Θ.ΒοήθειαςΘ.Βοήθειας   ΑναζήτησηΑναζήτηση   Εγγεγραμμένα μέληΕγγεγραμμένα μέλη   Ομάδες ΧρηστώνΟμάδες Χρηστών  ΕγγραφήΕγγραφή  ΠροφίλΠροφίλ 
Συνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σαςΣυνδεθείτε, για να ελέγξετε την αλληλογραφία σας   ΣύνδεσηΣύνδεση 

Το Υπέρτατο Ον μέσα από τα μάτια του ψυχαναλυτή
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2  Επόμενο
 
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί
Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας :: Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας  
Συγγραφέας Μήνυμα
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Φεβ 28, 2013 9:53 am    Θέμα δημοσίευσης: Το Υπέρτατο Ον μέσα από τα μάτια του ψυχαναλυτή Απάντηση με Συμπερίληψη

Από τον Δήμο Μαρουδή

Το εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο του πατέρα Νικόλαου Λουδοβίκου Ψυχανάλυση και Ορθόδοξη Θεολογία διαβάσαμε αυτές τις μέρες. Το βιβλίο συνίσταται σε μια ενότητα τεσσάρων κειμένων - τα τρία από αυτά αποτελούν κείμενα από διαλέξεις που έχει δώσει ο συγγραφέας του βιβλίου - που στόχο τους έχουν να συσχετίσουν κάποιες κεντρικές θεολογικές έννοιες με συγγενικές προς αυτές, κατά τη γνώμη του συγγραφέα, προβληματικές της ψυχανάλυσης και να καταστεί δυνατόν, μέσα από μια επιχειρηματολογία, την οποία προσωπικά βρήκαμε άκρως ενδιαφέρουσα, ν' αποκατασταθεί ένας δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στους τόσο αφιστάμενους μεταξύ τους, φαινομενικά τουλάχιστον, χώρους της Θεολογίας και της Ψυχανάλυσης. Ο συγγραφέας του βιβλίου, άτομο ευρείας παιδείας και όσον αφορά τους τομείς της Ψυχολογίας και της Φιλοσοφίας, θα χρησιμοποιήσει ως κεντρικό μοχλό της επιχειρηματολογίας του τη διδασκαλία του Ζακ Λακάν (Jacques Lacan), η οποία τον έχει απασχολήσει κατά τις ώρες μελέτης της νεότητάς του, θα προσπαθήσει δε να φωτίσει «ψυχαναλυτικά», και όχι μόνον, τρεις κεντρικές έννοιες της πατερικής διδασκαλίας: την έννοια της επιθυμίας, της καθολικότητας και της εσχατολογίας.

Οσον αφορά την πρώτη από τις τρεις έννοιες, την επιθυμία: ο συγγραφέας ξεκινά ως μια αναδρομή στις κατευθυντήριες γραμμές τής νεωτερικότητας, όπως τούτη εκφράστηκε θεμελιακά ως λόγος του υποκειμένου. Περνώντας από την αξιολόγηση του έργου του Μπούμπερ (Buber) και του Λεβινάς (Levinas), όσον αφορά τη συνεισφορά τους σχετικά με το πρόβλημα της διυποκειμενικότητας, ο συγγραφέας εστιάζει σ' αυτόν καθεαυτόν τον σχηματισμό του υποκειμένου στον Lacan - σχηματισμός ο οποίος επιχειρείται μέσω της επιθυμίας. Το εσωτερικά διχασμένο υποκείμενο του Λακάν δεν είναι ξένο ως προς την υποκειμενοκεντρική σκέψη, αν και η ρήξη του γάλλου ψυχαναλυτή με τον Καρτέσιο είναι ξεκάθαρη: ας διαβάσουμε τον Καρτέσιο σαν ένα Εφιάλτη, θα πει ο Λακάν θεματοποιώντας το υποκείμενο ως κάτι που φέρει κεντρική σχάση.

Η επιθυμία αποτελεί έννοια -κεντρική κατηγορία της ψυχανάλυσης- κληρονομημένη από τον Φρόυντ (Freud). Ο Λακάν διαφοροποιείται ως προς τον Φρόυντ: η επιθυμία δεν συνιστά μονάχα ακραία εκδήλωση του ενστίκτου, μα επικοινωνιακό λόγο και όρο συγκρότησης του ανθρώπινου υποκειμένου· η επιθυμία απευθύνεται προς τον Αλλον και ως «επιθυμία του Αλλου» επιτρέπει μια διυποκειμενική συγκρότηση του υποκειμένου μέσω του Αλλου - σημείο κομβικό στη σκέψη του συγγραφέα μέσα από έναν προσανατολισμό που έρχεται ν' αγγίξει τις θεολογικές έννοιες της «περιχώρησης» και του «ομοουσίου». Ο συγγραφέας δεν διστάζει ν' ασκήσει, σ' αυτό το σημείο, κριτική στη «ναρκισσιστική», κατά τη γνώμη του, έννοια της δυτικής διυποκειμενικότητας, όπου «ο Αλλος δεν υπάρχει οντολογικά εντός μου, μα τον χρησιμοποιώ σε μια στιγμή και το θέμα μένει στο επίπεδο του φαντασιακού, στο στάδιο του καθρέφτη». Η επισήμανση πως στα όριά της «η ανθρώπινη επιθυμία δεν έχει αντικείμενο» (σ. 23), επιτρέπει στον συγγραφέα να μιλήσει «για μια καθαρή επιθυμητικότητα» (σ. 32), που τελικά μέσα από το λακανικό σχήμα μάς ανοίγει προς «το πατερικό σχήμα» της βλέψης προς την ενότητα - βλέψη τελικά του ανθρώπου προς τον ίδιο τον Θεό.

