάμνηση τής ψυχής''. Στόν Αριστοτέλη, κάθε μάθηση καί διδασκαλία προσγίνεται σέ εμάς έκ ''προυπαρχούσης γνώσεως''. Αναρωτιέμαι εάν όντως η γνώση είναι τέτοιου καταγωγικού χαρακτήρα. Διότι εάν πράγματι αποδειχθεί πώς έτσι είναι θαρρώ πώς όλες οι θετικές επιστήμες τής εποχής μας πού βασίζονται στήν εμπειρία (παρατήρηση καί πείραμα) στήν αυγή μιάς νέας εποχής τού καθαρού πνεύματος, θά απωλέσουν τήν αίγλη τους. Κάποιοι από εμάς ονειρεύονται...
Υ.Γ.
Ευχαριστώ γιά τήν συμμετοχή. _________________ ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
Αριστεύων Πρύτανης
Εγγραφή: 17 Σεπ 2010 Δημοσιεύσεις: 686 Τόπος: Αλλού
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Ιούλ 31, 2012 12:06 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ έγραψε: |
Εάν τελικά αυτός ο κόσμος δέν υπάρχει, ούτε ώς πραγματικότητα, ούτε ώς δυνατότητα, από πού θά αντλήσει κανείς, ρωτώ, νόημα ύπαρξης πού δέν ματαιώνεται καί αθανασία; Καί ακόμη περαιτέρω, πώς θά ήταν δυνατόν
νά κομίσει κανείς μιά πρόταση ζωής πού νά ενδιαφέρει πανανθρώπινα ώστε η ανθρωπότητα νά περάσει σέ ένα άλλο ήθος, σέ έναν άλλο πολιτισμό;
Υ.Γ.
Θά επιθυμούσα ειλικρινά καί τήν δική σου γνώμη. |
Ο κόσμος ετούτος βέβαια και υπάρχει ώς πραγματικότητα.
Ως πρός τον πολιτισμό του κόσμου δεν χρειάζεται κατα την γνώμη μου κάποιο άλλο ήθος .
Πολιτισμός στον κόσμο που ζούμε για τον άνθρωπο ώς άτομο είναι μόνον ο Χριστιανικός πολιτισμός, ό αποκαλούμενος δυτικός , ο οποίος και απολαμβάνει όλα τα αγαθά του πολιτισμού..
Δεν υπάρχουν άλλοι πολιτισμοί στην Γη.
Στο πνεύμα κυριαρχεί η λογική πρωτίστως και πάνω απο όλα, η οποία και δημιούργησε και την επιστήμη που υπάρχει σήμερα.
Το ερώτημα είναι εάν η επιστήμη απο μόνη της θα είναι ικανή να δώσει λύσεις σε όλα τα προβλήματα που θα προκύψουν στο μέλλον.
Ομως αυτο φαίνεται αδύνατον να συμβεί εκ πρώτης όψεως.
Θα σού πώ ένα παράδειγμα για να καταλάβεις τι λέω.
Εάν π.χ. υπήρχε ποτέ η ανάγκη για τον άνθρωπο να εγκαταλείψει τον πλανήτη Γη ο οποίος θα ήτο έτοιμος να καταστραφεί, και δεν υπήρχε η δυνατότητα να φύγουν όλοι ....τότε θα γινόταν επιλεκτική φυγή με αποτελέσμα να πεθάνουν τα 6,9 απο τα 7 δις ανθρώπων τα οποία θα εγκαταλείποντο.
Επίσης εάν κάποιος ανεκάλυπτε το ελιξήριο της αθανασίας ..πάλι θα υπήρχε επιλεκτική χορήγηση αυτού στούς ανθρώπους με αποτέλεσμα να γίνει πόλεμος για το ποιός θα το πάρει.
Και ο πολιτισμός δηλαδή καθορίζεται σε τεράστιο βαθμό απο την ανάγκη.
Π.χ. το ελιξήριο της αθανασίας δεν θα δινόταν στούς Μουσουλμάνους διότι κανείς απο εμάς δεν θα ήθελε τον αλλάχ να αυτοκτονάει εδω κι εκεί και να τρομοκρατεί τούς άλλους ζωντανούς.
Ομοίως εάν ήτο Μουσουλμάνος ο εφευρέτης ...το ελιξήριο δεν θα χορηγείτο στούς Χριστιανούς και λοιπούς λόγω έχθρας _________________ Ολοι έχουν ένα χορό κι ένα τραγούδι |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
diogenis Πρύτανης

Εγγραφή: 31 Αύγ 2009 Δημοσιεύσεις: 119
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Ιούλ 31, 2012 11:23 am Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ έγραψε: | Έξοχα μίλησες, αγαπητέ. Πρίν ακόμη καταπιαστούμε μέ τά γενικά καί αφηρημένα προβλήματα τής αθανασίας καί τής ελευθερίας είμαστε από τήν ίδια τήν φύση μας υποχρεωμένοι νά μιλήσουμε γιά τήν καρέκλα καί τό τριαντάφυλλο. Θά διαπιστώσουμε όμως πώς μιλώντας για αυτά, ολίγον κάτ' ολίγον, αναπόφευκτα θά ξεφύγουμε από τό περιορισμένο αισθητικό τους περιεχόμενο. Τί είναι άλλωστε η δημιουργία ολοκλήρου τού ανθρώπινου πολιτισμού παρά η διαρκής αγωνία τού παγκοσμίου ανθρώπου καθώς αναμετράται μέ τό τυχαίο, τήν ειμαρμένη, τόν θάνατο; Δέν είναι η βαθειά υπαρξιακή του ανάγκη νά κομίσει τόν λόγο μέσα στήν φύση;
Καθώς μιλάμε γιά τήν καρέκλα καί τό τριαντάφυλλο, θά μιλήσουμε αναπόφευκτα γιά τό τραπέζιο σχήμα καί τήν ευωδία πού δέν προέρχεται αποκλειστικά από τήν τροφή. Άρα, γιά τήν γεωμετρία καί τήν αισθητική.
Καί είναι απολύτως αληθές πώς η στέρεη γνώση γιά τίς γενικές αλήθειες δέν είναι δυνατή. Δέν είναι όμως δυνατό από τήν ίδια τήν φύση τού ανθρωπίνου πνεύματος νά περιοριστεί στήν μερικότητα καί προσωρινότητα τού κόσμου τής εμπειρίας καί τών αισθήσεων. Αποζητά πάντα τήν ενότητα τού επιστητού, τήν καθολικότητα τής γνώσης καί τήν μονιμότητα σάν κάποια αιωνιότητα. Τελικά κατά τήν γνώμη μου, τήν απόλυτη ελευθερία ώς αυτοκαθορισμό τής ύπαρξης μέσα από τήν βαθειά επιθυμία γιά δημιουργία.