Σαν Κόλαση βλέπει ο συγγραφέας την απουσία του διαλόγου, την απουσία τού εσύ, μέσα στο οποίο καθρεφτίζεται μοναδικά το εγώ. «Λείπει ο τρόπος ν' αγαπηθώ, λείπει η επιθυμία του Αλλου. Αυτό είναι η Κόλαση» (σ. 35). Αν και τούτη η έννοια της Κόλασης διαφέρει από την Κόλαση», με την οποία έζησε το φαντασιακό του δυτικού ανθρώπου για αιώνες, ο πατέρας Νικόλαος Λουδοβίκος θα νεωτερίσει προχωρώντας σε μια τολμηρή συσχέτιση: Για τους Ελληνες ισχύει και αυτό: «Το ον είναι αντικειμενικό, αλλά εγώ υπάρχω και είμαι ζωντανός και εφίεμαι της πλήρους οντότητός μου και έχω μια επιθυμία ανώνυμη και μια κοινωνία χωρίς σκοπό. Ακριβώς γι' αυτό δυσκολευόμαστε να φτιάξουμε εδώ κράτος ευρωπαϊκό» (σ. 97). Προχωρώντας σ' έναν διαχωρισμό της ορθόδοξης πατερικής θεολογίας από τη δυτική, ο συγγραφέας υποστηρίζει πως το μυστήριο του Σταυρού του Χριστού συνιστά τελικά «αποδοχή της επιθυμίας του Αλλου» και το υπέρτατο τούτο νόημα επιτυγχάνεται τελικά στην Ορθόδοξη Θεολογία, σύμφωνα με την «υπόρρητη επιλόγη» του λακανικού σχήματος.

Δεν θα επεκταθούμε περισσότερο πάνω σ' αυτό. Θεωρώντας την προσπάθεια του πατέρα Νικολάου Λουδοβίκου εμπνευσμένη και καθώς ο συγγραφέας του σχολιαζόμενου βιβλίου επιχειρεί να δει την ψυχανάλυση με μια ματιά θεολογική, εμείς θα επιχειρήσουμε, σε πολύ περιορισμένο χώρο, να διανύσουμε την αντίστροφη διαδρομή, να διατυπώσουμε κάποιες σκέψεις πάνω στο θρησκεύεσθαι από σκοπιά ψυχαναλυτική.

Είναι μια αποδεκτή θέση στη νεότερη φιλοσοφία -σε πολλές στιγμές της τουλάχιστον- αυτή που εκφράζεται από την ακόλουθη πρόταση: ένας θεός που θα μπορούσε να γίνει γνωστός δεν θα ήταν θεός. Σύμφωνα μ' αυτό το δεδομένο, που υποδηλώνει εξάλλου και μια βαθιά θεολογική πραγματικότητα, θα λέγαμε πως ό,τι καλούμε Υπέρτατο Ον, αν θεωρήσουμε πως κάτι τέτοιο υπάρχει, παρουσιάζεται στον άνθρωπο μέσα από μια «ριζική απουσία». Τούτη η απουσία «του σώματος του θεού» από τα ανθρώπινα πράγματα -και δεν αναφερόμαστε φυσικά στο σώμα του Χριστού της θείας μετάληψης- καθιστά αναγκαία τη σύναψη -αποκατάσταση ίσως;- μιας «σχέσης» με ό,τι καλούμε θεό, σχέση για την οποία ο άνθρωπος είναι καθ' ολοκληρίαν υπεύθυνος. Η σχέση του ανθρώπου με το θείο δεν είναι θέμα της Εκκλησίας, αλλά υπόθεση εξαιρετικά εξατομικευμένη, αφορά τον καθένα από εμάς, καθώς σε κομβικά σημεία της ζωής μας όλοι θελήσαμε, πολλές φορές εναγώνια, να καθορίσουμε και ν' αποσαφηνίσουμε τούτη τη σχέση. Τη σχέση με το θεϊκό και με ό,τι μπορούμε να καλέσουμε Υπέρτατο Ον τη θέτουν οι ίδιοι οι άνθρωποι, την επιλέγουν και τη θέτουν οι άνθρωποι, μέσα από μία ολόκληρη συνάρτηση παραγόντων, και τούτη η στάση συνιστά επιλογή, με την ωριμότερη εκδοχή της έννοιας, καθώς ακόμα και η αθεΐα συνιστά ένα ενδεχόμενο τούτης της επιλογής.

Η θεϊκή πραγματικότητα δεν γίνεται «άμεσα» προσιτή στον άνθρωπο - σε τελική ανάλυση ο άνθρωπος επιλέγει ποιον θεό θέλει, είτε για φίλο είτε για τιμωρό, όντας «Αυτός» περιορισμένος στην αιώνια σιωπή Του. Προσωπικά πιστεύουμε πως η θρησκευτικότητα είναι σάρκα από τη σάρκα του ανθρώπινου πολιτισμού, μια σάρκα αξεχώριστη από τον αρχετυπικό και συμβολικό «σκελετό της» - το υπόβαθρο της ανθρώπινης ψυχής. Αυτή ακριβώς η θρησκευτικότητα είναι που μίλησε για «σωτηρία της ψυχής», μια διατύπωση που έγινε πρόξενος τεράστιων συνεπειών για τους ανθρώπους που την πίστεψαν, πολλές φορές και δυσβάσταχτων.

Παραμένει το ερώτημα, αν ο Χριστιανισμός είναι τελικά γενεσιουργός αιτία για ένα αξιοσημείωτο αίσθημα ενοχής που βαρύνει τη δυτική ανθρωπότητα, πράγμα που πίστευε ο Νίτσε (Nietzsche), ή αν τελικά ένα προϋπάρχον αίσθημα ενοχής, ένα αίσθημα συλλογικής ενοχής τής ανθρωπότητας -που εκφράστηκε εξάλλου και στην τραγωδία- βρήκε έδαφος και βλάστησε στον χριστιανισμό και στο δόγμα της Εκκλησίας. Αν ο δυτικός πολιτισμός, ο πολιτισμός της αισχύλειας Ορέστειας, είναι ενοχικός, τούτη η ενοχή, ακόμη κι αν δεν χαλκεύτηκε από τη θρησκεία, πάντως συντηρήθηκε από αυτήν και επιτάθηκε.

Οχι μόνο χρειάστηκε να ζήσει η ανθρωπότητα «τον Διαφωτισμό», μα έπρεπε τελικά να φτάσουμε στην αποψιλωμένη από θρησκευτικότητα μετανεωτερικότητα, ώστε να απομακρυνθεί από το προσκήνιο η απειλή τής Αιώνιας Καταδίκης. Κι εδώ έρχεται η συμβολή της Ψυχανάλυσης, που εκθέτει τους ασυνείδητους μηχανισμούς που χάλκευσαν τέτοιες κοσμοεικόνες -η Αποκάλυψη αποδεικνύεται αποκάλυψη των ανθρώπινων αδύτων- και που θέτει ως αίτημα την ειρήνευση της ανθρώπινης ψυχής και την τελική συμφιλίωση του ατόμου με τον εαυτό του και με τη βαθύτερη ψυχική του πραγματικότητα, μέσω απενοχοποίησης. Θεωρούμε την απενοχοποίηση του ατόμου κεφαλαιώδους σημασίας, ώστε να μπορέσει κανείς ν' αντιμετωπίσει την πραγματικότητα της όποιας πίστης απροκατάληπτα και μέσα από κριτική σκέψη. Ο Καρλ Γκούσταβ Γιουνγκ (Karl Gustav Jung), ο μεγάλος ψυχίατρος, ο οποίος καταγόταν από οικογένεια ιερέων, θεωρεί τη θανάτωση της κριτικής σκέψης «ύβρι απέναντι στο Αγιο Πνεύμα». Μήπως δεν συμπνέει με το πρόταγμα της σωτηρίας της ψυχής, η τελική απενοχοποίηση του ανθρώπου, η συμφιλίωση με τον βαθύτερό του εαυτό και η επιλογή της θρησκευτικότητάς του με τρόπο μη καταναγκαστικό και κατασταλτικό των βαθύτερων επιθυμιών του;

Από τη στιγμή που η Ψυχανάλυση θεματοποιεί τη libido, και τη σεξουαλική επιθυμία, ως μία από τις ορίζουσες του ανθρώπου, είναι δεδομένο και στην ψυχαναλυτική θεωρία και πρακτική πως η τελική επίτευξη της ολοκλήρωσης της προσωπικότητας δεν είναι δυνατή δίχως την ενσωμάτωση από το άτομο της σεξουαλικότητάς του και από την πλήρη αποδοχή τούτης της σεξουαλικότητας. Φανταζόμαστε έναν Θεό που θ' αποδέχεται την ανθρώπινη σεξουαλικότητα αλλά και δραστηριότητα, έναν Θεό που πέρα απ' οτιδήποτε άλλο θ' αναγνωρίζει στον άνθρωπο κάποιες «δεύτερες σκέψεις» -εφόσον αυτές είναι φυσιολογικές και υπαρκτές σε όλους ανεξαιρέτως-, έναν Θεό που θ' αγαπά «το σκοτεινό κομμάτι» του ανθρώπου, αντιμετωπίζοντάς τον ως ψυχοσωματική ολότητα και όχι ως καταπιεσμένη και φοβισμένη ύπαρξη.

Ο πατέρας Νικόλαος Λουδοβίκος μέσα από το βιβλίο του προάγει μια ιδιαίτερα πεφωτισμένη προσέγγιση της θεολογικής πραγματικότητας, η ένστασή μας όμως πάνω σε όλα αυτά είναι πως αυτή καθεαυτήν η χριστιανική θρησκεία ως διδασκαλία της Εκκλησίας και ως αυτό που ακολουθήθηκε ως πίστη από τους δυτικούς ανθρώπους, ουδέποτε υπήρξε πεφωτισμένη, αντιθέτως μέσα από τον κατασταλτικό, όσον αφορά τις πραγματικές ανάγκες των ανθρώπων, και από τον περιοριστικό της χαρακτήρα, όσον αφορά τον κριτικό έλεγχο, απομάκρυνε τους ανθρώπους από το ουσιωδώς θρησκεύεσθαι, δίνοντας τελικά δικαιώματα για την κατασυκοφάντηση του φαινομένου της ανθρώπινης θρησκευτικότητας, ως δήθεν σκοταδιστικού, που μόνον τέτοιο δεν είναι.

Είναι δυνατόν η πραγματικότητα του «συλλογικού ασυνειδήτου» και των «αρχετύπων», τούτη η βαθιά συμβολική πραγματικότητα της ανθρώπινης ψυχής, μα και του ανθρώπινου πολιτισμού στο σύνολό του, μέσα από τα στόματα των σύγχρονων ταλαιπωρημένων, μα και υποψιασμένων ανθρώπων, να κάνει έκκληση, πατώντας στον διαφωτιστικό ψυχαναλυτικό λόγο, προς όλους τους σκεπτομένους ανθρώπους. Να ξανασκεφθούν το πρόβλημα της ανθρώπινης θρησκευτικότητας, με το αίτημα ενός Υπέρτατου Οντος που θα 'χει ως πρώτιστο σκοπό του να συμφιλιώνει τον άνθρωπο με τη βαθιά συμβολική του πραγματικότητα, ανοίγοντας τον δρόμο και για ένα ξαναδιάβασμα των ιερών κειμένων. Εναν Θεό που μπορούμε να τον δούμε, μέσα σε όλα τα άλλα, και ως «Θεό ψυχαναλυτή».