Θαρρώ πώς δέν πρέπει νά σέ ανησυχεί κάποια πιθανότητα ενός ανόητου ιδεαλισμού, αφού καί η μεταφυσική τόν κόσμο τής εμπειρίας καί τών αισθήσεων επιδιώκει νά μεταμορφώσει μέ τήν εφαρμογή των θεωρητικών αληθειών τού πνεύματος καί όχι νά μάς εξορίσει σέ κάποιο ανύπαρκτο σύμπαν. Κάθε φορά πού η μεταφυσική κατορθώνει νά τό πράξει αυτό, η ανθρωπότητα προχωρά ένα βήμα πρός έναν καινούριο κόσμο αληθείας, δικαιοσύνης καί ελευθερίας. Κατά τήν γνώμη μου, καί η παρούσα ελληνική καί παγκόσμια κρίση τής οικονομίας, τών θεσμών καί τών αξιών, μάς ζητά νά καταλάβουμε ένα ανθρωπολογικό πρόβλημα πού αποζητά μιά νέα μεταφυσική, μιά νέα οντολογική πρόταση σαρκωμένη στήν καρδιά τού σύγχρονου κόσμου. Δέν είναι τούτο πράγματι μιά υπέρτατη ιερή φιλοδοξία γιά εκείνον πού θά αποτολμήσει τήν δημιουργία ενός τέτοιου νοήματος; |
Μερικές παρατηρήσεις φίλε μου
Οταν παρατηρούμε τη θέα μιας καρέκλας, χρησιμοποιουμε καταρχας την αισθηση της όρασης κι υστερα μπορούμε να το ψηλάφίσουμε και να το χτυπήσουμε έλαφρα για να ακούσουμε τον ήχο του. Το τραπέζιο σχήμα το ονομάσαμε με την συγκεκριμένη λέξη που είναι παράγωγη της λέξης τραπέζι που είναι η εποπτεία των παρατηρήσεων των αισθήσεων για το τραπέζι. Ομοίως και για το παράδειγμα του τριαντάφυλλου.
Δεν απορίπτω την Μεταφύσικη, απλώς αμφιβάλω για τις καθάρες αλήθειες που γεννάει και κατά πόσον μπορεί να αντιπαρατεθεί με τις καθαρές αλήθειες των εμπειριων μέσω των αισθήσεων.
Επίτρεψε μου να διαφωνήσω για την ικανότητα της μεταφυσικής να “νά μεταμορφώσει μέ τήν εφαρμογή των θεωρητικών αληθειών τού πνεύματος καί όχι νά μάς εξορίσει σέ κάποιο ανύπαρκτο σύμπαν. Κάθε φορά πού η μεταφυσική κατορθώνει νά τό πράξει αυτό, η ανθρωπότητα προχωρά ένα βήμα πρός έναν καινούριο κόσμο αληθείας, δικαιοσύνης καί ελευθερίας.l Θα μπορούσες να αναφέρεις κάποιο παράδειγμα;
Τέλος, θέλω να συνοψίσω οτι πολλόι φιλόσοφοι χρησιμοποίησαν την μεταφυσικη για να χτίσουν το οικοδόμημα της σκέψης τους και κάποιες φορές ηταν τρομερά ωραίο αλλά δεν μπορώ να μην αμφιβάλω για τα θεμέλια του. Οι αισθήσεις εμπεριέχουν λιγότερο ρίσκο ως προς την σταθερότητα του οικοδομήματος. _________________ burn baby burn! |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ Νεοφώτιστος
Εγγραφή: 18 Ιούν 2012 Δημοσιεύσεις: 8
|
Δημοσιεύθηκε: Τρι Ιαν 07, 2014 9:36 pm Θέμα δημοσίευσης: ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ |
|
|
ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΛΟΙΠΟΝ ΣΕ ΟΛΟΥΣ. ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΓΙΑ ΤΟΥΤΟ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΜΕ ΑΠΑΣΧΟΛΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ. ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΚΑΠΟΙΑ ΥΠΟΔΕΙΞΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ Ή ΜΗ ΠΟΥ ΚΑΤΑ ΚΑΙΡΟΥΣ ΔΟΘΗΚΑΝ. ΘΑ ΠΡΟΤΙΜΟΥΣΑ ΝΑ ΜΑΘΩ ΚΑΤΙ ΑΠΟ ΚΑΝΤ ΚΑΙ ΧΕΓΚΕΛ. ΑΣ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΔΕΔΟΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΡΙΑ ΜΟΥ ΠΩΣ ΘΕΩΡΩ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΕΝΟΣ ΤΕΤΟΙΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ Ή ΠΑΡΑΔΟΧΗ Ή ΥΠΟΘΕΣΗ ΥΠΑΡΞΗΣ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΟΥΣΙΩΝ. ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΚΑΙ ΠΡΟΧΩΡΩ ΣΕ ΜΙΑ ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ ΣΧΕΤΙΚΗ. ΠΟΙΑ ΔΥΝΑΤΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΝΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΗ ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΧΕΓΚΕΛ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ; ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΑΠΟ ΠΡΙΝ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΚΑΛΟΔΙΑΘΕΤΗ ΚΑΙ ΕΜΠΕΡΙΣΤΑΤΩΜΕΝΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ. _________________ ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
mark Πρύτανης
Εγγραφή: 23 Ιούλ 2012 Δημοσιεύσεις: 2337
|
Δημοσιεύθηκε: Τετ Ιαν 08, 2014 4:17 pm Θέμα δημοσίευσης: Re: ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ |
|
|
ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΝΑΤΟΣ έγραψε: | ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΛΟΙΠΟΝ ΣΕ ΟΛΟΥΣ. ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΓΙΑ ΤΟΥΤΟ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΜΕ ΑΠΑΣΧΟΛΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ. ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΚΑΠΟΙΑ ΥΠΟΔΕΙΞΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ Ή ΜΗ ΠΟΥ ΚΑΤΑ ΚΑΙΡΟΥΣ ΔΟΘΗΚΑΝ. ΘΑ ΠΡΟΤΙΜΟΥΣΑ ΝΑ ΜΑΘΩ ΚΑΤΙ ΑΠΟ ΚΑΝΤ ΚΑΙ ΧΕΓΚΕΛ. ΑΣ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΔΕΔΟΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΡΙΑ ΜΟΥ ΠΩΣ ΘΕΩΡΩ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΕΝΟΣ ΤΕΤΟΙΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ Ή ΠΑΡΑΔΟΧΗ Ή ΥΠΟΘΕΣΗ ΥΠΑΡΞΗΣ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΟΥΣΙΩΝ. ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΚΑΙ ΠΡΟΧΩΡΩ ΣΕ ΜΙΑ ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ ΣΧΕΤΙΚΗ. ΠΟΙΑ ΔΥΝΑΤΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΝΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΗ ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΧΕΓΚΕΛ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ; ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΑΠΟ ΠΡΙΝ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΚΑΛΟΔΙΑΘΕΤΗ ΚΑΙ ΕΜΠΕΡΙΣΤΑΤΩΜΕΝΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ. |
Διάβασε σε αυτό το νήμα που κάτι λέμε για ελευθερία.
http://www.filosofia.gr/forum/viewtopic.php?p=176382#176382
Για τον Χέγκελ, το τελευταίο που διάβασα ήταν αυτό, όπου μιλάει για "το ορθό και το στρεβλό της κοινής γνώμης", καθώς και την ελευθερία της μάζας.
http://hegel-platon.blogspot.gr/2013/12/hegel.html |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
iason Πρύτανης
Εγγραφή: 01 Ιούν 2003 Δημοσιεύσεις: 4108 Τόπος: (Γ)Ελλάς
|
Δημοσιεύθηκε: Παρ Φεβ 21, 2014 2:01 pm Θέμα δημοσίευσης: |
|
|
Υπέρτατη ιερή φιλοδοξία. Το να ονειρεύεσαι δεν είναι κακό πράγματι, όμως επειδή το να κοιμάσαι όταν είσαι ξύπνιος μπορεί να έχει κάποιες συνέπειες, μήπως αγαπητέ μπορείς σε παρακαλώ να εξηγήσεις τι είναι αυτή η μεταφυσική για την οποία κάνεις λόγο; _________________ -Κάθε λόγος μπορεί να έχει αντίλογο. Κάθε αντίλογος πρέπει να έχει λόγο.
-Εγέμισεν ο ουρανός πετούμενους γαϊδάρους. |
|
Επιστροφή στην κορυφή |
|
 |
|