Πηγή: http://www.enet.gr/
_________________
"Mόνην τε ὀρθὴν πολιτείαν εἶναι τὴν ἐν κόσμῳ."
― Διογένης
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
skakos
Πρύτανης


Εγγραφή: 23 Σεπ 2009
Δημοσιεύσεις: 3594
Τόπος: Αθήνα, Ελλάδα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Φεβ 28, 2013 2:36 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Πολλά και ενδιαφέροντα στοιχεία βρίσκω σε αυτή τη δημοσίευση. Και καλό υλικό για προβληματισμό. Τα δύο βασικότερα:

1. Ένας θεός που αφήνει τον εαυτό του να αποκαλύπτεται δεν είναι θεός.

2. Υπάρχει ένα ενδόμυχο αίσθημα ενοχής ( για τι άραγε; ) που κουβαλάει από παλιά η ανθρωπότητα;

Θα επανέλθω αφού το σκεφτώ λίγο...
_________________
Φιλοσοφία Επιστήμης και Θρησκείας: http://harmonia-philosophica.blogspot.com/2010/08/blog-post.html
The Limits of Science: http://harmoniaphilosophica.wordpress.com/2011/04/18/the-limits-of-science-2jszrulazj6wq-5/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα MSN Messenger
spyros
Πρύτανης


Εγγραφή: 21 Αύγ 2008
Δημοσιεύσεις: 3896
Τόπος: Μακεδονία

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Φεβ 28, 2013 3:39 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

skakos έγραψε:
Πολλά και ενδιαφέροντα στοιχεία βρίσκω σε αυτή τη δημοσίευση. Και καλό υλικό για προβληματισμό. Τα δύο βασικότερα:

1. Ένας θεός που αφήνει τον εαυτό του να αποκαλύπτεται δεν είναι θεός.

...


Δεν εννοεί ακριβώς αυτό.

Παράθεση:
Είναι μια αποδεκτή θέση στη νεότερη φιλοσοφία -σε πολλές στιγμές της τουλάχιστον- αυτή που εκφράζεται από την ακόλουθη πρόταση: ένας θεός που θα μπορούσε να γίνει γνωστός δεν θα ήταν θεός. Σύμφωνα μ' αυτό το δεδομένο, που υποδηλώνει εξάλλου και μια βαθιά θεολογική πραγματικότητα, θα λέγαμε πως ό,τι καλούμε Υπέρτατο Ον, αν θεωρήσουμε πως κάτι τέτοιο υπάρχει, παρουσιάζεται στον άνθρωπο μέσα από μια «ριζική απουσία». Τούτη η απουσία «του σώματος του θεού» από τα ανθρώπινα πράγματα -και δεν αναφερόμαστε φυσικά στο σώμα του Χριστού της θείας μετάληψης- καθιστά αναγκαία τη σύναψη -αποκατάσταση ίσως;- μιας «σχέσης» με ό,τι καλούμε θεό, σχέση για την οποία ο άνθρωπος είναι καθ' ολοκληρίαν υπεύθυνος. Η σχέση του ανθρώπου με το θείο δεν είναι θέμα της Εκκλησίας, αλλά υπόθεση εξαιρετικά εξατομικευμένη, αφορά τον καθένα από εμάς, καθώς σε κομβικά σημεία της ζωής μας όλοι θελήσαμε, πολλές φορές εναγώνια, να καθορίσουμε και ν' αποσαφηνίσουμε τούτη τη σχέση. Τη σχέση με το θεϊκό και με ό,τι μπορούμε να καλέσουμε Υπέρτατο Ον τη θέτουν οι ίδιοι οι άνθρωποι, την επιλέγουν και τη θέτουν οι άνθρωποι, μέσα από μία ολόκληρη συνάρτηση παραγόντων, και τούτη η στάση συνιστά επιλογή, με την ωριμότερη εκδοχή της έννοιας, καθώς ακόμα και η αθεΐα συνιστά ένα ενδεχόμενο τούτης της επιλογής.


Η επισήμανση είναι απόλυτα λογική, μιας και είναι αντιφατικό ο Θεός να επιβάλλει την παρουσία Του, εξαναγκάζοντας τον άνθρωπο σε μια "υποχρεωτική" πίστη.
Γιατί τότε, η σχέση που θα επέλεγε ο άνθρωπος δεν θα ήταν σχέση ελεύθερης επιλογής, αλλά σχέση καταναγκασμού.

Ο ρόλος του ανθρώπινου πνεύματος είναι η επιλογή της "σχέσης".
Ο κάθε άνθρωπος τελικά επιλέγει και υιοθετεί τι είδους σχέση θέλει να έχει με τον Θεό και τον κόσμο.

Η σχέση δεν καθορίζει την ύπαρξη ή την ανυπαρξία.
Το ότι κάποιος "δεν θέλει να ξέρει" ή "αμφιβάλλει" ή ακόμα "είναι βέβαιος", αφορά επιλογή σχέσης και όχι το ενδεχόμενο ή το γεγονός της ύπαρξης ή ανυπαρξίας.
_________________
Μανή, Θεκέλ, Φάρες.
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Bugman
Πρύτανης


Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003
Δημοσιεύσεις: 13585
Τόπος: Καλλιθέα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Φεβ 28, 2013 4:16 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Opyrge....
διαφημιστής της Ελευθεροτυπίας είσαι;
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=154679

Spyros και Skakos γιατί δίνεται "αέρα" στον τρόλλερ του φόρουμ opyrgos...;
_________________
Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!

Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί!
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Φεβ 28, 2013 4:25 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

ΣΗΚΩ ΚΑΙ ΦΥΓΕ ΤΩΡΑ ΜΑΛΑΚΑ, ΔΕΝ ΘΑ ΓΑΜΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΠΑΕΙ ΝΑ ΕΞΕΛΙΧΘΕΙ ΚΑΛΑ.
_________________
"Mόνην τε ὀρθὴν πολιτείαν εἶναι τὴν ἐν κόσμῳ."
― Διογένης
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
Bugman
Πρύτανης


Εγγραφή: 03 Ιούλ 2003
Δημοσιεύσεις: 13585
Τόπος: Καλλιθέα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Φεβ 28, 2013 4:54 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Μόλις το έκανες μόνος σου!
_________________
Σκορπίστε γνώση, μαζέψτε χαρά!

Η γνώση δεν μπορεί να πουληθεί: Γιατί ενώ κάθε εμπόρευμα μπορεί να επιστραφεί, η γνώση δεν μπορεί να επιστραφεί!
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Πεμ Φεβ 28, 2013 5:00 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

ΩΡΑΙΑ. ΞΕΚΟΥΜΠΙΣΟΥ ΤΩΡΑ.
_________________
"Mόνην τε ὀρθὴν πολιτείαν εἶναι τὴν ἐν κόσμῳ."
― Διογένης
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΚΛΑΣ
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Οκτ 2012
Δημοσιεύσεις: 243
Τόπος: ΒΕΡΟΙΑ

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Μάρ 01, 2013 2:47 am    Θέμα δημοσίευσης: Re: Το Υπέρτατο Ον μέσα από τα μάτια του ψυχαναλυτή Απάντηση με Συμπερίληψη

opyrgos έγραψε:


Παραμένει το ερώτημα, αν ο Χριστιανισμός είναι τελικά γενεσιουργός αιτία για ένα αξιοσημείωτο αίσθημα ενοχής που βαρύνει τη δυτική ανθρωπότητα, πράγμα που πίστευε ο Νίτσε (Nietzsche), ή αν τελικά ένα προϋπάρχον αίσθημα ενοχής, ένα αίσθημα συλλογικής ενοχής τής ανθρωπότητας -που εκφράστηκε εξάλλου και στην τραγωδία- βρήκε έδαφος και βλάστησε στον χριστιανισμό και στο δόγμα της Εκκλησίας. Αν ο δυτικός πολιτισμός, ο πολιτισμός της αισχύλειας Ορέστειας, είναι ενοχικός, τούτη η ενοχή, ακόμη κι αν δεν χαλκεύτηκε από τη θρησκεία, πάντως συντηρήθηκε από αυτήν και επιτάθηκε.



Η επιπολαία διδασκαλία του Χριστιανισμού και άλλων θρησκειών, εντελώς αυθαίρετα, ανήγαγε πολλά υγιή ένστικτα και ορμές σε ...<<θανάσιμα αμαρτήματα>>!!! Δίνοντας έτσι την εντύπωση στον μέσο <<πιστό>>, ότι ο Θεός κρατεί ένα τεφτέρι και σημειώνει μέσα σε αυτό, τον αριθμό των αμαρτιών που κάνει ο καθένας μας στην επίγεια ζωή του...Και όταν ο αριθμός των αμαρτιών είναι μεγάλος, τον περιμένει μια εξαιρετικά κακή τιμωρία...Η ΚΟΛΑΣΗ!!!
Μέχρι εκεί και τίποτε άλλο... Δεν μπαίνει στην διαδικασία(διότι δεν του επιτρέπει ο στείρος δογματισμός του) να εξηγήσει την αληθινή φύση αυτών των ενστίκτων, τα οποία ξεκινούν σαν μια αυθόρμητη φυσιολογική τάση αλλά στην πορεία μπορούν και να μεταλλαχτούν σε κάτι χειρότερο...Αλλά ποιες αιτίες τα οδηγούν εκεί? Ποιές είναι πράγματι οι αληθινές επιπτώσεις στον ψυχισμό του ατόμου αλλά και στην υγεία του? Πως μπορούμε αληθινά να προστατευτούμε απ΄αυτά?
Θα απαντήσει με νηστεία και προσευχή...Ωραία και πως λειτουργούν και αυτά? Διότι αμφιβάλλω και για το αν οι ίδιοι οι <<ιερείς>> εκπρόσωποι αυτών, ξέρουν να προσεύχονται πραγματικά...

Αλλά μάλλον είναι ψηλά γράμματα αυτά, για μια θεόπνευστη διδασκαλία!


Υ.Γ. Θα συμφωνήσω με τον skako, ότι το θέμα που πόσταρε ο opyrgos, έχει εξαιρετικά ενδιαφέροντα σημεία και θα επανέλθω εκ νέου για περαιτέρω ανάλυση σε 1-2 μέρες(αδυνατώ την παρούσα στιγμή λόγω γρίπης)...
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Yahoo Messenger
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Μάρ 01, 2013 12:40 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

skakos έγραψε:
Πολλά και ενδιαφέροντα στοιχεία βρίσκω σε αυτή τη δημοσίευση. Και καλό υλικό για προβληματισμό. Τα δύο βασικότερα:

1. Ένας θεός που αφήνει τον εαυτό του να αποκαλύπτεται δεν είναι θεός.

2. Υπάρχει ένα ενδόμυχο αίσθημα ενοχής ( για τι άραγε; ) που κουβαλάει από παλιά η ανθρωπότητα;

Θα επανέλθω αφού το σκεφτώ λίγο...


Sto 2 mporei na apanthsei ayto:

Σύμφωνα με τον Winnicott σε όλους μας δημιουργείται ένα αρχέγονο άγχος, ένας αρχέγονος φόβος για ένα χρέος που έχουμε απλήρωτο απέναντι στο πρώτο περιβάλλον που μας φροντίζει, δηλ. τη μητέρα. Πρόκειται για φόβο που αφορά όλους τους ανθρώπους, σε άλλους λιγότερο και σε άλλους περισσότερο. Η πρωταρχική απόλυτη εξάρτηση περνά στη λήθη και έτσι το χρέος αυτό δε γνωστοποιείται, με συνέπεια o φόβος αυτός στη Γυναίκα να αναπαριστά το αρχικό στάδιο αναγνώρισης αυτού του χρέους. Κατά αυτόν τον τρόπο θα μπορούσε να εξηγηθεί η κακοποίηση των γυναικών, το γιατί οι γυναίκες δεν αφήνονται σε σημαντικές θέσεις εξουσίας, εκτός κι αν αναλάβουν το ρόλο του επιθετικού αγοριού.
Ένας λόγος είναι αυτός που προτιμάται ένας δικτάτορας για εξουσία: για να αντιμετωπίσει το φόβο προς τη Γυναίκα. Η συνήθεια του δικτάτορα να απαιτεί απόλυτη υποταγή και εξάρτηση αλλά και αγάπη είναι η απόλυτη έκφραση αντικατάστασης της πρώτης γυναίκας που αγαπά. Το να δέχεσαι και να αποζητάς την εξουσία προκύπτει από το φόβο μην κυριαρχήσουν οι μαγικές ικανότητες αυτής της παντοδύναμης γυναίκας στην οποία χρωστάς αυτό το τεράστιο χρέος. Οι δικτάτορες αλλάζουν, αλλά η πρωταρχική αυτή γυναικεία φιγούρα του ασυνείδητου δεν έχει όρια στην ύπαρξη της ή στη δύναμη της.

http://rakis1.wordpress.com/2012/10/28/%CE%BC%CE%AE%CF%80%CF%89%CF%82-%CF%84%CE%B5%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%B1%CF%85%CF%84%CF%8C-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CF%86%CE%BF%CE%B2%CF%8C%CE%BC%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B5-%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9/

Επομένως, η νιτσεϊκή υπόθεση δεν είναι απόλυτη.
Και τώρα όπως είθισται η ψυχανάλυση να κρίνει πάντα τη θεολογία είναι κι αυτό τώρα, σιγά τα λάχανα.
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Μάρ 01, 2013 2:38 pm    Θέμα δημοσίευσης: Re: Το Υπέρτατο Ον μέσα από τα μάτια του ψυχαναλυτή Απάντηση με Συμπερίληψη

ΚΛΑΣ έγραψε:

Η επιπολαία διδασκαλία του Χριστιανισμού και άλλων θρησκειών, εντελώς αυθαίρετα, ανήγαγε πολλά υγιή ένστικτα και ορμές σε ...<<θανάσιμα αμαρτήματα>>!!! Δίνοντας έτσι την εντύπωση στον μέσο <<πιστό>>, ότι ο Θεός κρατεί ένα τεφτέρι και σημειώνει μέσα σε αυτό, τον αριθμό των αμαρτιών που κάνει ο καθένας μας στην επίγεια ζωή του...Και όταν ο αριθμός των αμαρτιών είναι μεγάλος, τον περιμένει μια εξαιρετικά κακή τιμωρία...Η ΚΟΛΑΣΗ!!!
ΏΠΑ!
Αυτά δεν είναι διδασκαλία του χριστιανισμού αλλά η διαστεβλωμένη του διδασκαλία, η διδασκαλία δηλ. ενός Θεού τιμωρού.
Γιατί αν είναι έτσι, αν έχουμε δηλ. να κάνουμε με έναν Θεό τιμωρό, γιατί τότε όπως πολύ σωστά λέει στη συνέντευξη που παρέθεσα ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος έγινε η ενσάρκωση;

Υ.Γ. Α και περαστικά σου!
_________________
"Mόνην τε ὀρθὴν πολιτείαν εἶναι τὴν ἐν κόσμῳ."
― Διογένης
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Μάρ 01, 2013 8:19 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Τώρα, δεν ξέρω ακριβώς τι εννοεί με το θεός - ψυχαναλυτής αλλά η θρησκεία έχει καταντήσει έτσι στην Αμερική δηλ. την κάλυψε στην ουσία ένα ατομικιστικό ωφελιμιστικό πέπλο. Αυτό δεν έχει κάποιο θετικό αποτέλεσμα και για αυτό είμαι πολύ επιφυλακτικός σε κάτι τέτοιο.

Αν αυτό ισχύει στην Αμερική , στην Ευρώπη περισσότερο κυριαρχεί ο αθεϊσμός.

Τώρα, αν δεχτούμε την υπόθεση του Βέμπερ( ; ) ότι ο χριστιανισμός συνέβαλε στην εγκράτεια και στην αποταμίευση, μήπως τελικά παρόλο που μπορεί να συσχετιστεί κάτι τέτοιο με την εδραίωση του καπιταλισμού, σήμερα, ξαναχρειάζεται κάτι τέτοιο, γιατί η αποδέσμευση από αυτό οδήγησε σε ασύστολη κατανάλωση και ξόδεμα σε όλη τη Δύση με αποτέλεσμα την κρίση;
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
opyrgos
Αποκλεισμένο μέλος


Εγγραφή: 30 Νοέ 2007
Δημοσιεύσεις: 13248

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Παρ Μάρ 01, 2013 8:37 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Πολύ ωραίος προβληματισμός!
_________________
"Mόνην τε ὀρθὴν πολιτείαν εἶναι τὴν ἐν κόσμῳ."
― Διογένης
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος
ΚΛΑΣ
Πρύτανης


Εγγραφή: 01 Οκτ 2012
Δημοσιεύσεις: 243
Τόπος: ΒΕΡΟΙΑ

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Μάρ 03, 2013 5:55 pm    Θέμα δημοσίευσης: Re: Το Υπέρτατο Ον μέσα από τα μάτια του ψυχαναλυτή Απάντηση με Συμπερίληψη

opyrgos έγραψε:


Είναι μια αποδεκτή θέση στη νεότερη φιλοσοφία -σε πολλές στιγμές της τουλάχιστον- αυτή που εκφράζεται από την ακόλουθη πρόταση: ένας θεός που θα μπορούσε να γίνει γνωστός δεν θα ήταν θεός. Σύμφωνα μ' αυτό το δεδομένο, που υποδηλώνει εξάλλου και μια βαθιά θεολογική πραγματικότητα, θα λέγαμε πως ό,τι καλούμε Υπέρτατο Ον, αν θεωρήσουμε πως κάτι τέτοιο υπάρχει, παρουσιάζεται στον άνθρωπο μέσα από μια «ριζική απουσία». Τούτη η απουσία «του σώματος του θεού» από τα ανθρώπινα πράγματα -και δεν αναφερόμαστε φυσικά στο σώμα του Χριστού της θείας μετάληψης- καθιστά αναγκαία τη σύναψη -αποκατάσταση ίσως;- μιας «σχέσης» με ό,τι καλούμε θεό, σχέση για την οποία ο άνθρωπος είναι καθ' ολοκληρίαν υπεύθυνος. Η σχέση του ανθρώπου με το θείο δεν είναι θέμα της Εκκλησίας, αλλά υπόθεση εξαιρετικά εξατομικευμένη, αφορά τον καθένα από εμάς, καθώς σε κομβικά σημεία της ζωής μας όλοι θελήσαμε, πολλές φορές εναγώνια, να καθορίσουμε και ν' αποσαφηνίσουμε τούτη τη σχέση. Τη σχέση με το θεϊκό και με ό,τι μπορούμε να καλέσουμε Υπέρτατο Ον τη θέτουν οι ίδιοι οι άνθρωποι, την επιλέγουν και τη θέτουν οι άνθρωποι, μέσα από μία ολόκληρη συνάρτηση παραγόντων, και τούτη η στάση συνιστά επιλογή, με την ωριμότερη εκδοχή της έννοιας, καθώς ακόμα και η αθεΐα συνιστά ένα ενδεχόμενο τούτης της επιλογής.

Η θεϊκή πραγματικότητα δεν γίνεται «άμεσα» προσιτή στον άνθρωπο - σε τελική ανάλυση ο άνθρωπος επιλέγει ποιον θεό θέλει, είτε για φίλο είτε για τιμωρό, όντας «Αυτός» περιορισμένος στην αιώνια σιωπή Του. Προσωπικά πιστεύουμε πως η θρησκευτικότητα είναι σάρκα από τη σάρκα του ανθρώπινου πολιτισμού, μια σάρκα αξεχώριστη από τον αρχετυπικό και συμβολικό «σκελετό της» - το υπόβαθρο της ανθρώπινης ψυχής. Αυτή ακριβώς η θρησκευτικότητα είναι που μίλησε για «σωτηρία της ψυχής», μια διατύπωση που έγινε πρόξενος τεράστιων συνεπειών για τους ανθρώπους που την πίστεψαν, πολλές φορές και δυσβάσταχτων.



Αν ο Θεός αποκαλύπτονταν <<εξ΄ολοκλήρου>> στα μάτια αλλά και στην ύπαρξη του ανθρώπου, η οποία είναι η κατα βάση ουσιαστική, πιθανόν αυτό το γεγονός θα σήμαινε την πτώση και καταστροφή του Σύμπαντος... Θα τερματίζονταν και οι άπειρες λειτουργίες Αυτού...Δεν θα υπήρχε εξέλιξη πλέον και επέκταση περαιτέρω ενεργειών προς ανάπτυξη και τελειοποίηση ιδίων και άλλων μορφών...Θα έπαυε και η ίδια η ζωή...Διότι, Ζωή=Κίνηση...

Όλοι μας βαδίζουμε σ΄έναν δρόμο που ποτέ, δεν πρέπει να έχει τελειωμό...

Πιθανόν, η ίδια η Δημιουργία υπαγορεύει ότι ποτέ δεν πρέπει να γνωρίσουμε Αυτόν...Ή όσο περισσότερο πλησιάζουμε σε Αυτόν, Αυτός θα <<ξεφεύγει>> από εμάς ακόμη περισσότερο... Μάλλον,πρέπει να γίνεται αυτό για να συνεχίσει να υπάρχει Ζωή...

Η υπόθεση της πίστης και της θρησκευτικότητας είναι εξατομικευμένη, γεγονός που επιβεβαιώνει την διαφορετικότητα των ανθρώπων και ταυτόχρονα υποδεικνύει και τον σεβασμό στην διαφορετικότητα των ανθρώπων...Ο κάθε άνθρωπος έχει την δική του προσωπική ιστορία και την διαμορφούμενη και εξ΄αυτής προσωπικότητα του...Γι΄αυτό και οι αντιλήψεις των ανθρώπων διαφέρουν μεταξύ τους...Οπότε και η έννοια του θείου είναι διαφορετικώς προσεγγίσιμη στον καθένα μας...Οπότε, άτομα που υποστηρίζουν ότι μέσω των θρησκειών ή φιλοσοφικών δογμάτων και των επιστημών, με αυστηρή προσήλωση στους κανόνες των διδασκαλιών που ορίζουν αυτά και άτομα που ενστερνίζονται και ακολουθούν τέτοιους είδους πρακτικές, οφείλουν να μην ομιλούν για θεωρίες περί ισότητας και σεβασμού προσωπικοτήτων, διότι ή ψεύδονται ή έχουν <<τρικυμία εν κρανίω>>...

Η αλήθεια είναι αντικειμενική και ταυτοχρόνως είναι υποκειμενική, η οποία μετατρέπεται τελικώς σε αντικειμενική όταν σταδιακά έρχεται σε συνάρτηση και συνδέεται αρμονικά (Αγάπη) με τις καθολικές λειτουργίες της φύσης...Όμως Αυτήν, ποτέ δεν σταματά τις ενέργειες της αλλά εξαπλώνεται αεναώς...
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Yahoo Messenger
skakos
Πρύτανης


Εγγραφή: 23 Σεπ 2009
Δημοσιεύσεις: 3594
Τόπος: Αθήνα, Ελλάδα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Μάρ 03, 2013 8:02 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

rakis έγραψε:

Sto 2 mporei na apanthsei ayto:

Σύμφωνα με τον Winnicott σε όλους μας δημιουργείται ένα αρχέγονο άγχος, ένας αρχέγονος φόβος για ένα χρέος που έχουμε απλήρωτο απέναντι στο πρώτο περιβάλλον που μας φροντίζει, δηλ. τη μητέρα. Πρόκειται για φόβο που αφορά όλους τους ανθρώπους, σε άλλους λιγότερο και σε άλλους περισσότερο. Η πρωταρχική απόλυτη εξάρτηση περνά στη λήθη και έτσι το χρέος αυτό δε γνωστοποιείται, με συνέπεια o φόβος αυτός στη Γυναίκα να αναπαριστά το αρχικό στάδιο αναγνώρισης αυτού του χρέους. Κατά αυτόν τον τρόπο θα μπορούσε να εξηγηθεί η κακοποίηση των γυναικών, το γιατί οι γυναίκες δεν αφήνονται σε σημαντικές θέσεις εξουσίας, εκτός κι αν αναλάβουν το ρόλο του επιθετικού αγοριού.
Ένας λόγος είναι αυτός που προτιμάται ένας δικτάτορας για εξουσία: για να αντιμετωπίσει το φόβο προς τη Γυναίκα. Η συνήθεια του δικτάτορα να απαιτεί απόλυτη υποταγή και εξάρτηση αλλά και αγάπη είναι η απόλυτη έκφραση αντικατάστασης της πρώτης γυναίκας που αγαπά. Το να δέχεσαι και να αποζητάς την εξουσία προκύπτει από το φόβο μην κυριαρχήσουν οι μαγικές ικανότητες αυτής της παντοδύναμης γυναίκας στην οποία χρωστάς αυτό το τεράστιο χρέος. Οι δικτάτορες αλλάζουν, αλλά η πρωταρχική αυτή γυναικεία φιγούρα του ασυνείδητου δεν έχει όρια στην ύπαρξη της ή στη δύναμη της.

http://rakis1.wordpress.com/2012/10/28/%CE%BC%CE%AE%CF%80%CF%89%CF%82-%CF%84%CE%B5%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%B1%CF%85%CF%84%CF%8C-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CF%86%CE%BF%CE%B2%CF%8C%CE%BC%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B5-%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9/

Επομένως, η νιτσεϊκή υπόθεση δεν είναι απόλυτη.
Και τώρα όπως είθισται η ψυχανάλυση να κρίνει πάντα τη θεολογία είναι κι αυτό τώρα, σιγά τα λάχανα.


Πολύ... φροϋδικό αυτό. Δεν βρίσκεις;
_________________
Φιλοσοφία Επιστήμης και Θρησκείας: http://harmonia-philosophica.blogspot.com/2010/08/blog-post.html
The Limits of Science: http://harmoniaphilosophica.wordpress.com/2011/04/18/the-limits-of-science-2jszrulazj6wq-5/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα MSN Messenger
rakis
Πρύτανης


Εγγραφή: 22 Ιαν 2008
Δημοσιεύσεις: 2857

ΔημοσίευσηΔημοσιεύθηκε: Κυρ Μάρ 03, 2013 10:25 pm    Θέμα δημοσίευσης: Απάντηση με Συμπερίληψη

Winnicott είπα. Γνωστός παιδίατρος-ψυχαναλυτής
_________________
Truth springs from argument amongst friends

http://rakis1.wordpress.com/
Επιστροφή στην κορυφή
Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών Αποστολή προσωπικού μηνύματος Επίσκεψη στην ιστοσελίδα του Συγγραφέα
Επισκόπηση όλων των Δημοσιεύσεων που έγιναν πριν από:   
Δημοσίευση νέας  Θ.Ενότητας   Απάντηση στη Θ.Ενότητα    www.filosofia.gr Αρχική σελίδα -> Φιλοσοφικοί Προβληματισμοί Όλες οι Ώρες είναι GMT + 2 Ώρες
Μετάβαση στη σελίδα 1, 2  Επόμενο
Σελίδα 1 από 2

 
Μετάβαση στη:  
Δεν μπορείτε να δημοσιεύσετε νέο Θέμα σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
Δεν μπορείτε να επεξεργασθείτε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράψετε τις δημοσιεύσεις σας σ' αυτή τη Δ.Συζήτηση
Δεν έχετε δικαίωμα ψήφου στα δημοψηφίσματα αυτής της Δ.Συζήτησης





Μηχανισμός forum: PHPBB

© filosofia.gr - Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του.

Υλοποίηση, Φιλοξενία: Hyper Center